F fribygg skrev:
Det är inte så säkert att man får det, isåfall klarar nog inte motorn de utsläpps krav som troligtvis finns.
Man måste om man ska tänka på emissionerna. Om vi talar lamdareglerat. Men de flesta småmotorer saknar ju det så går den bra så får den tillräckligt med bränsle ändå (småmotorer för bensin har rejäl fetgång pga den enkla förgasarna så det kan faktiskt fungera ibland utan att behöva öka bränslet, även pga etanolens utmärkta magertålighet)
 
K karlmb skrev:
Man måste om man ska tänka på emissionerna. Om vi talar lamdareglerat. Men de flesta småmotorer saknar ju det så går den bra så får den tillräckligt med bränsle ändå (småmotorer för bensin har rejäl fetgång pga den enkla förgasarna så det kan faktiskt fungera ibland utan att behöva öka bränslet, även pga etanolens utmärkta magertålighet)
Men 'får man'
 
D Dilato skrev:
Det här är byggahus, vi skiter i om frågan är löst😉
Att inte läsa tidigare inlägg är typiskt för alla forum 😊 Vid sidodiskussioner läses ändå de andra inläggen tror jag. Även om drivmedel inte står överst på min intresselista tycker jag ändå att det är spännande att det verkar göra det för andra.
 
F fribygg skrev:
Men 'får man'
Varför skulle man inte få justera sin förgasare?
 
MultiMan
K karlmb skrev:
Varför skulle man inte få justera sin förgasare?
Många maskiner har spärrade munstycken som inte går att justera utan att byta ut. Var så på min Klippo med Honda-motor t ex. En spärr på justerskruven som var ditlimmad med superlim. Värmde bort den när jag gick igenom förgasaren. Exakt hur svenska lagar ser ut vet jag inte, men EU lär ha så det räcker och blir över.

Edit: Fabriksspärren kan ju har berott på annat, men den var iaf helt fel och krävdes justering med 1 varv för att ge rätt varvtal.

Har inte tid idag, men här kan de nyfikna förkovra sig: https://single-market-economy.ec.eu...ental-protection/non-road-mobile-machinery_en
 
K karlmb skrev:
Varför skulle man inte få justera sin förgasare?
Missriktad miljö byråkrati, tjänstemän som inte tror eller förstår att det finns folk som kan och vill göra saker själva ( i bland tom bättre än tillverkarens grundinställning)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Missriktad miljö byråkrati, tjänstemän som inte tror eller förstår att det finns folk som kan och vill göra saker själva ( i bland tom bättre än tillverkarens grundinställning)
Visst. det är fullt av dem, men inga lagar förbjuder ngn att ställa förgasaren.
 
K karlmb skrev:
Visst. det är fullt av dem, men inga lagar förbjuder ngn att ställa förgasaren.
Varför har då vissa motorer spärrade munstycken?
 
F fribygg skrev:
Varför har då vissa motorer spärrade munstycken?
För att tvåtaktare är känsliga för magerställning pga smörjningen kommer med bränslet. Dessutom är de fett ställda på fabrik för att underlätta inkörning. Då vill man under garantitiden undvika att folk är där och justerar och sedan kommer in med skurna motorer. Det finns verktyg att köpa för dessa förbannade skruvar.
 
MultiMan
Honda-motorn var 4-takt, som väl i princip alla deras motorer.
 
F fribygg skrev:
Varför har då vissa motorer spärrade munstycken?
Kanske därför
IMG_20260625_132732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Betald Gemini. Ja, jag tar hjälp av AI pga tidsbrist. Har redan länkat till EU:s lagstiftning tidigare:

1782383453683.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Kanske därför
[bild]
Det där reglerar vilka krav som ställs på maskiner för att de ska få säljas inom EU. Det som reglerar vad man som privatperson får göra med sina egna maskiner är framför allt miljöbalkens andra kapitel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där reglerar vilka krav som ställs på maskiner för att de ska få säljas inom EU. Det som reglerar vad man som privatperson får göra med sina egna maskiner är framför allt miljöbalkens andra kapitel.
Jag tänkte nog mer på varför grejerna sitter fast.
Det blir ju svårt att ändra den godkända motorns avgaser om det inte går att rubba.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det som reglerar vad man som privatperson får göra med sina egna maskiner är framför allt miljöbalkens andra kapitel.
Är vi inte nu inne på "teoretiska ytterligheter", där 99,99% gör vad man vill utan att veta om vad som finns i någon miljöbalk.😉
Utifrån tråden så kör en del på vanlig bensin och andra på alkylat.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.