4 413 läst ·
85 svar
4k läst
85 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Dom ska väl återvinnas som plastförpackning men dom är ju explosiva när dom är tömda pga bensinångorna som är kvar, så då måste dom ventileras tomma, vilket i sig ger kolväteutsläpp...F fribygg skrev:
Nej, dunken är miljöfarligt avfall!
Redigerat:
Köper man sitt bränsle "vid pump" undviker man ju en massa onödiga förpackningar oavsett om man väljer alkylat eller vanlig bränsle.D Dilato skrev:
Om kostnaden är försumbar så är antagligen nyttan försumbar också. Tänker mest på argumentet att avgaserna skulle vara skadliga. Den mängd extra avgaser man får i sig vid t.ex. gräsklippning lär vara försumbar om man ser till hur mycket avgaser man får i sig från andra källor. Antagligen för att man känner lukten som folk blir rädda.A A-Man_08 skrev:
Själv kör jag alkylat till motorsågen. Men det har inget med avgasrädsla att göra, handlar enbart om bekvämlighet för att slippa hålla på och blanda olja och bensin.
Aspen 25 L dunk fyrtakt, billigaste på prisjaktA AndersS skrev:
1049 kronor, ~42 kr/L
Vanlig bensin 425 kr 17 kr/L
Prisskillnad nästan 25 kr/L 624 kr
Redigerat:
Jag är bortskämd med en Qstar-mack som säljer Alkylat på pump.
33Kr/l kostade det förra veckan.
Sist jag kollade hade Qstar 2st mackar i hela Sverige med Alkylat och OKQ8 hade 5st.
Kör både gräsklipparen och veteranmoppen på Alkylat.
33Kr/l kostade det förra veckan.
Sist jag kollade hade Qstar 2st mackar i hela Sverige med Alkylat och OKQ8 hade 5st.
Kör både gräsklipparen och veteranmoppen på Alkylat.
Eftersom @AndersS använder typ 30 liter per år så räknade jag på en 25 liters dunk.F fribygg skrev:
Biltema 25 liter kostar just nu 5*189 = 945 kronor vilket är "bara" 2,24 ggr (520 kr) dyrare än vanlig bensin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder