Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

[Akut]Ingen el i halva huset!?

1. D
    Besserwisser · E · 20 435 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Spänningsmätning.

• Laddar…
  2. D
    Medlem · 390 inlägg

daVinci

Medlem
    En sak som hände mig och som gjorde mig synnerligen förbryllad ett tag, var att det satt en jordfelsbrytare på en av huvudfaserna. Den satt lite dolt, så jag hade rejält huvudbry. Inget fel som gick att upptäcka och ändå ingen ström. (Jo, jag mätte men mätte på rätt sätt).
    Den fanns när jag flyttade in och var inget jag noterade.

3. D
    Besserwisser · E · 20 435 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det går inte att sätta jordfelsbrytare på en inkommande fas.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 785 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag har den här från biltema. Har för mig att den rekommenderades i någon tidigare tråd.

Isolationsnivå 1000 V CAT III och 600 V CAT IV.

Notera att det är en spänningsprovare som inte går att göra fel (på det sättet) med eftersom den inte mäter ström alls. Jag skulle säga att man som hempulare väldigt sällan behöver mäta ström, varför man i första hand bör ha en vettig spänningsprovare. När man har det kan man gå vidare med en multimeter.

5. J
    Medlem · 41 inlägg
    Vet inte om detta är OT - men vi har flera gånger haft ström i halva huset, och det har berott på ett fasfel hos strömleverantören. De har fått komma ut och ge sig in i ett elskåp på granngatan. Senast fick servicegrabben "säkra upp" i elskåpet för att det inte skulle ske så lätt nästa gång. Men nu har vi ju värmepump som indikerar "fasfel" så då är det kanske lättare...? Alla proppar/jordfelsbrytare hela, men ström bara i halva huset.

6. S
    Medlem · Malmö · 3 894 inlägg

snowjim

Medlem
    De var inte min säkring de bytt. EON tar tydligen inget betalat även om det är min anläggning det är fel på.

7. S
    Medlem · Malmö · 3 894 inlägg

snowjim

Medlem
    Strömmen gick igen ikväll, denna gången valde de att dra en förlängningssladd. Efter mätning har de konstaterat att den en ledningen är halvkass medan de andra 2 perfekta. De gissade på att de som gräver fiber hade råkat komma åt kablarna, det var dock ett bra tag sen.

8. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 680 inlägg

b_hasse

Medlem
    Om du absolut vill ha möjlighet att mäta ström rekommenderar jag en tångampéremeter med inbyggd spänningsmätning. Med en sådan är det nästan omöjligt att göra samma misstag som TS.

Exempel för 699:- :
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Biltema_tang.jpg

Det är bara ett exempel, jag har ingen erfarenhet av den modellen. Köp dock inte den billigare för 499:- som saknar "True RMS". Den är förmodligen sämre även på andra sätt.

Köp den dyraste produkten på det billigaste stället, inte tvärt om.

Fluke har "stympade" multimetrar som inte kan mäta ström överhuvudtaget, men de är ändå onödigt dyra för en hemmapulare.

Redigerat 8 maj 2018 01:34
  9. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 824 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Ja, det är ju det som är problemet när vi talar om "tysta" egenskaper, som säkerhetsegenskaper är. Biltema har ju inte världens mest förtroendeingivande historia när det kommer till säkerhetsegenskaper och normuppfyllelse.

Så bara för att det står något, exv. CAT IV på mätaren, så är det långtifrån bevisat att det faktiskt är CAT IV, eller ens CAT III, eller CAT II. Idag borgar ju, tyvärr, varumärken som Fluke, Brymen etc. mer än märkena på mätaren som sådan (som ofta är ren lögn). Eller varför inte någon Kina-meter som någon kapabel människa på Youtube testat och tagit isär. Problemet med "Biltema" är där att det kan ta ett tag att hitta den verkliga tillverkaren och den verkliga modellen.

Så kalla mig skeptisk... Jag köper nog hellre den billigare på det dyrare stället om det är produktsäkerhet jag är ute efter.

Själv så har jag dock hellre flera kinamätare en färre "bra" sådana, men det är jag det. ;) Och jag är medveten om de specifika bristerna hos just de modellerna jag har och använder.

10. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 680 inlägg

b_hasse

Medlem
  11. H
    Medlem · Västra Götaland · 35 inlägg

Hasse_Lorentzon

Medlem
    Ring en elektriker.
    Det tar en erfaren elektriker max tio minuter att hitta ett sådant fel.
    Hasse

12. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 608 inlägg

Anna_H

Husägare
    Varför ska man ringa en elektriker när man redan konstaterat att felet är i ledningen ute i gatan och att EON löser det gratis? ;)

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Skåne · 11 022 inlägg
    Men hur mycket kostar det?
    En lugn och sansad kontroll av sin egen elanläggning bör den normalhändige klara. Sannolikt hade det räckt att ha tittat på elmätaren som då hade visat fasbortfall som sedan Eon kom att laga.

• Laddar…
  14. F
    Medlem · Halland · 638 inlägg

fb35523

Medlem
    Att vara händig, eller t.o.m. riktigt duktig på det mesta inom bygg och hempuleri, är ingen garanti för att man har ens basala elkunskaper. Det är alldeles för vanligt att riktigt händiga personer gör kapitalt fel, så TS behöver definitivt inte känna sig ensam här. Man ska ha respekt för el och inte göra sådant som man inte vet att man behärskar. Å andra sidan skulle de allra flesta kunna göra en kontroll av inkommande spänning(!) om de hade övat någon gång under överinseende av någon kunnig och hade rätt redskap. På ett sätt överdrivs ibland riskerna med el. Det finns t.ex. gott om elektriker som känner på skalade kablar för att konstatera om det är spänning fram eller inte, men det är knappast något som gemene man (och inte ens de elektrikerna) bör hålla på med. Även om det kanske går bra i de allra flesta fall finns risken där för en dödlig strömgenomgång. Dessutom finns (som i detta fall) en risk att något går sönder p.g.a. kortslutning (för att uttrycka det enkelt) vilket kan ge splitter- och brännskador även om man inte får "ström" i sig.

Mitt första råd är: pilla inte om du inte är säker! Annars hamnar du i en annan tråd här på forumet (
    Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg).

Mitt andra råd: Har du villa eller annat eget boende så se till att köpa och lära dig att hantera en enkel spänningsprovare.

/Fredrik

15. E
    Medlem · jämtland · 21 733 inlägg

elmont

Medlem
    Jag måste bara få visa min absoluta favorit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.