Denna tråden får mig att tänka på låten "knivhuggarrock".

"Jag känner mig fri, så fri man kan bli, I ett land där åsikt kontrolleras.
Jag slår när jag vill, sitter sällan still för jag vet aldrig när jag ska
Bortcensureras.
"

@ De som skriker "foliehatt":
Australien har ett mer långtgående lagförslag som politikerna försöker införa. The "clean feed" act innebär införandet av ett moralfiltrerat internet, som skall skydda dem stackars barnen (och de vuxna också!) mot porr och annat olämpligt . Vad som kan vara intressant att notera är att t ex "Wikileaks" är en av de hemsidor som anses olämpliga, och därmed skall censureras!

Om du vill veta mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Australia

Väldigt många naiva människor här, som blundar för censur bara för att det råkar vara politiskt korrekt att ogilla porr just nu...

Detta handlar inte om porr, utan om CENSUR. Censur är alltid av ondo!

När väl infrastrukturen för att censurera finns på plats, så kommer ändamålsglidningen att sakta komma krypande... XXX är förfärligt det borde vi också censurera. YYY har heller inget att tillföra samhället, bort. ZZZ är regimkritisk, blockera och arrestera!

En av många saker man kan lära sig av historien är:
Om något kan missbrukas, så kommer det att missbrukas.

Därför borde det i en demoktrati, inte få finnas infrastruktur som möjliggör censur!

• Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Något man ska ha klart för sig är att de system för censur som utvecklas av västvärlden används flitigt av diktaturer för att spåra dissidenter och hindra information från att sprida sig i landet.

Nu är dom ju inte dummare än att dom använder argument som "barn skall skyddas från porr" osv... Allt för att göra deras argumentation "rumsren". Vem tänker säga emot officiellt? Detta är ett välorkestrerat projekt som endast har ett syfte och det är inte att skydda de stackars barnen från porr.

Ändamålsglidning är ordet man skall se upp för. Vi skaffar det för att skydda de svaga i samhället. Men oj, vad händer där borta... ett parti kommer från ingenstans och hotar den etablerade ordningen i maktens korridorer. Inga problem, vi ringer Nisse så spärrar han allt på Internet som har med det "nya" partiet att göra, trots att partiet är inröstat av en tillräckligt stor del av landets röstberättigade medborgare. Men givetvis måste vi skydda dessa stackars medborgare som inte förstår att dom röstat "fel".

Eller så dyker det upp en massa bloggar på Internet som tydliggör hur illa ett lands försvarsmakt hanteras. Vips så är dom också borta från allmän beskådan.

Eller så kanske ett lands stadsminister har en son som lever rövare på stan. Tänk vad enkelt det blev att "hantera" det problemet.

---------------------------
Tidigare kontrollerade man dagspressen men det är meningslöst nu när det tar fem minuter att starta en ny blogg. Då finns det all anledning att försöka kontrollera den nya "dagspressen".

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
1. Blockera illegalt material, tex Barnporr och Våldtäkt.
Trots att detta är diskriminerande så verkar iaf dom flesta tycka att detta är OK, tom bra.

2. Blockera åldersrestrikterat material typ porr. (Moralfilter)
Dom flesta verkar eniga om att det är bra med möjligheten att göra detta antingen centralt via ISPn eller lokalt med filter och/eller uppfostran av barn.
Tror du att det är en slump att man valt just dessa två argument?

Nimajneb skrev:
Visst finna denna risk om tex lagarna ändras även för registersamkörningar men personligen så tycker jag att det är här som foliehattssyndromet slår till.
Googla lite på PRISM, NSA, FEMA Camps, FEMA Fusion Centers så ser du att vi inte är allt för långt borta från det du tror inte existerar.

Nimajneb skrev:
Sedan finns det tankar om att det finns någon ospecificerad grupp där ute som skulle tjäna en massa pengar på detta. Fortfarande så vet jag inte vad det är för grupp
Du tror att de företag som utvecklar denna utrustning/teknik jobbar gratis?

Luter mig tillbaka i fåtöljen med popcorn och ett glas coke för att med spänning följa de James Bond liknande konspirationsteorierna.mums mumslite tyst just nu, slänger in två pinnar i brasan...- Elvis lever.- Månlandningen var fake.

• Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
zenobia skrev:
1. Tror du att det är en slump att man valt just dessa två argument?

2. Googla lite på PRISM, NSA, FEMA Camps, FEMA Fusion Centers så ser du att vi inte är allt för långt borta från det du tror inte existerar.

3. Du tror att de företag som utvecklar denna utrustning/teknik jobbar gratis?
1. Slump o slump, visst biter det bra politiskt hos många att förenkla möjligheten att inte ens barn kan på ett enkelt sätt komma åt material som av många anses vara olämpligt för barn.

2. Visst har mycket av den pro-aktiva anti terrorist bekämpningen misslyckats, i form av att i princip ingenting kommer fram. Sedan har det funnits individuella isolerade övertramp som uppdagats och korrigerats.

3. Filtreringstekniken finns ju redan så det handlar inte om nya zilioner här till några IT företag.

Att däremot censurera, i landet för en specifik användare ,fullt laglig text och bild är förkastligt. Speciellt så har nyhetsmedia en viktig roll att spela här. Om man ser tillbaka på hur dom hanterat tex yttranden och åsikter på yttre höger och vänsterfalangen så blir man mörkrädd.
å länge dom inte bryter mot Sveriges lagar så är det helt fel att censurera bort deras åsikter.
Ovanstående är en helt annan fråga en ett frivilligt porrfilter i UK.

Om tex SD skulle få maken i Sverige, skulle ni vilja att de hade kontroll över ett sånt här filter?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
3. Filtreringstekniken finns ju redan så det handlar inte om nya zilioner här till några IT företag.
:eek:
Priset har ingenting att göra med att produkten finns sedan tidigare, priset sätts på så sätt att man tjänar optimalt med pengar.

bobas skrev:
Om tex SD skulle få maken i Sverige, skulle ni vilja att de hade kontroll över ett sånt här filter?
Om Svenska folket röstar så att SD får majoritet i riksdagen och att man där klubbar igenom ett lagförslag om förbud att tillverka och bära burka i Sverige och därmed vill stoppa möjligheten att ladda ner burkasymönster så är det ju något som Svenska folket har valt.

Jag måste säga att jag tycker det verkar lite avigt att jämföra en väl känd blockering som man kan välja om man vill ha eller inte med spioneri och avlyssning. Det senare händer vare sig vi vill det eller inte och utan vår vetskap, medan blockeringen är fritt valt.

Själv har jag valt att blockera vår telefon för telefonsäljare, t.ex., tyvärr funkar det dåligt och övervakande myndigheter skiter ju ändå i vilket.

bobas skrev:
Vad menar du egentligen? Det är jag som har kontrollen, inte regeringen. Jag avgör själv om de som surfar via min anslutning skall kunna se porr eller inte. Det ger mer makt åt mig, inte mindre.

Nej, det ger dig inte mer makt över din internetuppkoppling än vad du redan har idag. Du kan skaffa egen utrustning för att filtrera din trafik, då får du även välja tillverkare, vad som ska filtreras och du slipper bli registrerad om du inte vill ha filtret.

Nimajneb skrev:
Om Svenska folket röstar så att SD får majoritet i riksdagen och att man där klubbar igenom ett lagförslag om förbud att tillverka och bära burka i Sverige och därmed vill stoppa möjligheten att ladda ner burkasymönster så är det ju något som Svenska folket har valt.
Så svenska folket var för tvångssterilisering?

bobas skrev:
Nej, det ger dig inte mer makt över din internetuppkoppling än vad du redan har idag. Du kan skaffa egen utrustning för att filtrera din trafik, då får du även välja tillverkare, vad som ska filtreras och du slipper bli registrerad om du inte vill ha filtret.
Det kan jag göra annars också, om jag hellre tar kostnaden direkt och jobbet att göra allt själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.