nån som vet om hergårdar och slott har dispens från hemfridszonen?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nej, hemfridszonen blir inte större av du får den att se större ut. Det är dock inte tillåtet att göra så.
Visst är det tillåtet att göra åtgärder på sin mark som ändrar på hemfridszonen. Några exempel:

- Schakta (utanför detaljplanerat område krävs inte ens marklov)
- Plantera buskar, snår och häck
- Låta snår växa igen så att marken inte blir framkomlig
- Röja vegetation
- Sätta upp staket och stängsel
- Bygga murar (kräver bygglov)
- Anlägga och flytta på vägar
- Bygga hus så att en tydligare gårdsmiljö skapas
- O s v
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
nån som vet om hergårdar och slott har dispens från hemfridszonen?
Nope. Har läst någon dom i MÖD om en större herrgård med park. Markägaren som inte ville ha allmänheten i parken/trädgården förlorade.
 
  • Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
Jag har 1ha sjötomt i Stockholms skärgård. Vi har hus ned till vattenbrynet och har aldrig haft problem med folk på tomten. Händer ibland att ngn lägger till vid bryggan och då kommer dom alltid och frågar om det är ok att ligga där, vilket det såklart är ok dom inte skall spendera semestern där. Ibland frågar folk om det är ok att gå över tomten för att komma till andra sidan, funderar på att sätta en skylt med ”man får passera över tomten” eller liknande. Om någon går ut på bryggan för att fiska är det helt ok, men om vi skall ta ett kvällsdopp får dom gärna avlägsna sig en stund (kvällsdopp är utan badkläder sedan gammalt..)
Kanske är är det lite mer en inställning, låt folk uppleva naturen. (Jag har 15ha till i anslutning till tomten, där får alla ha båtar, bryggor mm. Bara kul att det utnyttjas)
 
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är det tillåtet att göra åtgärder på sin mark som ändrar på hemfridszonen. Några exempel:

- Schakta (utanför detaljplanerat område krävs inte ens marklov)
- Plantera buskar, snår och häck
- Låta snår växa igen så att marken inte blir framkomlig
- Röja vegetation
- Sätta upp staket och stängsel
- Bygga murar (kräver bygglov)
- Anlägga och flytta på vägar
- Bygga hus så att en tydligare gårdsmiljö skapas
- O s v
Nej, allt det där får man inte på ett självklart sätt.

Jag vet inte om du far efter hur man ska sköta sin tomt (bostadshus), eller sin mark (jordbruk/skogsbruk) men riktigt så enkelt är det inte.

Man måste kolla med länsstyrelsen eller söka bygglov hos kommunen för många åtgärder. Hur många och stora komplementbyggnader som helst, och var som helst kan man inte bygga, även om det i många fall går att bygga en eller flera komplementbyggnader utan lov.

Det är ofta andra regelverk eller lagstiftningar än de som Boverket råder över som kommer in när man ska bygga något, inklusive en väg i skogen.

Ett vägbygge med diken förändrar eventuellt hydrologin, och då hamnar man i träsket runt tillstånd att dika/dränera i skogsmark, och annan verksamhet som påverkar vatten i naturen. Att anlägga en branddamm, bevattningsdamm eller ett viltvatten kräver tillstånd, men inte en liten trädgårdsdamm.

Så det är långtifrån bara att schakta hur man vill.

Att stängsla bort ett markområde som inte är tomt/hemfridszon går inte för sig, men det är Länsstyrelsen som bryr sig, inte kommunen eller PBL. Att bygga hagar/stängsel för tamdjur har med rättigheterna för djurhållare att göra.

Att man inte kan slå upp ett stängsel bara sådär runt sina 6-8-100 hektar handlar istället om att djur och växter ska kunna röra sig i naturen utan hinder. Vid nyplantering i skogen av t.ex. lövskog som behöver skyddas mot att bli mat för vilda djur de första åren så får man hägna planteringen, men det är också en annan sak än att hägna "bara för att - man vill det".

Hur man röjer eller inte röjer växtlighet på sin egen tomt är det ingen som bryr sig om, men börjar vi prata om gallringar och avverkningar i skogen så rår Skogsstyrelsen över det regelverket, och där får man inte heller göra precis som man vill.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu läser du det jag skriver som fan läser bibeln.

Allemansrätten gäller inte på en innergård. Domen gäller en fastighet där allmänheten har tillträde med hänsyn till allemansrätten. Det är alltså inte så att allemansrätten automatiskt gäller för att det är en BRF. Du får inte gå in på en innergård om du inte har ärende dit.

Exempel där allemansrätten faktiskt gäller är Gruvlyckan i Karlstad. (kolla gärna på Google Maps. Det är ett område med mycket skogskaraktär och med platser att umgås, GC-banor som skär genom området osv. Där är det alltså okej för vem som helst att leka på lekplatserna, ha utflykt, grilla osv.

Det har dock inget med trådens frågeställning att göra egentligen, då TS inte bor i en BRF.
Förstår du ens vad du skriver? Naturvårdsverket skriver på sin hemsida att man enligt allemansrätten får använda bostadsrättsföreningars grillar och gräsmattor. Du skriver att man inte får och nu börjar du babbla om domen och google maps. Och så vågar du anklaga mig för att läsa fel🙄?
Kan du ens läsa? Det verkar inte som att du kan svara på frågor iaf
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nope. Har läst någon dom i MÖD om en större herrgård med park. Markägaren som inte ville ha allmänheten i parken/trädgården förlorade.
En dom från tiden före eller i nära anslutning till året 2018 gissar jag?
 
Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
En dom från tiden före eller i nära anslutning till året 2018 gissar jag?
Minns ej.
 
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Nej, allt det där får man inte på ett självklart sätt.

Jag vet inte om du far efter hur man ska sköta sin tomt (bostadshus), eller sin mark (jordbruk/skogsbruk) men riktigt så enkelt är det inte.

Man måste kolla med länsstyrelsen eller söka bygglov hos kommunen för många åtgärder. Hur många och stora komplementbyggnader som helst, och var som helst kan man inte bygga, även om det i många fall går att bygga en eller flera komplementbyggnader utan lov.

Det är ofta andra regelverk eller lagstiftningar än de som Boverket råder över som kommer in när man ska bygga något, inklusive en väg i skogen.

Ett vägbygge med diken förändrar eventuellt hydrologin, och då hamnar man i träsket runt tillstånd att dika/dränera i skogsmark, och annan verksamhet som påverkar vatten i naturen. Att anlägga en branddamm, bevattningsdamm eller ett viltvatten kräver tillstånd, men inte en liten trädgårdsdamm.

Så det är långtifrån bara att schakta hur man vill.

Att stängsla bort ett markområde som inte är tomt/hemfridszon går inte för sig, men det är Länsstyrelsen som bryr sig, inte kommunen eller PBL. Att bygga hagar/stängsel för tamdjur har med rättigheterna för djurhållare att göra.

Att man inte kan slå upp ett stängsel bara sådär runt sina 6-8-100 hektar handlar istället om att djur och växter ska kunna röra sig i naturen utan hinder. Vid nyplantering i skogen av t.ex. lövskog som behöver skyddas mot att bli mat för vilda djur de första åren så får man hägna planteringen, men det är också en annan sak än att hägna "bara för att - man vill det".

Hur man röjer eller inte röjer växtlighet på sin egen tomt är det ingen som bryr sig om, men börjar vi prata om gallringar och avverkningar i skogen så rår Skogsstyrelsen över det regelverket, och där får man inte heller göra precis som man vill.
Jag säger inte att det inte finns olika regleringar ibland för olika åtgärder. Men de regleringarna syftar inte nödvändigtvis till att begränsa din möjlighet att påverka din hemfridszon. Att påstå att man inte kan påverka sin hemfridszon via åtgärder av olika slag på sin fastighet är helt enkelt helt felaktigt. Inget du skriver ändrar på det.

Att man sen inte kan styra hemfridszonens utbredning fritt säger sig ju självt och att man inte kan utöka den till att omfatta de enorma markytor som du tar upp. Är det dessutom strandskyddad mark så är man rejält begränsad vad gäller möjliga åtgärder. Men allemansrätten och hemfridszon gäller så mycket mer än strandskyddad mark.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är då man bygger ett komplementsbostadhus i nedre delen av tomten, precis vid tomtplatsavgränsningen. Sim salabim! För övrigt är det något märkligt att en mindre privat fastighet ska ingå i allemansrätten...
Vad är mindre?
 
K kortis skrev:
Vad är mindre?
Normal fastighet/tomtstorlek på låt säga mellan 0-10.000m2.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normal fastighet/tomtstorlek på låt säga mellan 0-10.000m2.
Attans och jag ser där jag bor 700m2
det finns inget ”normalt”
 
K kortis skrev:
Attans och jag ser där jag bor 700m2
det finns inget ”normalt”
700m2 vad? Med eller utan hemfridszon?
 
K kortis skrev:
Attans och jag ser där jag bor 700m2
det finns inget ”normalt”
Fast folk som frivilligt betalar miljoner för ett hus med tomt på 700 m2 är knappast ute efter hemfridzon. De lär ju ha grannar så nära att det nog blir svårt att vara privat på den ytan.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast folk som frivilligt betalar miljoner för ett hus med tomt på 700 m2 är knappast ute efter hemfridzon. De lär ju ha grannar så nära att det nog blir svårt att vara privat på den ytan.
Det finns nog tiotusentals med tomter ute på landsbygden med så små tomter.
Hemfridzon? Det är ju larvigt bara en ursäkt för få ha stranden i fred och slippa dela med dig till andra.
Det du tycker är 10000m2 tycker Fredrik Lundberg är 100 ha.
Om jag ser människor i min skog som plockar bär är det bara trevligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.