36 181 läst ·
373 svar
36k läst
373 svar
ALLAs internet kommer att censureras i England
Det som jag irriterar mig på är att det finns folk som inte kan förstå att det finns andra som inte vill bli registrerade i onödan.
De få som är så rädda kan väl censurera sina egna uppkopplingar istället för att tvinga ett helt land till censur!
De få som är så rädda kan väl censurera sina egna uppkopplingar istället för att tvinga ett helt land till censur!
Vad menar du med att "bli registrerad"? Jag är redan registrerad, beställer man ett internetabbonemang blir man registrerad som kund. Det är ju i så fall ett mycket större problem med all registrering runt om på internet som sker utan att man själv vet något alls om det. I detta fallet handlar det om att slå av eller på ett filter, inte om att registrera någon eller något, och det är ju inget nytt under solen, många leverantörer av olika tjänster erbjuder olika filter där man som användare får välja vilka inställningar man vill ha.bobas skrev:
Vad gäller tvångssterilisering kan det ju knappast påstås något annat än att detta var vad folket ville, eftersom det klubbades i riksdagen och sedan förekom i nästan 80 år utan några större protester eller krav på folkomröstning etc.
Det skulle vara intressant att få höra vad du anser är ok registrering och vad som inte är ok. Vill man inte bli registrerad och "övervakad" är det en mycket god ide att inte ha ett internetabbonemang alls. Men de flesta vill så klart ändå ha det, och det kan man ju förstå. Vad jag inte förstår är hur du kan vara så upprörd över att erbjudas möjligheten att filtrera internet via leverantören istället för att administrera det själv med argumentet att du inte vill bli registrerad. Mot bakgrund av all registrering som faktiskt sker på internet så vore det intressant att få höra varför just detta är så allvarligt i dina ögon.bobas skrev:
Det handlar inte om censur, det är inget som censureras, det filtreras och det är upp till var och en att välja om man vill ha filtret eller inte. Försök inte göra det hela till något det inte är.
Det har inte med den här tråden att göra.thomasx skrev:
Dumheter!thomasx skrev:
Jag hade inte varit upprörd om det varit opt-in.thomasx skrev:
Ett exempel som någon tidigare skrev kanske det står på fakturan och någon man inte vill ska få reda på det råkar läsa.thomasx skrev:
Läs definitionen av censur innan du skriver..thomasx skrev:
OK Bobas, du är rädd för att tanten därhemma ska få reda på att du porrsurfar, helt förståeligt. Om du inte gjort ett aktivt val skulle du kunna skylla på detta och bara spela ovetande, men det blir ändå tufft när nästa faktura kommer
bobas skrev:
Alla taggarna utåt?
Ska man kunna föra en diskussion måste man kunna diskutera ämnet och förklara saker och ting för att få dem belysta ur olika ståndpunkter, så visst hör det till diskussionen i tråden. Men om du helt enkelt inte vill förklara så står det dig så klart fritt att inte göra det, men likväl har det med tråden att göra.
Det enda dumma där var din kommentar. Det är ett mycket effektivt sätt att undgå övervakning och massvis med olika former av registrering för den som absolut inte vill vara med om det. Alla har faktiskt inte internet!bobas skrev:
Nehej? Varför inte? Du är ju lika fullt "registrerad"!bobas skrev:
Yeah right, precis på samma vis som alla andra inställningar man gjort står uppradade på fakturan menar du?bobas skrev:
Är det som Nimajneb säger, att det egentligen inte är själva filtreringen som du har något emot, utan det faktum att du behöver göra ett aktivt val för att få se porr, och tycker det kan vara pinsamt?
Du tror väl inte på fullaste allvar att Telia med flera kommer sätta raden "Porr aktiverat" på fakturorna. ROFL
Det behövde jag inte göra, men för din skull kopierar jag in den här under...bobas skrev:
Statlig censur innebär att någon statlig myndighet förhandsgranskar material i medier eller kommunikation och förbjuder visning av hela materialet eller delar av det.
Och som sagt, det är inte fråga om något förbud här....
Det är viktigt att notera att det faktiskt inte är fråga om någon statlig kontroll, övervakning eller förbud här. Det handlar om att skydda intet ont anande och en och annan kanske lite "naiv" men framförallt barn från material som man inte vill att de ska se, alla de som ändå vill se får göra det.
Ställer man fördelar mot nackdelar kan jag tycka det är rätt ok, synd bara att det ska behövas lagar för sånt, det kunde vara lite mer självreglerande hos internetleverantörerna. När man beställer ett abonnemang kunde man få kryssa olika sådana kontroversiella grejer som man vill ska filtreras bort eller inte. Sen måste man så klart själv kunna gå in och ändra enkelt och smidigt.
Menar du att det skulle vara enda anledningen?Nimajneb skrev:
Jag lever ensam men håller ändå med Bobas............
Varför ska de som är rädda för porr tvinga bort de som inte vill bli flaggade som porrsurfare från internet? Varför kan man inte göra tvärt om? Är man rädd för internet kan man låta bli att använda det!thomasx skrev:
Jag tycker iaf att ingen annan ska lägga sig i vad folk gör på sin fritid så länge det inte är olagligt.
Skillnaden är att det förmodligen endast kommer vara en liten del av befolkningen som kommer att aktivera filtret och på så sätt kan man inte använda registret för att peka ut "porrsurfare".thomasx skrev:
På min mobilfaktura står det vilka tjänster jag har aktiverat. Min arbetsgivare får mina fakturor.. tänk om jobbet hade betalat mitt internetabbonemang för att jag jobbar hemifrån?thomasx skrev:Yeah right, precis på samma vis som alla andra inställningar man gjort står uppradade på fakturan menar du?
Är det som Nimajneb säger, att det egentligen inte är själva filtreringen som du har något emot, utan det faktum att du behöver göra ett aktivt val för att få se porr, och tycker det kan vara pinsamt?
Du tror väl inte på fullaste allvar att Telia med flera kommer sätta raden "Porr aktiverat" på fakturorna. ROFL![]()
Bra att du hittade på/kopierade det där. Vart har du källhänvisningen?thomasx skrev:Det behövde jag inte göra, men för din skull kopierar jag in den här under...
Statlig censur innebär att någon statlig myndighet förhandsgranskar material i medier eller kommunikation och förbjuder visning av hela materialet eller delar av det.
Och som sagt, det är inte fråga om något förbud här....
Nationalencyklopedin definierar censur så här:
"ensur (latin censu´ra 'granskning', av ce´nseo 'granska', 'värdera'), förhandsgranskning av innehållet i olika kommunikationskanaler som tidningar, tidskrifter, böcker, teaterföreställningar, filmer, radio- och TV-program osv. För censur av post, se postcensur. Censur utövas normalt av statliga myndigheter, men även icke-statliga institutioner kan bedriva censur eller censurliknande verksamhet; katolska kyrkan är ett känt exempel. Det officiella syftet med censuren är att förhindra spridning av sakuppgifter och synpunkter som enligt de styrande inte bör komma till allmän kännedom. Traditionellt har det varit innehåll av fem slag: meddelanden som ansetts hota landets säkerhet, de styrandes maktställning eller anseende, grundläggande religiösa värden, den ..."
Behöver jag ha några andra argument än att jag inte vill vara flaggad som porrsurfare i något register? Vad jag gör på min fritid angår ingen annan så länge det inte är olagligt!Nimajneb skrev:
Registret finns inte ens i Sverige och redan är ni två stycken som börjat ifrågasätta vad jag gör med mitt internetabbonemang...
Skit i porren, den här frågan är betydligt större än så. All teknik som den som nu är på väg att ta över har ett högre syfte som man skall vara betydligt mer observant på.
Men som vanligt "Har man inget att dölja behöver man inte vara rädd" eller hur var det nu?
Vem övervakar den som övervakar?
Men som vanligt "Har man inget att dölja behöver man inte vara rädd" eller hur var det nu?
Vem övervakar den som övervakar?
Men tråden handlar ju exakt om att begränsa tillgängligheten av för barn olaglig porr i UK.zenobia skrev:
Vill du diskutera några högre väsen och om domedagens anträdande så kanske du ska skapa en egen tråd för detta
När det gäller kontroll av den som kontrollerar så har det ju tidigare i tråden länkats exempel på hur det skett både i US och i AU, förvisso lite ostrukturerat men iaf.