14 334 läst ·
185 svar
14k läst
185 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Jag ifrågasätter inte det. Men det är konstigt att vi har så olika erfarenhet. Jag har aldrig haft några problem med att starta en maskin på våren trots att jag bara ställt in den på hösten med vanlig mackbensin i tanken och förgasaren.T triada skrev:
Det kanske är ett större problem på nyare maskiner med mer plast i bränslesystemet?
De jag har haft problem med är alla över 30 år gamla.useless skrev:
Jag ifrågasätter inte det. Men det är konstigt att vi har så olika erfarenhet. Jag har aldrig haft några problem med att starta en maskin på våren trots att jag bara ställt in den på hösten med vanlig mackbensin i tanken och förgasaren.
Det kanske är ett större problem på nyare maskiner med mer plast i bränslesystemet?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag har haft bensindrivna maskiner i runt 50 år nu och aldrig drabbats av någon bensingelé. Är detta väldigt längesen eller otroligt gammal bensin? Äldsta jag haft stående i en gammal Briggs är 7-8 år och den startade och gick ändå. Jag blir nyfiken på mekanismen. @xxargs ?T triada skrev:
Jag köpte en begagnad snöslunga som stått i över 20 år och inte heller den hade gelé, dock var bränslet grumligt och inte användbart.
Edit: Förvarar allt i icke uppvärmt utrymme. Varierar mellan +30 till -38C.
Redigerat:
Garagebyggare
· Helsingborg
· 4 inlägg
Alkylatbensin är framtaget för att undvika hälsoproblem för de personer som kör motorsågar och andra bensinmotordrivna verktyg. Det är en renare version av vanlig bensin.
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!
Så kör med alkylatbensin, och slipp stanken och diverse rätt otrevliga kemikalier i luften kring dig.
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!
Så kör med alkylatbensin, och slipp stanken och diverse rätt otrevliga kemikalier i luften kring dig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast oavsett vad man har för personlig åsikt så är det ju bara prata med alla de som lagar dylika maskiner och fråga dem hur dylika förgasare brukar se ut i maskiner som stått periodvis. Är väl skillnad på de som frekvent använder nåt men i övrigt så finns det massor med fall där det ser ut som hej kom och hjälp mig i flottörhusen.............Många ggr så får man byta förgasare för det går inte ens att få rent............Så jag är nog ganska så övertygad om att både alkylatbensin och div tillsatser har sina fördelar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Ja, gamla gummislangar och packningar tål normalt sett inte heller höga halter etanol/E85, så det är direkt olämpligt. Behövs klassade produkter för att hålla. Räcker att titta på bilsidan när E85 skulle frälsa Sverige och ledde till att en massa småbyar blev av med sina mackar eftersom det krävde omfattande ombyggnad som inte bar sig. Trots godkända för E85 hade en hel del problem med slangar och annat om de valde att köra med bränslet.
"Gammal" är ju dock väldigt subjektivt.
"Gammal" är ju dock väldigt subjektivt.
Du menar nog E10Joakim Lindbom skrev:
Alkylatbensin är framtaget för att undvika hälsoproblem för de personer som kör motorsågar och andra bensinmotordrivna verktyg. Det är en renare version av vanlig bensin.
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!
Så kör med alkylatbensin, och slipp stanken och diverse rätt otrevliga kemikalier i luften kring dig.
Garagebyggare
· Helsingborg
· 4 inlägg
Nej, E10 är vanlig bensin med 10% inblandning av etanol.snaggletooth skrev:
https://www.aspen.se/kunskap/kunskapsbank/vad-ar-alkylatbensin/ - "Den viktigaste skillnaden är att alkylatbensinen är en extra ren form av bränsle."
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg