69 340 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
De här frågorna dyker upp ibland. Allemansrätten startar där din hemfridszon tar slut.S stugan_i_skogen skrev:Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:
Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).
Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.
Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?
Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.
Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
I grunden kan du hävda din hemfridszon inom syn och hörhåll runt ditt bostadshus. Till exempel 70 meter runt ditt hus.
Hemfridszonen tar slut vid din fastighetsgräns. Så om du har din fastighetsgräns 50 m från ditt hus, tar den slut där.
Skulle du råka ha en stor klippa 25 från ditt hus som stoppar insyn från andra sidan klippan, så tar din hemfridszon slut vid klippan.
Strandskyddet (100 m) kan komplicera det hela lite om ditt hus ligger 50 m från stranden. Du kan inte hävda hemfridszon nere på en brygga etc.
Sen kommer vi till frågan om hur man kan hävda hemfridszonen. Enligt min erfarenhet bara med fysiska hinder i form av ogenomträngliga staket.
Möjligen kompletterat med kameraövervakning inne på din fastighet i hemfridszonen. Du får inte filma utanför hemfridszonen.
Nu kommer någon Messerschmidt att skriva att staket kan kräva bygglov. Javisst, men det kan ta åratal för en myndighet att ingripa. Sommartid kan man sätta upp tillfälliga byggstaket som man sedan tar ned på hösten.
Trist med stängsel, men det är det enda som hjälper.
Jag fick för många många år sedan lära mig att allemansrätten/skyldigheten att man går inte närmare hus och människor så man kan se det och dom. när du ser dom eller hus viker du av. Är det stränder etc så är du på avstånd och stör inte men kan naturligtvis synas.J jenhul skrev:De här frågorna dyker upp ibland. Allemansrätten startar där din hemfridszon tar slut.
I grunden kan du hävda din hemfridszon inom syn och hörhåll runt ditt bostadshus. Till exempel 70 meter runt ditt hus.
Hemfridszonen tar slut vid din fastighetsgräns. Så om du har din fastighetsgräns 50 m från ditt hus, tar den slut där.
Skulle du råka ha en stor klippa 25 från ditt hus som stoppar insyn från andra sidan klippan, så tar din hemfridszon slut vid klippan.
Strandskyddet (100 m) kan komplicera det hela lite om ditt hus ligger 50 m från stranden. Du kan inte hävda hemfridszon nere på en brygga etc.
Sen kommer vi till frågan om hur man kan hävda hemfridszonen. Enligt min erfarenhet bara med fysiska hinder i form av ogenomträngliga staket.
Möjligen kompletterat med kameraövervakning inne på din fastighet i hemfridszonen. Du får inte filma utanför hemfridszonen.
Nu kommer någon Messerschmidt att skriva att staket kan kräva bygglov. Javisst, men det kan ta åratal för en myndighet att ingripa. Sommartid kan man sätta upp tillfälliga byggstaket som man sedan tar ned på hösten.
Trist med stängsel, men det är det enda som hjälper.
sedan finns naturligtvis undantag.
Fast de fastigheterna kostar sällan flera miljoner som jag skrev. Jag syftade på moderna villaområden som särskilt i storstadsområden ofta har pyttesmå tomter. Sen tror jag tomter på ca. 700 m2 är relativt ovanligt på landsbygden, men visst förekommer det säkert, särskilt i populära sommarstugeområden där nya tomter ofta är små och gamla mer normala tomter styckats några gånger för att klämma in fler stadsbor som uppenbarligen njuter av att ha grannar nära inpå.K kortis skrev:
Nej, det är det inte.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 714 inlägg
Som vanligt finns en magisk lösning på det här: otrevlig växtlighet.
Typer:
- Totalt igenväxt mark.
- Täta taggiga buskar.
- Täta stora häckar.
- Nässlor och/eller stora tistlar. M m.
Det första sker ofta automatiskt pga olika miljöbaserade lagar.
Typer:
- Totalt igenväxt mark.
- Täta taggiga buskar.
- Täta stora häckar.
- Nässlor och/eller stora tistlar. M m.
Det första sker ofta automatiskt pga olika miljöbaserade lagar.
Nya reglerna är ju för att nitiska byråkrater inte skall kunna hävda strandskydd vid ett dike eller göl. Väldigt bra tycker jag. Själv äger jag som jag skrivit tidigare, mark på en ö i Stockholms skärgård, och jag har full förståelse för att jag inte kan ta stranden i anspråk. Jag köpte faktiskt marken för att det inte skall byggas, utan för att få ha kvar obebyggd mark. Såklart i eget syfte, men dom som vill dela den med mig är välkomna.
Det finns faktiskt många torp med lite skog o åkrar och då är tomterna mycket små resten är jordbruksmark.L lbgu skrev:Fast de fastigheterna kostar sällan flera miljoner som jag skrev. Jag syftade på moderna villaområden som särskilt i storstadsområden ofta har pyttesmå tomter. Sen tror jag tomter på ca. 700 m2 är relativt ovanligt på landsbygden, men visst förekommer det säkert, särskilt i populära sommarstugeområden där nya tomter ofta är små och gamla mer normala tomter styckats några gånger för att klämma in fler stadsbor som uppenbarligen njuter av att ha grannar nära inpå.