F fribygg skrev:
Lägre pris, mindre otrevliga avgaser, högre varvtal
Maskinen lär väl gå som en kratta?

useless useless skrev:
Maskinen lär väl gå som en kratta?
Utan konvertering tror jag det är svårt att få en vanlig gräsklippare att gå bra.

Den gamla etanolkonverteradd Husqvarna 238 går däremot som ett spjut, varvar fantastiskt och dricker rejäla mängder E85 med 3% oljetillsats när man använder den.

F fribygg skrev:
Utan konvertering tror jag det är svårt att få en vanlig gräsklippare att gå bra.

Den gamla etanolkonverteradd Husqvarna 238 går däremot som ett spjut, varvar fantastiskt och dricker rejäla mängder E85 med 3% oljetillsats när man använder den.
Och då är ju frågan återigen: Vem tankar en lånad gräsklippare med E85?

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
hsd
F fribygg skrev:

Då hade det varit bättre med Aspen 🙄

useless useless skrev:
Det gör man ju inte, det kanske funkar att slå i upp till en tredjedel E85 men sen går nog maskinen för dåligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Då hade det varit bättre med Aspen 🙄
Ja, eller biltemas billigare alkylat

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!
Är det en klippare som är inställd för E85 heller bensin?
Är den inställd E85 så kommer den gå för fett på bensin och sota vilket leder till högre slitage.

Är den inställd på Bensin så kommer den gå för snålt på E85.
Vilket gör att motorn kommer gå en hel del varmare och därmed slitas mer och då betydligt mer än att köra den på för fet blandning, samt att oljan bryter ned mycket fortare med för hög värme.
Så stanken du känner så är troligen en del av den pga värmen som bränner bort saker från motorblock/ljuddämpare/eventuella andra platser som blir mycket varmare än på bensin.
I värsta fall så är det oljan som bränns/koksar (och JA det luktar en del) och tappar MYCKET av smörjningen!!!

Så stoppa grannen att köra på E85 heller sluta kör den på bensin beroende på vad den är inställd för!!!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och jag har fått tvinga igång dem med med startgas och elände för att sedan ha fått ojämn gång o s v tills det har släppt efter ett tag.

Jag bytte sen till alkylat och nu startar de så fint på våren utan att jag behöver blir svettig, oljig på händerna och arg.
Högst troligen vatten i bensinen.

Etanolen är hygroskopisk och tar upp vatten från luften. Sen lägger sig vattnet i botten på tanken och sen när den går ned i förgasaren så är vatten tjockare än bensin och blockerar munstyckena då vattnet är svårare att suga igenom OCH det är vattnet som ligger i botten där munstyckena/kanalerna till munstyckena finns.
När man sedan väl får igång åbäket så vibrerar ju en encylindrig motor en del och ännu mer när den går illa/ojämnt och bensinen kan då komma ned till munstycken/kanalerna då o då.

Det är dock svårt att få ur vattnet helt ur en förgasare till mindre motorer med små munstycken även efter flera timmars körning då vattnet är så pass mycket svårare att suga igenom små munstycken.
Så ibland man kan tömma en gräsklippare efter en hel säsong och fortfarande hitta vatten i förgasaren vilket främst leder till att den är svårare att starta men när den väl hoppar igång så går den "ok".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Kvarlämnad gräsklippare. Kan jag använda alkylatbensin istället för e85 som står på den?

Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..

[bild][bild]
Det går alltid att använde akylat i stället för E85 i motorer som inte behöver tvåtaktsolja. I gräsklippare, fyrtakts båtmotorer, snöslungor, bilar med mera. Med akylat undviker man en massa ohälsosamma kolväten i avgaseran. Sedan kommer lagringstiden. E85 ska helst förbrukas efter 3 månader. Akylat klarar minst 5 år på hyllan.

useless useless skrev:
@Joakim Lindboms granne.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
A Aechlas skrev:
Har kört vår Klippo (Honda) i 17 år uteslutande på vanlig 95-oktanig bensin från pumpen. Aldrig tömt den innan vintern eller gjort ren förgasaren efter vintern. Vårens första start kräver två ryck i snöret, resten av säsongen startar den på första. Så jag kan tänka mig att ur den synvinkeln spelar det inte så stor roll om man kör på alkylat eller ej.

Däremot är Honda-motorn mycket känslig för om luftfiltret inte är helt rent. Så det får man byta ibland. En B&S-motor struntar nästan helt i luftfiltrets skick (åtminstone jämfört med Honda)
Det är mycket saker som påverkar start problem pga att etanol tagit upp vatten ur luften och sedan påverkar material i tank/förgasare!

1, Luftfuktigheten där bensinen förvaras och då både tanken och dunkar/flaskorna.
2, Värmeväxlingar dvs hur jämn/ojämn värme är det där tank/dunkar förvaras?
Det är främst värmeväxlingarna som gör att ny luft med mer vatten kommer in i tank/förgasare och därmed gör att etanolen kan ta upp mer vatten.

Dvs ju fattigare på vatten luften är desto mindre vatten finns för etanolen att ta upp, vilket som sagts påverkas av luftfuktigheten och värmeväxlingar.
En klippare som står inne i ett isolerat garage får BETYDLIGT mindre vatten problem i tanken än om den står i oisolerat garage/förråd, under tak utan väggar är lite värre, utan tak är givetvis värst.

3, Tankens lock!
Det är inte direkt ovanligt att dessa är dåligt tillverkade och inte tätar från regn/etc speciellt bra efter nåt/några år, iblnad direkt när dom är nya med tyvärr.

4, Material i tank/eventuella rör (oftas äldre saker som har rör vs slangar dock) förgasare spelar en stor roll.
järn/stål är med STOR råge värst då det rostar och ger därmed mer problem än att bara suga vatten igenom små munstycken (=vatten är tjockare än bensin se mitt tidigare inlägg).
Aluminium är bättre men fortfarande inte bra då det oxiderar men främst att det ger ifrån sig pulver.

5, Om det är järn/stål/alu (div alu legeringar) i tank/rör/förgasare så har dom då en beläggning heller inte?
Dvs oftas (men INTE alltid) så finns det en beläggning som skyddar metallen från vattnet.
Problemet är att OM denna beläggning får en mikroskopisk repa så börjar vattnet att ta sig under och påverka metallen och snart har man rost/aluminium pulver.
När detta väl har börjat hända så KOMMER man att få problem med tätare o tätare intervaller om man får vatten i bensinen.
Så när man rengör tank/förgasare så bör man vara försiktig och INTE skrapa med skruvmejsel/kniv/etc, plast är ju bättre men dessa beläggningar kan vara ganska sköra och även plast kan skada dom.

Billiga förgasare och små motorer från kina saknar väldigt ofta dessa beläggningar heller använder en betydligt sämre beläggning som knappt tål bensin och är borta på nolltid.
MEN billiga kina förgasare kan fungera ok i ganska lång tid OM men ser till att absolut inget vatten finns i bensinen.
Och då helst tömma/köra förgasaren torr efter VARJE körning om den ens ska stå över natten!!!
Detta gäller oftas enklare förgasare.

Är det Kina kopior på CV förgasare till motorcyklar/vakuum styrda förgasare som tex edelbrock som har vakuum styrda nålar så UNDVIK SOM PESTEN!!!
Detta för att dom använder rå aluminium utan beläggningar och den vakuum styrda delen i CV har en större kolv/slider och edelbrock med vakuum styrda nålar har mindre kolvar som i sin tur styr nålarna.
Och dessa går då i en rå aluminium kanal/cylindert och vakuumet kombinerat med fjädrar rör kolvarna och det minsta lilla aluminium pulver så börjar dessa att kärva och det behövs väldigt lite för att dom ska sluta röra sig helt.

En edelbrock kina kopia får man vara glad om man får ut ett års användande från på en bil som man kör dagligen tack vare att dom använder rå aluminium utan beläggningar.

istället så är tex en Holley kina kopia betydligt bättre än en kina kopia på en edelbrock då Holley inte har vakuum styrda nålar, fortfarande inte bra dock.

Alla icke kina kopior på förgasare använder sig INTE av ren aluminium utan av en alu legering av nån sort som visserligen ger ifrån sig pulver med men lååååååångtifrån lika mycket.
Plus att dom som sagt använder sig av någon beläggning som skyddar med.

Utöver det så är Honda kända för att vara pålitliga!
En anledning är troligen att deras förgasare använder sig av en av dom bättre typerna av alu legering och bättre/tjockare belläggning som skydd.
Så även om det blir skit/vatten och man behöver rengöra förgasaren så slits beläggningen inte lika lätt som billigare/tunnare beläggningar gör vid rengöringen.
Samma sak med tank om det är plåt/stål så används bättre/tjockare beläggningar än dom flesta andra gör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Kvarlämnad gräsklippare. Kan jag använda alkylatbensin istället för e85 som står på den?

Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..

[bild][bild]
Eftersom de föreslår E85 är det med mycket stor sannolikhet den oljefria alkylatbensinen du bör använda, om du ska ta alkylatbensin. Att alkylatbensin används till diverse småmaskiner är i första hand en fråga om arbetsmiljö, inte naturvård. Ur naturvårdssynpunkt är det nog bättre med etanol som ofta är förnybar (kan även tillverkas från råolja). Jämfört med en skogsarbetare som kör sin såg mycket och är nära sågen utsätts du för mindre avgaser så jag tycker du skulle prova E85 och är de avgaserna besvärande kan du väl prova 95 och/eller 98 innan du köper den betydligt dyrare alkylatbensinen. Själv har jag kört motorsåg på 98 som jag fått blanda med olja utan att märka några nackdelar, E85 o 92 bedömde jag däremot inte lämpliga till sågen.

Som jag nyss skrev är det ett väldigt dåligt råd att ge någon att köra på E85 istället för bensin!!!
I alla fall utan att byta ut munstycke/en i förgasare till större så motorn får den mängd bränsle den behöver.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Eftersom de föreslår E85
Vem föreslår E85?

F FGLIN skrev:
Eftersom de föreslår E85 är det med mycket stor sannolikhet den oljefria alkylatbensinen du bör använda, om du ska ta alkylatbensin. Att alkylatbensin används till diverse småmaskiner är i första hand en fråga om arbetsmiljö, inte naturvård. Ur naturvårdssynpunkt är det nog bättre med etanol som ofta är förnybar (kan även tillverkas från råolja). Jämfört med en skogsarbetare som kör sin såg mycket och är nära sågen utsätts du för mindre avgaser så jag tycker du skulle prova E85 och är de avgaserna besvärande kan du väl prova 95 och/eller 98 innan du köper den betydligt dyrare alkylatbensinen. Själv har jag kört motorsåg på 98 som jag fått blanda med olja utan att märka några nackdelar, E85 o 92 bedömde jag däremot inte lämpliga till sågen.
Stiga påstår i alla fall att det är en bensindriven gräsklippare.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.