D Dilato skrev:
Eftersom @AndersS använder typ 30 liter per år så räknade jag på en 25 liters dunk.

Biltema 25 liter kostar just nu 5*189 = 945 kronor vilket är "bara" 2,24 ggr (520 kr) dyrare än vanlig bensin.
[bild]
Precis och skulle aldrig byta till bensin igen för den summan, då del av den är 2T till röjsåg/motorsåg att beakta.
Så för 4T blir det 400kr och inget som jag behöver fundera över.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Cheesen
L lbgu skrev:
Det går lika bra att använda vanlig bensin. Blir billigare. Med akrylaten så ska du bara använda 4-taktsvarianten. 2-taktsvarianten har lite olja inblandat vilket inte din klippare lär uppskatta.
Om han nu har robot som kommer att användas merparten av tiden så är alkylat att föredra. Spriten i vanlig bensin skapar avlagringar i förgasaren när den blir stående.
 
Cheesen
F fribygg skrev:
Nä, det har fungerat utmärkt utan hitills ( på tidigt nittiotal använde jag nog K-sprit vintertid men inte heller det behövs numera)
För att det redan är blandat en massa sprit i bensinen....
 
Cheesen Cheesen skrev:
Spriten i vanlig bensin skapar avlagringar i förgasaren när den blir stående.
Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag haft en gräsklippare i ca 20 år och det har aldrig varit några problem med motorn. Håller inte ens på och tömmer den inför vintern utan bensinnivån är som den var efter sista klippningen för säsongen. Och när man klipper sista gången så vet man ju inte att det var sista gången. Brukar fylla på olja inför första klippningen, det är all service den fått. Så personligen tror jag att det är mycket skrämselpropaganda för att få folk att köpa diverse tillsatser.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket skit blandar man ut den med nu för tiden jämfört med ett par-tre decennier sedan (förutom etanol då)?
Bla aceton.
Testa att lägga en bit frigolit i 95 okt bensin. Lägg lika bit frigolit i en alkylatbensin.
Plocka fram popcornen, det blir spännande.
 
A AndersS skrev:
Blir väl bara x hundralappar mera per år
För två år sedan räknade jag att det för mig rör sig om runt en tusenlapp årligen. Den tusenlappen kan jag ha roligare för än att köpa dyrt bränsle utan av mig upplevda fördelar.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Bla aceton.
Testa att lägga en bit frigolit i 95 okt bensin. Lägg lika bit frigolit i en alkylatbensin.
Plocka fram popcornen, det blir spännande.
Har du någon källa på att aceton tillsätts? När jag googlar på det får jag bara upp att det är en seglivad myt och att aceton absolut inte tillsätts eftersom det är skadligt för alla packningar och slangar. Förutom att det kostar pengar och har lägre energiinnehåll än bensin...

Bensen löser för övrigt också upp cellplast.
 
useless useless skrev:
Har du någon källa på att aceton tillsätts? När jag googlar på det får jag bara upp att det är en seglivad myt och att aceton absolut inte tillsätts eftersom det är skadligt för alla packningar och slangar. Förutom att det kostar pengar och har lägre energiinnehåll än bensin...

Bensen löser för övrigt upp cellplast.
Nä, jag har ingen källa. Frigolittestet räcker för att övertyga mig. Någonting i bilbensinen löser upp mjukplast. Akylat gör det inte.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Nä, jag har ingen källa. Frigolittestet räcker för att övertyga mig. Någonting i bilbensinen löser upp mjukplast. Akylat gör det inte.
Det är bensen som gör det. Bensen har funnits i vanlig bensin sen man började med industriell raffinering för över hundra år sedan, så det är inget man har börjat tillsätta i modern tid.
Det är snarare så att mängden bensen har minskat i modern tid.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.