R
L lbgu skrev:
Det går lika bra att använda vanlig bensin. Blir billigare. Med akrylaten så ska du bara använda 4-taktsvarianten. 2-taktsvarianten har lite olja inblandat vilket inte din klippare lär uppskatta.
En kvätt tvåtaktsolja i bränslet på B&S är inte fel. Bensinen är torr numera och lite olja smörjer ventilerna.
Det är det största problemet med dessa motorer.

K Kane skrev:
Stiga påstår i alla fall att det är en bensindriven gräsklippare.
De påstår också att den inte ska tankas med E85.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Jag kan förstå att man inte orkar läsa alla inlägg i en tråd som är över 100 inlägg. Men tänker att innan man gör ett inlägg fundera på om inte svaret på ts fråga kom någon gång under de första 20 inläggen.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Eftersom de föreslår E85 är det med mycket stor sannolikhet den oljefria alkylatbensinen du bör använda, om du ska ta alkylatbensin.
Vilka "dem" menar du föreslår E85?

NyKarin NyKarin skrev:
Jag kan förstå att man inte orkar läsa alla inlägg i en tråd som är över 100 inlägg. Men tänker att innan man gör ett inlägg fundera på om inte svaret på ts fråga kom någon gång under de första 20 inläggen.
Det här är byggahus, vi skiter i om frågan är löst😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
David L och 4 till
  • Laddar…
KAU KAU skrev:
Det går alltid att använde akylat i stället för E85 i motorer som inte behöver tvåtaktsolja. I gräsklippare, fyrtakts båtmotorer, snöslungor, bilar med mera. Med akylat undviker man en massa ohälsosamma kolväten i avgaseran. Sedan kommer lagringstiden. E85 ska helst förbrukas efter 3 månader. Akylat klarar minst 5 år på hyllan.
Jag var lite för snabb i ovanstående svar. Det ska givervis vara 95 oktaning bensin och inte E85 som är mest etanol. Står det 85 på ett tanklock på en gräsklippare eller liknade syftar det till den amerikanska standarden "85 oktan AKI" vilket innebär att man ska tanka bensin 95 oktan eller högre på svensk bensinstation, eller ännu hellre akylat (4-takt). Europa klassas bensinen enligt standarden RON.

KAU KAU skrev:
Står det 85 på ett tanklock på en gräsklippare eller liknade syftar det till den amerikanska standarden "85 oktan AKI" vilket innebär att man ska tanka bensin 95 oktan eller högre på svensk bensinstation, eller ännu hellre akylat (4-takt). Europa klassas bensinen enligt standarden RON.
Ett tips är att läsa tråden... På tanklocket står det "E85" överstruket, vilket betyder att man inte ska tanka just E85. Ingenting annat.

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
KAU KAU skrev:
Står det 85 på ett tanklock på en gräsklippare eller liknade syftar det till den amerikanska standarden "85 oktan AKI" vilket innebär att man ska tanka bensin 95 oktan eller högre på svensk bensinstation, eller ännu hellre akylat (4-takt).
I TS fall betyder E85 överstruket just att man inte ska använda etanol..

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vintertid är det större andel bensin i e85
Har varierat mellan e65 och e79 genom åren
Ja, fast jag har nog bara köpt spriten på sommaren so det borde vara minimimängden fulsoppa, 15% i den.

useless useless skrev:
Ett tips är att läsa tråden... På tanklocket står det "E85" överstruket, vilket betyder att man inte ska tanka just E85. Ingenting annat.
Begär du att folk ska kunna läsa innantill?

useless useless skrev:
Maskinen lär väl gå som en kratta?
Man får ju justera förgasaren..

K karlmb skrev:
Jo, det gör jag alltid när jag lånar en maskin av grannen...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är inte så säkert att man får det, isåfall klarar nog inte motorn de utsläpps krav som troligtvis finns.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det gör jag alltid när jag lånar en maskin av grannen...
OT: Jag har en Cobra som går dåligt, vill du justera bränsleblandningen på den får du gärna låna den..

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Eftersom de föreslår E85 är det med mycket stor sannolikhet den oljefria alkylatbensinen du bör använda, om du ska ta alkylatbensin. Att alkylatbensin används till diverse småmaskiner är i första hand en fråga om arbetsmiljö, inte naturvård. Ur naturvårdssynpunkt är det nog bättre med etanol som ofta är förnybar (kan även tillverkas från råolja). Jämfört med en skogsarbetare som kör sin såg mycket och är nära sågen utsätts du för mindre avgaser så jag tycker du skulle prova E85 och är de avgaserna besvärande kan du väl prova 95 och/eller 98 innan du köper den betydligt dyrare alkylatbensinen. Själv har jag kört motorsåg på 98 som jag fått blanda med olja utan att märka några nackdelar, E85 o 92 bedömde jag däremot inte lämpliga till sågen.
E85 fungerar utmärkt i motorsågar tex där avgasproblemen är som värst.
Skonar en hårt belastad liten motor med bättre kylning och mindre sot.
Viktigt bara att förvara maskinerna i uppvärmt utrymme med tanke på kallstarten vintertid, samt att använda godkänd 2-taktsolja för inblandning i etanol. Syntetiska oljor är ett grundkrav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.