E elmont skrev:
Jag måste bara få visa min absoluta favorit
Du glömde skriva priset! Den kostar 2585:- inklusive moms hos ELFA.

Hur gick det med TS multimeter? Visst ska man kunna kortsluta 230V utan katastrofala följder?

Mikael_L
Nja, kortsluter man på strömområdet kan det gå lite hur som helst.

Allt ifrån bara en bränd säkring i instrumentet, till trasigt instrument, till fullt utvecklad ljusbåge i händerna på den som nyss höll i ett instrument, som just blivit ett moln av heta kolväten.

Ljusbågen är lättare att tända och hålla vid liv om det är t.ex. 400V eller 690V eller ännu mer, över mätstället.
230V brukar som regel inte orka med att driva så kraftiga ljusbågar innan något föregående säkringsskydd löser alternativt bågen slocknar.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
b_hasse, jag garanterar att det finns utrymme för en prisförhandling. Jag betalar inte ens i närheten hos "min" grossist.

E
B b_hasse skrev:
Vill man gå den andra vägen kan man köpa en Fluke 113 för 1399:-
Den uppfyller garanterat kraven enligt de märkningar den har, men den kan inte mäta ström alls.
Man kan t.ex köpa den hos Kjell & Co, som kanske inte är det dyraste stället:
[länk]

[bild]
Ok! Så det var att TS multimeter kunde mäta ström som flertalet slog ner på, inte på multimetern i sig avseende tex isolationsnivå osv?
Då är jag med. Nej strömmätning görs lämpligast med en tångamperemätare i hemmets elsystem. Annars måste man ju lossa kopplingar för att kunna mäta.

Själv har jag en gammal multimeter som mäter allt möjligt, men sällan har jag mätt ström. Bara vid felsökning i elektronikkrets (5/12v).
Så en Fluke av enklaste snitt kanske blir efterföljaren när denna går i graven

F fb35523 skrev:
Å andra sidan skulle de allra flesta kunna göra en kontroll av inkommande spänning(!) om de hade övat någon gång under överinseende av någon kunnig och hade rätt redskap.
Mätning av "inkommande spänning" innebär mätning i mätarskåpet som TS praktiserade... Har man inga testhål i propphuvarna så behöver man skruva ur mätarsäkringen och mäta i botten på säkringshållaren. Där finns det ev en servissäkring på 35 A - 100 A eller nåt dvs det går mycket ström vid kortslutning. Då vill man ha mätprober av det slag som elmont visar i #60, dvs en kort stump som är oisolerad och som man inte riskerar att kortsluta något med.

Man vill också ha ett instrument som är säkert att använda och som helt enkelt inte tillåter felanvändning. Ett sådant exempel är det b_hasse visar i #55.

Vidare ska man inte underskatta värdet av att kunna hålla i hela instrumentet vid mätning på svåra ställen t.ex mätarskåp, dvs man vill ha en spänningsprovare. Multimetrar av olika slag behöver man ju en tredje hand till med risk för att man slinter och kortsluter något. Typiskt ställer/hänger man multimetern på sidan någonstans och precis när man petar med mätspetsarna så ramlar fanskapet ned.

Spänningsprovare har förutom hög säkerhet vid användning även hög säkerhet vid detektering. Där är ju en säkerhetsfråga att de verkligen talar om när det finns spänning, och det inom en halv sekund. De har ett självtest som körs när man för ihop mätspetsarna.

Clas o Kjell har spänningsprovare för 500:- från Benning respektive Fluke. De har inte så många funktioner men är säkra att använda. För några hundralappar till får man mer potenta spänningsprovare.

CAT-märkningen kanske bör tas upp också. Den KEW som elmont visar får inte användas i mätarskåp :( ... För mätning i mätarskåp ska instrumentet vara klassat CAT IV. Men kategorin anger vilken överspänning som instrumentet tål relativt den spänning mot jord som anges. Så ur den synvinkeln är CAT III 600 V lika bra som CAT IV 300 V, men CAT III 300 V duger inte för nivån på de överspänningar som kan ske i mätarskåpet utan endast i elcentraler. Nåja, jag skulle inte vara alltför orolig för att åskan slår ned precis vid mätningen. Det kan också vara så att CAT IV-instrument är lite kraftigare byggda, men det kan också vara reklam som i biltemafallet ovan. Man får givetvis även titta på den högsta spänning som instrumentet kan mäta (t.ex vid mätning mellan faser).

Tyvärr har spänningsprovare ett undantag från kravet på korta trubbiga mätspetsar som i KEW-fallet. Detta för att kunna mäta i normcentraler som håller IP2X även under locket. Och man behöver långa spetsar för att nå ned i mäthålet på propphuvar. Fluke har löst det genom att skicka med hylsor till sin T90 som Kjell säljer. För användning av multimetrar säljer även Kjell dessa mätsladdar från Fluke där man kan vrida på den yttre delen för att ställa om mellan CAT II och CAT III/IV, inga lösa huvar som tappas bort. Kostar 300:- men har man en riktigt bra multimeter redan så kan det vara värt.

Två olika mätprober för elektrisk spänning med isolerade handtag och exponerade metallspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist en skrift från Fluke där de beskriver hur de tycker man ska mäta (sid 2). Så gör väl alla :)
https://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/etef15/Fluke/Kat_I-III_10855-swe-03-A.pdf

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har en Metrahit 15S från Gossen Metrawatt, vad anser ni om den? Den är ju inte direkt ny men den är ju tysk! ;)

Detta kom i posten idag! Stort tack, finare än vad jag hade kunnat förvänta mig!! :rofl:

Lzkfrjx.jpg

• Gilla
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
J Joakimm skrev:
Va, inte i ”10A max” hålet på mätaren. Då kortsluter du och som du märkte så hände det grejer. Röd skall sitta i den för Voltmätning.
:D Nu blev det nog ett missförstånd här va! Detta hände inte när jag mätte med någon multimeter. Utan den som kopplade elen när huset byggdes hade tydligen inte dragit åt fasen ordenligt.

Mikael_L
Den där verkar bra.

Jag kör till daglidags med en Fluke T150, som har precis alla de funktioner jag vill ha till över 95% av fallen.
Sen ligger det en tångampere-multimeter i bilen samt installationsprovaren, som hämtas de få gånger jag behöver något annat.

Och så har ett par tre vanliga multimetrar hemma som jag skulle kunna ta med mig om behovet av en sådan någon gång skulle uppstå, men har inte hänt än.
De får helst ligga hemma, just för risken att i brådskan göra just det misstaget som snowjin/müssli gjorde.
Med de instrument jag har med mig kan jag aldrig ställa till det sådär. (Och ja, jag har också provat lägga mätspetsarna mot 230V med en vanlig multimeter med proberna istoppade för strömmätning en gång, det gick bra även för mig den gången, men roligt är det ju inte :)).

Fluke T150:
item_XL_11356745_15830160.jpg

Strömtången
digital-taangamperemeter-ean-7392529098648-i4369.jpg

Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en Metrahit 15S från Gossen Metrawatt, vad anser ni om den? Den är ju inte direkt ny men den är ju tysk! ;)
Det är väl den som har spärr för strömmätningsingången.
Man kan inte byta till spänningsmätning utan att först flytta mätproben, och man kan inte sätta in proben i fel hål när spänningsmatning är vald?

Ja det är ett synnerligt fint och gediget instrument i så fall. Lite av multimetrarnas rolls royce.
Helt klart värt att behålla livet ut.
Har det en del år på nacken skulle du kunna överväga att skicka på kalibrering, men det beror ju förstås lite på vad du använder det till.
Som vanlig elektrikerslusk behöver man ju inte veta så noga.
Sätter man det mot fas-nolla och det visar ungefär 230V, så är det ju tillräckligt bra ... ;)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl den som har spärr för strömmätningsingången.
Man kan inte byta till spänningsmätning utan att först flytta mätproben, och man kan inte sätta in proben i fel hål när spänningsmatning är vald?

Ja det är ett synnerligt fint och gediget instrument i så fall. Lite av multimetrarnas rolls royce.
Helt klart värt att behålla livet ut.
Har det en del år på nacken skulle du kunna överväga att skicka på kalibrering, men det beror ju förstås lite på vad du använder det till.
Som vanlig elektrikerslusk behöver man ju inte veta så noga.
Sätter man det mot fas-nolla och det visar ungefär 230V, så är det ju tillräckligt bra ... ;)
Precis den är idiotsäker på det sättet, även om jag nu har hyfsad koll på elläran. :)

Låter bra! För det jag använder det till så räcker det nog utan kalibrering, har mest varit fordonsel och liknande för min del samt lite vanlig hushållsel.

Jag har även några andra intressanta mätinstrument, bland annat ett fint gammalt oscilloskop. :)

S snowjim skrev:
Detta kom i posten idag! Stort tack, finare än vad jag hade kunnat förvänta mig!! :rofl:

[bild]
Det är en vanlig spänningsprovare som man inte kan mäta ström med. KAT IV 600V så den duger bra i hemmet, den har även summer som är bra om man vill se om säkringarna är hela. Använd den försiktigt! :p

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.