18 892 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Funktionen är ju olika bra i olika bilar. Det som Volkswagen kallar filhållningsassistent brukar visserligen inaktiveras när man blinkar. Men precis som det är dåligt att använda blinkern för lite skulle det även vara dåligt att ha den på hela tiden. Att stänga av filhållningsassistenten genom att blinka oavbrutet känns som en dålig lösning enligt mig. Jag kallar funktionen kastvindsimulator. Men den är inte lika dålig i alla andra bilar.H håkan johansson2937 skrev:
Kör man på smala vägar där man måste ut i kanten när man får möte kan sånna system vara direkt livsfarliga när dom börjar styra själva. Har varit nära att krocka pga det ett par gånger själv.H håkan johansson2937 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Samma här, möte med lastbil på landsväg utan mittlinje. Är inte så kul när man ska gå ut mot vägrenen och bilen kämpar tillbaka och ”vill” fronta med lastbilen. Helt orimligt att blinka i dessa fallen också eftersom bakomvarande då kan tolka det som att de kan köra om eller att man är på väg att svänga av på en avsticksväg.P Prodigys skrev:
Allt som får förarna är aktivt bli mer lata i sin bilkörning är ju helt idiotiskt ur säkerhets aspekt. Det ger ju en falsk trygghet i att släppa sin uppmärksamhet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Jo det är klart men det är ju fortfarande inte mysigt med en bil som kämpar emot mot det man som förare vill. Ett oväntat beteende skapar ju också att man ska hinna reagera på det som förare, vilket leder till reaktionstider och risk för olycka.E Edlunn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Som jag skrivit tidigare, har haft VWs sådana system sedan 2019, och har inte upplevt detta som ett problem, och då pendlade jag en del på smala landsvägar med landsvägar där möten med traktorer och lastbilar var tight.
I mitt fall var det en toyota proace city -20. Numera har jag den "stora" proace -24 men där kan man stänga av det permanent så har inte ens testta hur det fungerar.13th Marine skrev:
Vet inte vilka bilar ni har, men i min bil kan man ställa in känslighet på filhållningsassistenten och det har aldrig varit något problem. Assistenten slår dessutom av automatiskt när det är oklarheter eller otydliga vägmarkeringar.
Däremot så använder jag aldrig den aktiva skyltavläsaren för hastighet då jag tycker den är rätt opålitlig. Jag ser t ex i displayen att den tolkar hastigheten till 110 på 70-väg på vissa ställen. Jag föredrar att anpassa hastigheten själv och läsa skyltar.
Den bästa funktionen är nog ändå den adaptiva farthållaren, den funkar riktigt bra. Helt ovärderlig i Stockholmstrafiken med köer både här och där.
Däremot så använder jag aldrig den aktiva skyltavläsaren för hastighet då jag tycker den är rätt opålitlig. Jag ser t ex i displayen att den tolkar hastigheten till 110 på 70-väg på vissa ställen. Jag föredrar att anpassa hastigheten själv och läsa skyltar.
Den bästa funktionen är nog ändå den adaptiva farthållaren, den funkar riktigt bra. Helt ovärderlig i Stockholmstrafiken med köer både här och där.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Låter som en feature som kan vara högat märkes/modell-beroende.P Prodigys skrev:
VW har på våra haft två lägen "håll i mitten" och "korsa inte linjer".
Den första gör mig åksjuk och passar på sin höjd bäst på motorväg, den senare har jag trivts bra med och upplever inga problem med att den lite lätt håller emot i ratten när jag korsar en linje utan blinkers.
Varför anser man ens att man behöver assistans för att hålla sig i rätt fil? Folk som har det behovet borde kanske inte vara i trafiken alls. Antar att det är för att man ska kunna sitta och spela spel på mobilen under körning eller något liknande.J jocke31 skrev:
Man anser nog inte att man behöver hjälp, däremot är det skönt att använda den hjälp som finns så länge den fungerar bra.L lbgu skrev:
Är väldigt bekvämt att t ex i en bilkö slippa sitta och styra, bromsa, gasa, stanna eller ens växla.
Naturligtvis går det att fickparkera utan kameror eller sensorer, att växla eller att veva ned vindrutan manuellt. Precis som det går att diska för hand, tvätta i en balja eller såga ned ett träd utan motosåg.
Att använda de hjälpmedel som finns i en bil betyder förstås inte att man ska sitta och fippla med telefonen eller ta en tupplur under körning. Ansvaret vilar alltid på föraren - oavsett vilka hjälpmedel bilen har. Men det är jag övertygad om att en majoritet i detta forum är fullt medvetna om.
Det finns förstås en risk med körassistans. Å andra sidan så har sannolikt en hel del skador också undvikits med hjälp av t ex autobroms, adaptiv farthållare, parkeringsfunktioner som varning för fordon som kommer snett bakifrån, döda vinkelvarnare osv.Unikt namn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Jag tror ändå förarassistans löser fler problem än de skapar och därmed gör trafiken säkrare.