Unikt namn Unikt namn skrev:
Kör man hundratals timmar med åkgräspklippare kanske vanlig bensin kan försvaras av ekonomi, men en vanlig lite villa-matta kräver inte många dunkar aspen per år för en handjagare.
Aspen dunkarna i sej är ju också ett miljöproblem om man inte kan fylla på dem vid pump..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Vanlig bensin" är ju utblandad med massa skit nuförtin.
Vilket skit blandar man ut den med nu för tiden jämfört med ett par-tre decennier sedan (förutom etanol då)?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Aspen dunkarna i sej är ju också ett miljöproblem om man inte kan fylla på dem vid pump..
Dom ska väl återvinnas som plastförpackning men dom är ju explosiva när dom är tömda pga bensinångorna som är kvar, så då måste dom ventileras tomma, vilket i sig ger kolväteutsläpp...
Nej, dunken är miljöfarligt avfall!
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Lite dyrare? Närmare dubbla priset är mer korrekt.

För mig skulle det bli en hel del.
Blir väl bara x hundralappar mera per år, men klarar mig med 15-20L 4T och max 10L 2T. Så de år snöslungan behövs får även den en skvätt.😉
 
D Dilato skrev:
Dom ska väl återvinnas som plastförpackning men dom är ju explosiva när dom är tömda pga bensinångorna som är kvar, så då måste dom ventileras tomma, vilket i sig ger kolväteutsläpp...
Nej, dunken är miljöfarligt avfall!
Köper man sitt bränsle "vid pump" undviker man ju en massa onödiga förpackningar oavsett om man väljer alkylat eller vanlig bränsle.
 
useless useless skrev:
För att "vanlig" bensin är billigare och enklare att köpa på lösvikt?
Hur många dunkar får det åt per år extra kostnaden kanske är försumbar?
 
NyKarin NyKarin skrev:
Oavsett drivmedel fungerade klippningen bra till min förvåning. Den är stark, jag kommer använda den till vissa områden i framtiden. Kanske inte spara gräset lika länge. [bild]
Kör du inte med multiclip?
 
F fribygg skrev:
Köper man sitt bränsle "vid pump" undviker man ju en massa onödiga förpackningar oavsett om man väljer alkylat eller vanlig bränsle.
Det finns inte på pump nästan någonstans i Skåne såvitt jag kunnat hitta.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför? Alkylat är en dokumenterat bättre produkt än vanlig bensin (både lagringsstabilitet och miljöutsläpp) och med känt innehåll.
Har man en stor gräsmatta och gör av med mycket bränsle så blir det en ganska stor extrakostnad.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns inte på pump nästan någonstans i Skåne såvitt jag kunnat hitta.
Så är det på många ställen, det kan vara en av anledningarna att välja vanlig bensin
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Hur många dunkar får det åt per år extra kostnaden kanske är försumbar?
Om kostnaden är försumbar så är antagligen nyttan försumbar också. Tänker mest på argumentet att avgaserna skulle vara skadliga. Den mängd extra avgaser man får i sig vid t.ex. gräsklippning lär vara försumbar om man ser till hur mycket avgaser man får i sig från andra källor. Antagligen för att man känner lukten som folk blir rädda.

Själv kör jag alkylat till motorsågen. Men det har inget med avgasrädsla att göra, handlar enbart om bekvämlighet för att slippa hålla på och blanda olja och bensin.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blir väl bara x hundralappar mera per år, men klarar mig med 15-20L 4T och max 10L 2T. Så de år snöslungan behövs får även den en skvätt.😉
Aspen 25 L dunk fyrtakt, billigaste på prisjakt
1049 kronor, ~42 kr/L

Vanlig bensin 425 kr 17 kr/L

Prisskillnad nästan 25 kr/L 624 kr
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Aspen 25 L dunk fyrtakt, billigaste på prisjakt
1049 kronor, ~42 kr/L
Man kan ju som den tidigare ägaren till TS hus istället köpa alkylaten på Biltema, då får man 5 st literflaskor för 189kr
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag är bortskämd med en Qstar-mack som säljer Alkylat på pump.
33Kr/l kostade det förra veckan.
Sist jag kollade hade Qstar 2st mackar i hela Sverige med Alkylat och OKQ8 hade 5st.

Kör både gräsklipparen och veteranmoppen på Alkylat.
 
  • Gilla
kimpahonda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan ju som den tidigare ägaren till TS hus istället köpa alkylaten på Biltema, då får man 5 st literflaskor för 189kr
Eftersom @AndersS använder typ 30 liter per år så räknade jag på en 25 liters dunk.

Biltema 25 liter kostar just nu 5*189 = 945 kronor vilket är "bara" 2,24 ggr (520 kr) dyrare än vanlig bensin.
IMG_20260624_150927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.