15 165 läst ·
188 svar
15k läst
188 svar
Alkylatbensin istället för e85?
En kvätt tvåtaktsolja i bränslet på B&S är inte fel. Bensinen är torr numera och lite olja smörjer ventilerna.L lbgu skrev:
Det är det största problemet med dessa motorer.
Jag var lite för snabb i ovanstående svar. Det ska givervis vara 95 oktaning bensin och inte E85 som är mest etanol. Står det 85 på ett tanklock på en gräsklippare eller liknade syftar det till den amerikanska standarden "85 oktan AKI" vilket innebär att man ska tanka bensin 95 oktan eller högre på svensk bensinstation, eller ännu hellre akylat (4-takt). Europa klassas bensinen enligt standarden RON.KAU skrev:
Det går alltid att använde akylat i stället för E85 i motorer som inte behöver tvåtaktsolja. I gräsklippare, fyrtakts båtmotorer, snöslungor, bilar med mera. Med akylat undviker man en massa ohälsosamma kolväten i avgaseran. Sedan kommer lagringstiden. E85 ska helst förbrukas efter 3 månader. Akylat klarar minst 5 år på hyllan.
Ett tips är att läsa tråden... På tanklocket står det "E85" överstruket, vilket betyder att man inte ska tanka just E85. Ingenting annat.KAU skrev:
I TS fall betyder E85 överstruket just att man inte ska använda etanol..KAU skrev:
E85 fungerar utmärkt i motorsågar tex där avgasproblemen är som värst.F FGLIN skrev:Eftersom de föreslår E85 är det med mycket stor sannolikhet den oljefria alkylatbensinen du bör använda, om du ska ta alkylatbensin. Att alkylatbensin används till diverse småmaskiner är i första hand en fråga om arbetsmiljö, inte naturvård. Ur naturvårdssynpunkt är det nog bättre med etanol som ofta är förnybar (kan även tillverkas från råolja). Jämfört med en skogsarbetare som kör sin såg mycket och är nära sågen utsätts du för mindre avgaser så jag tycker du skulle prova E85 och är de avgaserna besvärande kan du väl prova 95 och/eller 98 innan du köper den betydligt dyrare alkylatbensinen. Själv har jag kört motorsåg på 98 som jag fått blanda med olja utan att märka några nackdelar, E85 o 92 bedömde jag däremot inte lämpliga till sågen.
Skonar en hårt belastad liten motor med bättre kylning och mindre sot.
Viktigt bara att förvara maskinerna i uppvärmt utrymme med tanke på kallstarten vintertid, samt att använda godkänd 2-taktsolja för inblandning i etanol. Syntetiska oljor är ett grundkrav.