8 972 läst ·
102 svar
9k läst
102 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Bensin har mer än så, som xylen, toulen mfl. (vilket alla gör att frigolit smälter), bensen är dock avsiktligt nedtaget i halt trots att det är kraftigt oktanhöjande (tack vare sin termiskt rätt stabila kolring) då denna har visat sig vara rejält giftig vilket man upptäckte bl.a unde WW2 med 110-oktaing flygbränsle - som till stor del bestod av just bensen just för att den var knacktålig för högkomprimerande flygmotorer (med ibland kompressor bla. för att klara hög höjd, vilket piloterna snabbt lärde sig att den på konstigt sätt alltid var inkopplad även på lågnivå då manövern för denna gick hela tiden sönder och var kvar i tillkopplad läge...), inte var hälsosam bland de som hanterade detta.
Motorbensin innehåller alla möjliga kolväten i linjär, isoformer och olika ringformer och är allmänt inte speciellt hälsosamma - därav akylatbesin för motorredskap (motorsågar, trädgårdsmaskiner, grästrimmer etc.) med mer selektiv raffinering fått bort de mer elaka varianterna av kolväten, då lite av det kommer ut som oförbränt och delvis förbränt i avgaserna.
Även om man kör med handelsoppa under säsongen så bör man avsluta med akylat-bensi sista tanken/skvätten innan det ställs in för hösten/vinter och det blir färre problem med igensättning av förgasare etc.
Etanol i handelsbensin kan omvandlas till acetat och acetat gillar koppar och gärna bildar kopparacetat vilket gör att mässing kan råka illa ut när det finns etanolinnehållade soppa, fukt och tid, som under en vinterförvaring med handelsbensin fylld förgasare i en trädgårdsmakin och kan få mässingsdetaljer i förgasaren att börja ärga.
Motorbensin innehåller alla möjliga kolväten i linjär, isoformer och olika ringformer och är allmänt inte speciellt hälsosamma - därav akylatbesin för motorredskap (motorsågar, trädgårdsmaskiner, grästrimmer etc.) med mer selektiv raffinering fått bort de mer elaka varianterna av kolväten, då lite av det kommer ut som oförbränt och delvis förbränt i avgaserna.
Även om man kör med handelsoppa under säsongen så bör man avsluta med akylat-bensi sista tanken/skvätten innan det ställs in för hösten/vinter och det blir färre problem med igensättning av förgasare etc.
Etanol i handelsbensin kan omvandlas till acetat och acetat gillar koppar och gärna bildar kopparacetat vilket gör att mässing kan råka illa ut när det finns etanolinnehållade soppa, fukt och tid, som under en vinterförvaring med handelsbensin fylld förgasare i en trädgårdsmakin och kan få mässingsdetaljer i förgasaren att börja ärga.
I vanliga fall kör jag var tredje dag med robot, luba 2 3000. Efter gödning lyckades den klippa av sin sladd. Den här klipparen var kvarlämnad, jag insåg att jag inte kunde vänta längre om jag inte skulle behöva använda lie. Spännande att så många är intresserade av drivmedel!K Kane skrev:
Mina tankar, finns inte på forskning.se. 😇Alfredo skrev:
Beror troligtvis på material i den maskin man har och hur det påverkas, därför fungerar det utmärkt för vissa maskiner medan andra får problem.
Jag har kört både röjsåg och motorsåg på E85 utan problem i några år. Nu är jag tillbaka till Alkylat dock, det är enklare. E85 drivna prylar är alltid lite jävligt att få liv igen i på våren. Jag gillar att E85 körde så svalt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Här finns en rätt ingående gaskromatografi över Saudisk bensin:
https://www.researchgate.net/figure/Chromatogram-of-gasoline-fuel-of-Octane-Number-95_fig2_279699384
Går att ladda ner hela rapporten som pdf.
https://www.researchgate.net/figure/Chromatogram-of-gasoline-fuel-of-Octane-Number-95_fig2_279699384
Går att ladda ner hela rapporten som pdf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det inte aktuellt i en gräsklippare oftast men andra maskiner har ibland en sugslang för bränsle i tanken. Med vanligt bränsle 95 och 98 så brukar dom bli hårda med tiden. Går man sen över till alkylat så blir det ännu jävligare då dom ändrar i storlek och har sig. Där är det en fördel att använda alkylat hela tiden iaf.useless skrev:
Själv kör jag på alkylat i gräsklipparen, röjsågen och motorsågen.
Vad det gäller motorsåg och röjsåg är det mycket för att jag mår mindre dåligt av att få de avgaserna i ansiktet än häxbrygdsbensinen som säljs på mack.
På klippon är det framförallt eftersopm jag vill slippa göra ren förgasaren på våren alt ha problem att få igång klipparen, med alkylat i tanken är det aldrig några problem, ett par ryck och den startar.
Förr när det fanns alkylat på pump på en okq8 i närheten brukade jag tanka alkylat i motorcyklarna på höstkanten med, men nu sen dom ersatte alkylatpumpen med en HVO100-pump så blir det macksoppa i dom, det brukar gå bra över en vinter, blir det lägre får man problem.
Vad det gäller motorsåg och röjsåg är det mycket för att jag mår mindre dåligt av att få de avgaserna i ansiktet än häxbrygdsbensinen som säljs på mack.
På klippon är det framförallt eftersopm jag vill slippa göra ren förgasaren på våren alt ha problem att få igång klipparen, med alkylat i tanken är det aldrig några problem, ett par ryck och den startar.
Förr när det fanns alkylat på pump på en okq8 i närheten brukade jag tanka alkylat i motorcyklarna på höstkanten med, men nu sen dom ersatte alkylatpumpen med en HVO100-pump så blir det macksoppa i dom, det brukar gå bra över en vinter, blir det lägre får man problem.
Du bör använda Akrylatbensin, inte E85. Däremot går det att använda vanlig 95 bensin i Briggs, det gör jag. Däremot förorenar man miljön med vanlig bensin, jämfört med Akrylat. Fast jag kör så lite med 95, så det skadar ingen "mygga" som jag hoppats. Undvik E85 helt.NyKarin skrev:
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..
Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.
Tack!