MultiMan
Det heter alkylat och inget annat. Inte alkyd eller akrylat som ovanstående skriver. Annars blir det bara ännu mer förvirrat.

Du kan köra på vanlig 95 eller 98, eller 4T alkylat, dvs utan oljeinblandning.

Kontrollera oljenivån i motorn innan du börjar!

• Gilla
5605 och 11 till
  • Laddar…
Det finns kvar en rejäl bensintrimmer, kanske till den då. Jag använder min egen elektriska bosch. Gå och trimma där det behövs tycker jag är trevligt.

Oljan kollade jag tidigare, hällde i alkylatbensin nu. Kommer ihåg varför jag som ung föredrog åkgräsklippare eller självgående.

Men den klipper och kommer fungera tills roboten kommer tillbaka. Skönt!

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det finns kvar en rejäl bensintrimmer, kanske till den då.
Ser man på, jag känner mig synsk 😉😀

• Haha
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
L lbgu skrev:
. 2-taktsvarianten har lite olja inblandat vilket inte din klippare lär uppskatta.
Det går allt det med i nödfall. Körde på det lite i höstas och det luktade inte lika illa ändå som vanlig 95oktan.

Många nyare gräsklippare och framförallt av billigare sort har plastförgasare eller iaf plastmembran i sig som inte tål modern bensin i längden.
Man får byta membran med ett par års mellanrum.
Alkykatbensin fungerar mkt bättre i de maskinerna.
Äldre klippare och framförallt dyrare modeller saknar plast och tål vanlig bensin bra.
Vilken tur att det inte var en E85 konverterad klippare 😀
Blev först riktigt förvånad men man vet ju aldrig..
Håller med, dumt att ens skriva E85 på locket så där.

• Gilla
Magnus Annersten och 2 till
  • Laddar…
Kör på Alkylat 4-takt, använder det till alla maskiner och det blir inte många liter/år för din klippare.
Brukar fylla på vid pump i dunkar.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Jag använder "vanlig" bensin och sen Briggs egen FuelFit tillsats. Fungerar faktiskt väldigt bra.

MultiMan
Varför? Alkylat är en dokumenterat bättre produkt än vanlig bensin (både lagringsstabilitet och miljöutsläpp) och med känt innehåll.

• Gilla
Marcus-AA och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Varför? Alkylat är en dokumenterat bättre produkt än vanlig bensin (både lagringsstabilitet och miljöutsläpp) och med känt innehåll.
OT: kör du personbilen på alkylat också?

MultiMan
Nej, jag har elbil.

• Haha
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
För att "vanlig" bensin är billigare och enklare att köpa på lösvikt?

• Gilla
L-EN och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
För att "vanlig" bensin är billigare och enklare att köpa på lösvikt?
Nu gällde det "vanlig" bensin med tillsats av ormolja. Annars hade jag inte kommenterat utan förstått varför.

S Stefan1972 skrev:
Jag använder "vanlig" bensin och sen Briggs egen FuelFit tillsats. Fungerar faktiskt väldigt bra.

• Gilla
mabr006 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nu gällde det "vanlig" bensin med tillsats av ormolja.
Ja, det tillför nog inget. Behöver man de egenskaper ormoljan påstås tillföra är det bättre med alkylat.

Men jag har kör mina gräsklippare på "vanlig" bensin i 30 år och har aldrig haft några problem med avlagringar eller annat trots att många hävdar att förgasaren är helt ihopkorkad varje vår om man inte använder alkylat.

• Gilla
Mats_R och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kör på Alkylat 4-takt, använder det till alla maskiner och det blir inte många liter/år för din klippare.
Brukar fylla på vid pump i dunkar.
Särskilt inte som så snart robotgräsklipparen är lagad så kommer jag använda den. Men det är bra att ha en klippare i reserv. De flaskor alkylat som är kvarlämnade kommer räcka i flera år.

MultiMan MultiMan skrev:
Nej, jag har elbil.
Har du tidigare innan elbilen använt alkylat till de förbränningsmotor drivna maskiner och fordon du haft?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.