useless useless skrev:
För att "vanlig" bensin är billigare och enklare att köpa på lösvikt?
Köper både 2T och 4T vid pump är väl lite dyrare, 20L dunkar, tror jag betalde 35 kr/l senast, men blir inte många kronor extra/år. Men är ju helt beroende var man bor, jag har bara 1-1,5 mil från våra fastigheter (en av tankställena har bara öppet butikstid).

F fribygg skrev:
Har du tidigare innan elbilen använt alkylat till de förbränningsmotor drivna maskiner och fordon du haft?
Använder du regelmässigt tillsatser i bensinen på alla förbränningsmotordrivna maskiner och fordon du har?

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Använder du regelmässigt tillsatser i bensinen på alla förbränningsmotordrivna maskiner och fordon du har?
Nä, det har fungerat utmärkt utan hitills ( på tidigt nittiotal använde jag nog K-sprit vintertid men inte heller det behövs numera)

MultiMan MultiMan skrev:
Varför? Alkylat är en dokumenterat bättre produkt än vanlig bensin (både lagringsstabilitet och miljöutsläpp) och med känt innehåll.
Lättare att köpa och mycket enklare att ha en 20liters dunk hemma med bensin som går att hälla i det mesta. Ser ingen anledning att köpa alkylat "bara för att"

MultiMan MultiMan skrev:
Varför? Alkylat är en dokumenterat bättre produkt än vanlig bensin (både lagringsstabilitet och miljöutsläpp) och med känt innehåll.
Den stora nackdelen är ju att det är mycket dyrare.
Min bensingräsklippare är ca. 20 år. Det enda som behövt fixas var att en bakhjulets fästen gick sönder rätt tidigt så det gick på garantin. Alltid kört på vanlig bensin, skulle alla fantasihistorier stämma om hur dåligt det var så borde ju den motorn varit kass sen länge.

Att motorer skulle ta skada om man inte har en massa tillsatser handlar nog mest om att diverse bolag vill kränga sina tillsatser och att skrämma folk är effektiv marknadsföring.

När du hade bensinbil, tankade du den med alkylatbensin då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Köper både 2T och 4T vid pump är väl lite dyrare, 20L dunkar, tror jag betalde 35 kr/l senast
Lite dyrare? Närmare dubbla priset är mer korrekt.

A AndersS skrev:
men blir inte många kronor extra/år.
För mig skulle det bli en hel del.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Ja, det tillför nog inget. Behöver man de egenskaper ormoljan påstås tillföra är det bättre med alkylat.

Men jag har kör mina gräsklippare på "vanlig" bensin i 30 år och har aldrig haft några problem med avlagringar eller annat trots att många hävdar att förgasaren är helt ihopkorkad varje vår om man inte använder alkylat.
Sedan jag bytte till tändstift med rätt värmetal för mitt kallare klimat på Hondamotorn i Klippon så har jag kunnat köra med vanlig bensin också utan problem. Innan ville den sota igen. Kom med för kallt stift. Eftersom jag bytte till elbil har jag flera dunkar bensin som behöver användas upp, så det är vad jag använder också. Tömmer dock alltid förgasaren innan avställning på hösten, för säkerhets skull.

Som en del i felsökningen tog jag isär förgasaren och då kunde man se att kanske 25% av hålen i förgasarens "rör" (main nozzle engelska) var igensatta så jag rensade med avsedda verktyg. Då har den gått tidigare på 50/50 alkylat eller vanlig bensin beroende på vad jag haft hemma och inte alltid tömts på hösten. Så, uppenbart inget jätteproblem då klipparen är från 2004.

2T körs utan undantag på alkylat med syntetolja.

Redigerat:
Att jag häller i Briggs egen FuelFit är mest för att slippa avlagringar i förgasare och dylikt. Är väl mest den funktionen som är användbar. Resten bryr jag mig inte så mycket i..........

• Gilla
hsd
  • Laddar…
MultiMan
Jo, men du slipper avlagringar med alkylat. Vad kostar "FuelFit"?

F fribygg skrev:
Har du tidigare innan elbilen använt alkylat till de förbränningsmotor drivna maskiner och fordon du haft?
2-takt: alltid, utan undantag. 4-takt: varierat, men aldrig i bilen.

Redigerat:
Vanlig bensin som kan användas till allt plus FuelFit är nog inte i närheten av vad alkylat kostar ändå..........

MultiMan
Normalpriset för FF verkar vara 95kr: https://www.reservdelaronline.se/produkter/braensletillsats-fuelfit-250ml-992381
Finns dyrare och just nu lite billigare. Lite underligt att jag ska behöva kontrollera priset i denna diskussionen.

Men, med normalpriset så kostar FF 3,80kr extra per liter bränsle. Inte försumbart, men billigare än alkylat. Vad som fortfarande är okänt är vad tillsatsen innehåller och du tappar fördelen med alkylatens rena utsläpp som är anledningen till att jag alltid använder alkylat till kroppsnära 2-taktsmaskiner.

underligt? Det är du som ifrågasätter priset och allt möjligt. Utsläppsbiten påverkar mig inte alls. Den lilla påverkan jag bidrar med är nog försumbar ändå.

MultiMan
Vad man släpper ut i omgivningen tycker jag inte är lika intressant som hur mycket man själv andas in från maskiner man har i sin direkt närhet.

Passande att du fräser som en orm. Vilket "allt möjligt" ifrågasätter jag?

Unikt namn
"Vanlig bensin" är ju utblandad med massa skit nuförtin.

Bilar har dels avgasrening i form av katalysator, dels går man inte 1meter bakom avgasröret.

Kör man hundratals timmar med åkgräspklippare kanske vanlig bensin kan försvaras av ekonomi, men en vanlig lite villa-matta kräver inte många dunkar aspen per år för en handjagare.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Oavsett drivmedel fungerade klippningen bra till min förvåning. Den är stark, jag kommer använda den till vissa områden i framtiden. Kanske inte spara gräset lika länge. MVIMG_20260624_124733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.