H håkan johansson2937 skrev:
Men meningen är ju att man ska använda körriktningsvisare vid förflyttning i sidled. Då kopplas funktionen bort.
Funktionen är ju olika bra i olika bilar. Det som Volkswagen kallar filhållningsassistent brukar visserligen inaktiveras när man blinkar. Men precis som det är dåligt att använda blinkern för lite skulle det även vara dåligt att ha den på hela tiden. Att stänga av filhållningsassistenten genom att blinka oavbrutet känns som en dålig lösning enligt mig. Jag kallar funktionen kastvindsimulator. Men den är inte lika dålig i alla andra bilar.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
H håkan johansson2937 skrev:
Men meningen är ju att man ska använda körriktningsvisare vid förflyttning i sidled. Då kopplas funktionen bort.
Kör man på smala vägar där man måste ut i kanten när man får möte kan sånna system vara direkt livsfarliga när dom börjar styra själva. Har varit nära att krocka pga det ett par gånger själv.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
U
P Prodigys skrev:
Kör man på smala vägar där man måste ut i kanten när man får möte kan sånna system vara direkt livsfarliga när dom börjar styra själva. Har varit nära att krocka pga det ett par gånger själv.
Samma här, möte med lastbil på landsväg utan mittlinje. Är inte så kul när man ska gå ut mot vägrenen och bilen kämpar tillbaka och ”vill” fronta med lastbilen. Helt orimligt att blinka i dessa fallen också eftersom bakomvarande då kan tolka det som att de kan köra om eller att man är på väg att svänga av på en avsticksväg.

Allt som får förarna är aktivt bli mer lata i sin bilkörning är ju helt idiotiskt ur säkerhets aspekt. Det ger ju en falsk trygghet i att släppa sin uppmärksamhet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Kör man på smala vägar där man måste ut i kanten när man får möte kan sånna system vara direkt livsfarliga när dom börjar styra själva. Har varit nära att krocka pga det ett par gånger själv.
Men föraren och ratten "vinner" över systemet och det går att styra ändå.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
U
E Edlunn skrev:
Men föraren och ratten "vinner" över systemet och det går att styra ändå.
Jo det är klart men det är ju fortfarande inte mysigt med en bil som kämpar emot mot det man som förare vill. Ett oväntat beteende skapar ju också att man ska hinna reagera på det som förare, vilket leder till reaktionstider och risk för olycka.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare, har haft VWs sådana system sedan 2019, och har inte upplevt detta som ett problem, och då pendlade jag en del på smala landsvägar med landsvägar där möten med traktorer och lastbilar var tight.
 
E Edlunn skrev:
Men föraren och ratten "vinner" över systemet
Jag vill inte behöva tävla mot min bil!
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag skrivit tidigare, har haft VWs sådana system sedan 2019, och har inte upplevt detta som ett problem, och då pendlade jag en del på smala landsvägar med landsvägar där möten med traktorer och lastbilar var tight.
I mitt fall var det en toyota proace city -20. Numera har jag den "stora" proace -24 men där kan man stänga av det permanent så har inte ens testta hur det fungerar.
 
Vet inte vilka bilar ni har, men i min bil kan man ställa in känslighet på filhållningsassistenten och det har aldrig varit något problem. Assistenten slår dessutom av automatiskt när det är oklarheter eller otydliga vägmarkeringar.

Däremot så använder jag aldrig den aktiva skyltavläsaren för hastighet då jag tycker den är rätt opålitlig. Jag ser t ex i displayen att den tolkar hastigheten till 110 på 70-väg på vissa ställen. Jag föredrar att anpassa hastigheten själv och läsa skyltar.

Den bästa funktionen är nog ändå den adaptiva farthållaren, den funkar riktigt bra. Helt ovärderlig i Stockholmstrafiken med köer både här och där.
 
P Prodigys skrev:
I mitt fall var det en toyota proace city -20. Numera har jag den "stora" proace -24 men där kan man stänga av det permanent så har inte ens testta hur det fungerar.
Låter som en feature som kan vara högat märkes/modell-beroende.
VW har på våra haft två lägen "håll i mitten" och "korsa inte linjer".
Den första gör mig åksjuk och passar på sin höjd bäst på motorväg, den senare har jag trivts bra med och upplever inga problem med att den lite lätt håller emot i ratten när jag korsar en linje utan blinkers.
 
J jocke31 skrev:
Vet inte vilka bilar ni har, men i min bil kan man ställa in känslighet på filhållningsassistenten och det har aldrig varit något problem.
Varför anser man ens att man behöver assistans för att hålla sig i rätt fil? Folk som har det behovet borde kanske inte vara i trafiken alls. Antar att det är för att man ska kunna sitta och spela spel på mobilen under körning eller något liknande.
 
L lbgu skrev:
Varför anser man ens att man behöver assistans för att hålla sig i rätt fil? Folk som har det behovet borde kanske inte vara i trafiken alls. Antar att det är för att man ska kunna sitta och spela spel på mobilen under körning eller något liknande.
Man anser nog inte att man behöver hjälp, däremot är det skönt att använda den hjälp som finns så länge den fungerar bra.
Är väldigt bekvämt att t ex i en bilkö slippa sitta och styra, bromsa, gasa, stanna eller ens växla.

Naturligtvis går det att fickparkera utan kameror eller sensorer, att växla eller att veva ned vindrutan manuellt. Precis som det går att diska för hand, tvätta i en balja eller såga ned ett träd utan motosåg.

Att använda de hjälpmedel som finns i en bil betyder förstås inte att man ska sitta och fippla med telefonen eller ta en tupplur under körning. Ansvaret vilar alltid på föraren - oavsett vilka hjälpmedel bilen har. Men det är jag övertygad om att en majoritet i detta forum är fullt medvetna om.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Unikt namn
Körassistans uppmuntrar helt klart till ännu mer passivitet från föraren.

Hur många teslor har inte krockat med autopilot?
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Körassistans uppmuntrar helt klart till ännu mer passivitet från föraren.

Hur många teslor har inte krockat med autopilot?
Det finns förstås en risk med körassistans. Å andra sidan så har sannolikt en hel del skador också undvikits med hjälp av t ex autobroms, adaptiv farthållare, parkeringsfunktioner som varning för fordon som kommer snett bakifrån, döda vinkelvarnare osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag tror ändå förarassistans löser fler problem än de skapar och därmed gör trafiken säkrare.
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.