Om du verkligen konstaterat att du saknar en inkommande fas så är det eon du ska ta kontakt med.
Men du måste vara säker på att felet ligger hos dom annars får du betala utryckningen

Om du hade satt den ena testsladden i mitten och den andra till höger på instrumentet så skulle det fungerat bättre.

• Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Mm en om de inte e fel på fasen så blir det väll dyrt, kanske bättre att ha hit elektriker så får de avgöra.

Här du ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig att se om det saknas en fas in
Räcker att denne har en späningsprovare

Müssli Müssli skrev:
Klart att du kan mäta spänningen vid mätaren. Skruva ur alla säkringar och mät mellan bottenplattan (metallen i mitten där säkringens ände ska sitta) och en av skruvarna på plåtlådan.
Ställ in multimetern på V~ och den röda testsladden längst till vänster och den svarta längst till höger (viktigt!). Du ska ha ca: 230V på alla tre ställen.

Tänk på att vara försiktig, det är hög ström i botten på mätaren.
Tur att det gick bra trots din felaktiga instruktion. Uttaget längst till vänster går till ett osäkrat shuntmotstånd på den multimetern. Det spelar ingen roll vad man ställer vredet på, det blir kortslutning ändå.

Det kanske var bristande kvalitet på mätspetsen som gjorde att den fungerade som säkring!

På en "riktig" multimeter som tål sådana kortslutningar sitter det en säkring som är dyrare än en komplett billig multimeter!

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ja det var inget bra råd av Müssli där. Det framgår ju dessutom tidigare av tråden att aktuell multimeter inte är klassad för användning i mätarskåp och ska man ned i botten på säkringshållaren vill man ha bra grejor som inte kan användas fel.

Tur i oturen är att TS mätte först på den krånglande fasen, så nu vet vi att det är nätägarens problem!

• Haha
FaffeF
  • Laddar…
Ja jävlar, där ser man vad råd på forum kan ge... :oops:
Jag gör en kungspudel och lägger mig på rygg, borde ha tittat mer noggrant på bilden av din multimeter. :rolleyes:

• Gilla
LargoGabriel och 6 till
  • Laddar…
Har du kollat med grannarna om det är fler som saknar en fas? Hände oss en gång när matningen till huset blev sönderkörd.
(Låg för grunt under min uppfart så när en grävmaskin körde över så blev kabeln sönderskavd och kortslöt endast en fas)

Felanmälde morse till EON, de har redan varit ute och tydligen bytt en säkring. Märkligt att ingen annan rapporterat om felet.

Kan ju säga att EON var inte helt tydliga med hur man felsöker och hur snabbt de agerar eller för den delen vad det kostar mig om det är fel på min anläggning.

Tydligen ska EON ha ett jour nr man kan ringa dygnet runt, lyckades dock inte hitta det. Gör man en anmälan via webben så går det direkt till jouren så det kan bli åtgärdat även på helgdagar.

Om jag vill ha en multimeter som jag kan mäta tillförlitligt med, vad köper jag då? Den jag har är säkert inte kass men en probeser ju inte så vacker ut :)

S snowjim skrev:
Kan ju säga att EON var inte helt tydliga med hur man felsöker och hur snabbt de agerar eller för den delen vad det kostar mig om det är fel på min anläggning.

Tydligen ska EON ha ett jour nr man kan ringa dygnet runt, lyckades dock inte hitta det. Gör man en anmälan via webben så går det direkt till jouren så det kan bli åtgärdat även på helgdagar.
Telefonnumret står på din elfaktura "Strömavbrott, öppet dygnet runt 0771-88 00 22"

Och felsökningsinfo finns på hemisdan https://www.eon.se/privat/avbrott/stroemavbrott/felsoek.html

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Felanmälde morse till EON, de har redan varit ute och tydligen bytt en säkring. Märkligt att ingen annan rapporterat om felet.

Om jag vill ha en multimeter som jag kan mäta tillförlitligt med, vad köper jag då? Den jag har är säkert inte kass men en probeser ju inte så vacker ut :)
Jo den du har kan ha fått fler skador internt. Jag skulle inte använda den igen för att mäta något mer än batterispänning (dock inte bilbatteri, de kan ge ruskigt höga kortslutningsströmmar).

Det viktigaste är att lära sig lite elementär ellära, så man har lite koll på vad man mäter, vad är ström, vad är spänning. Hur hänger de ihop.

• Gilla
LargoGabriel och 3 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:

Du har fått PM. Jag skickar en ny multimeter till dig, den gamla lär vara förbrukad.

• Gilla
Andreas_kalmar och 67 till
  • Laddar…
Alla nätägare har journr som kan kontaktas 24/7 och har felavhjälpning dygnet runt hela veckan. De ska ha åtgärdat avbrott i sin anläggning inom 24h men du som kund ska även klara dig i 3dygn utan spänning.

Tur det gick bra med dig när du mätte!

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du har fått PM. Jag skickar en ny multimeter till dig, den gamla lär vara förbrukad.
Tack!! :)

• Gilla
marla32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.