12 609 läst ·
170 svar
13k läst
170 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Man måste om man ska tänka på emissionerna. Om vi talar lamdareglerat. Men de flesta småmotorer saknar ju det så går den bra så får den tillräckligt med bränsle ändå (småmotorer för bensin har rejäl fetgång pga den enkla förgasarna så det kan faktiskt fungera ibland utan att behöva öka bränslet, även pga etanolens utmärkta magertålighet)F fribygg skrev:
Men 'får man'K karlmb skrev:Man måste om man ska tänka på emissionerna. Om vi talar lamdareglerat. Men de flesta småmotorer saknar ju det så går den bra så får den tillräckligt med bränsle ändå (småmotorer för bensin har rejäl fetgång pga den enkla förgasarna så det kan faktiskt fungera ibland utan att behöva öka bränslet, även pga etanolens utmärkta magertålighet)
Att inte läsa tidigare inlägg är typiskt för alla forum 😊 Vid sidodiskussioner läses ändå de andra inläggen tror jag. Även om drivmedel inte står överst på min intresselista tycker jag ändå att det är spännande att det verkar göra det för andra.D Dilato skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Många maskiner har spärrade munstycken som inte går att justera utan att byta ut. Var så på min Klippo med Honda-motor t ex. En spärr på justerskruven som var ditlimmad med superlim. Värmde bort den när jag gick igenom förgasaren. Exakt hur svenska lagar ser ut vet jag inte, men EU lär ha så det räcker och blir över.K karlmb skrev:
Edit: Fabriksspärren kan ju har berott på annat, men den var iaf helt fel och krävdes justering med 1 varv för att ge rätt varvtal.
Har inte tid idag, men här kan de nyfikna förkovra sig: https://single-market-economy.ec.eu...ental-protection/non-road-mobile-machinery_en
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
För att tvåtaktare är känsliga för magerställning pga smörjningen kommer med bränslet. Dessutom är de fett ställda på fabrik för att underlätta inkörning. Då vill man under garantitiden undvika att folk är där och justerar och sedan kommer in med skurna motorer. Det finns verktyg att köpa för dessa förbannade skruvar.F fribygg skrev:
Jag tänkte nog mer på varför grejerna sitter fast.useless skrev:
Det blir ju svårt att ändra den godkända motorns avgaser om det inte går att rubba.
Är vi inte nu inne på "teoretiska ytterligheter", där 99,99% gör vad man vill utan att veta om vad som finns i någon miljöbalk.😉useless skrev:
Utifrån tråden så kör en del på vanlig bensin och andra på alkylat.