T triada skrev:
Både jordfräsen och 230V-generatorn har haft gelé i förgasaren av vanlig bensin efter vinterförvaring. Icke så med alkylat. De har stått kallt så det kanske är en skillnad?
Jag ifrågasätter inte det. Men det är konstigt att vi har så olika erfarenhet. Jag har aldrig haft några problem med att starta en maskin på våren trots att jag bara ställt in den på hösten med vanlig mackbensin i tanken och förgasaren.
Det kanske är ett större problem på nyare maskiner med mer plast i bränslesystemet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag ifrågasätter inte det. Men det är konstigt att vi har så olika erfarenhet. Jag har aldrig haft några problem med att starta en maskin på våren trots att jag bara ställt in den på hösten med vanlig mackbensin i tanken och förgasaren.
Det kanske är ett större problem på nyare maskiner med mer plast i bränslesystemet?
De jag har haft problem med är alla över 30 år gamla.
 
MultiMan
T triada skrev:
Både jordfräsen och 230V-generatorn har haft gelé i förgasaren av vanlig bensin efter vinterförvaring. Icke så med alkylat. De har stått kallt så det kanske är en skillnad?
Jag har haft bensindrivna maskiner i runt 50 år nu och aldrig drabbats av någon bensingelé. Är detta väldigt längesen eller otroligt gammal bensin? Äldsta jag haft stående i en gammal Briggs är 7-8 år och den startade och gick ändå. Jag blir nyfiken på mekanismen. @xxargs ?

Jag köpte en begagnad snöslunga som stått i över 20 år och inte heller den hade gelé, dock var bränslet grumligt och inte användbart.

Edit: Förvarar allt i icke uppvärmt utrymme. Varierar mellan +30 till -38C.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alkylatbensin är framtaget för att undvika hälsoproblem för de personer som kör motorsågar och andra bensinmotordrivna verktyg. Det är en renare version av vanlig bensin.

Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!

Så kör med alkylatbensin, och slipp stanken och diverse rätt otrevliga kemikalier i luften kring dig.
 
Fast oavsett vad man har för personlig åsikt så är det ju bara prata med alla de som lagar dylika maskiner och fråga dem hur dylika förgasare brukar se ut i maskiner som stått periodvis. Är väl skillnad på de som frekvent använder nåt men i övrigt så finns det massor med fall där det ser ut som hej kom och hjälp mig i flottörhusen.............Många ggr så får man byta förgasare för det går inte ens att få rent............Så jag är nog ganska så övertygad om att både alkylatbensin och div tillsatser har sina fördelar.
 
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!
Vem tankar en gammal gräsklippare med E85?
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, gamla gummislangar och packningar tål normalt sett inte heller höga halter etanol/E85, så det är direkt olämpligt. Behövs klassade produkter för att hålla. Räcker att titta på bilsidan när E85 skulle frälsa Sverige och ledde till att en massa småbyar blev av med sina mackar eftersom det krävde omfattande ombyggnad som inte bar sig. Trots godkända för E85 hade en hel del problem med slangar och annat om de valde att köra med bränslet.

"Gammal" är ju dock väldigt subjektivt.
 
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Alkylatbensin är framtaget för att undvika hälsoproblem för de personer som kör motorsågar och andra bensinmotordrivna verktyg. Det är en renare version av vanlig bensin.

Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den!

Så kör med alkylatbensin, och slipp stanken och diverse rätt otrevliga kemikalier i luften kring dig.
Du menar nog E10
 
  • Gilla
RobbanMar och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem tankar en gammal gräsklippare med E85?
Den som etanol konverterat den..
Själv har jag en gammal motorsåg etanolkonverterad av forna medlemmen Maskintok.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Nej, E10 är vanlig bensin med 10% inblandning av etanol.

[länk] - "Den viktigaste skillnaden är att alkylatbensinen är en extra ren form av bränsle."
Men du skrev att du får tillbaks gräsklipparen med E85. Varför skulle någon tanka i E85 i en gräsklippare?
 
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Nej, E10 är vanlig bensin med 10% inblandning av etanol.

[länk] - "Den viktigaste skillnaden är att alkylatbensinen är en extra ren form av bränsle."
Då behöver du ta ett allvarligt snack med grannen.
 
Joakim Lindbom Joakim Lindbom skrev:
Den stora skillnaden vi märker är att om grannen lånar vår gamla gräsklippare och lämnar tillbaka den tankad med E85 så stinker den
Vad har du för motor som går att köra på E85 utan att justera förgasaren?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
K karlmb skrev:
Ja, det är väldigt synd att de har dessa tillsatser eller vad det är i bensindelen av E85.
Vintertid är det större andel bensin i e85
Har varierat mellan e65 och e79 genom åren
 
useless useless skrev:
Varför skulle någon tanka i E85 i en gräsklippare?
Lägre pris, mindre otrevliga avgaser, högre varvtal
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.