18 894 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Angående system för att upptäcka vilda djur i närheten av vägen så undrar jag hur de klarar av t.ex. gående, cyklister och hundar som vistas i närheten av vägen. Människor kanske är lättare att känna igen på formen, men man kan ju tänka sig någon som sitter på marken. Ofta ligger hus med staket bara några meter från vägbanan så jag kan misstänka att det borde bli problem med människor i diverse olika positioner (sittande, hukande m.m.) och hundar som går lösa på tomten som kanske avgränsas med en thujahäck.
Ska boende nära vägar vänja sig vid panikbromsande bilar när de är ute i trädgården nära vägen?
Finns ju även ofta gång/cykelvägar nära vägar.
Ska boende nära vägar vänja sig vid panikbromsande bilar när de är ute i trädgården nära vägen?
Finns ju även ofta gång/cykelvägar nära vägar.
För drygt ett år sen satte jag mig i min nya firmabil, Ford Transit, samma bil som tidigare.
Efter några km på motorvägen funderade jag på om de glömt skruva fast nått i framvagnen eller glömt montera stötdämpare ??
Det visade sig vara varning för sträcken på vägen, helt värdelös funktion som var mera irriterande än nyttig.
Hittade knappen man stänger av med, och har inte satt på den igen.
Efter några km på motorvägen funderade jag på om de glömt skruva fast nått i framvagnen eller glömt montera stötdämpare ??
Det visade sig vara varning för sträcken på vägen, helt värdelös funktion som var mera irriterande än nyttig.
Hittade knappen man stänger av med, och har inte satt på den igen.
Vägförening?Nissens skrev:
Jag kan säga att värmekameran ser mer än vad du gör med dina extraljus. Du måste bo oerhört avlägset och isolerat. Normalt tar minsta vägförening bort sly. Hur som helst, så är det märkligt att du förlitar dig så mycket på dina extraljus, de lär inte se igenom all växtlighet som tydligen finns utmed vägarna där du bor.
Hur skyddar extraljusen mot djur som springer in i sidan på din bil?
Du bor definitivt inte på landet.
Jag förlitar mig inte på extraljusen, och inte heller heller på diverse hjälpsystem.
Jag vill kunna se flockar med dovhjort utanför vägbanan på långt håll, för att kunna justera hastigheten.
Jag vill kunna se potthålen på grusvägarna på långt håll, för att slippa köra ner i dem.
Jag vill kunna se subtila skillnader på grusvägar som kan innebära att det väldigt mjukt, väldigt halt eller något annat som gör att man behöver tänka till när man kör.
Om jag kör en sträcka på, låt säga, 30 km, alltså tre mil, där jag i normalfallet har ett eller två möten, så ser jag inte avbländningsträckan som ett problem.Fairlane skrev:
Ok, du kör i 70 km/h med helljuset (inklusive extraljus) som lyser 500 meter. Sen bländar du av för möte och ser kanske 50 meter. Du såg innan att det inte fanns något vildsvin 250 meter bort men det var då. Under 10 sekunder är sträckan dit bort i mörker och då kommer det kanske fram ett viltsvin som var en bit in i skogen. Du kan inte se det för du har ett möte på gång. Bilen kan dock upptäcka detta och varna dig.
Djur som springer in i sidan på bilen är väldigt svårt att skydda sig mot generellt. Det blir skador på bilen och djuret, men det är som sagt svårt att skydda sig mot, med eller utan hjälpsystem. Bara för att bilen inte kan hjälpa dig mot det är det väl synd att säga nej till varningen om vildsvinet ovan?
Dovhjort framförallt är ett betydligt större problem.
Det handlar nog inte om att "byta fil" alla gånger, utan det handlar om landsvägar utan filer, men eventuellt med mittlinje.D dilemma skrev:12 sidor, orkar inte läsa alla inlägg men om jag tolkar TS första inlägg så är det bl a lite jobbigt att bilen reagerar när du byter fil utan blinka?
DET.ÄR.DET.BLINKERS.ÄR.TILL.FÖR.
Herregud…
(Ni som blir upprörda o kränkta av detta inlägg så finns det ett finfint formulär här på forumet - leta upp det o fyll i)
Nej det har jag inte.M Myckling skrev:
Bilen från 2016 kan man enkelt själv stänga av de sensorer som finns om/när man vill, och välja hur farthållaren ska agera.
Bilen från 2019 har ett ganska lagom upplägg vad avser hjälpsystem, och det är möjligt att stänga av en hel del.
Den från årsmodell 2023 har man så att säga tagit bort en del av avstängningsmöjligheterna på, genom att man man måste ta bort vissa av dem varje gång man kör.
Så fort jag lämnar min bostad, eller för den deln kommer hem igen, så kör jag en sträcka på 1,2 mil på grusväg.
Det växer gräs och småbuskar längs vägen, som sensorerna missuppfattar som hinder av olika slag, t.o.m.djur eller att man kommer för nära något i största allmänhet, t.ex. när man vill undvika potthål.
Det är inte speciellt kul att det piper och tjuter, försöker styra undan eller bromsa för en grupp med lupiner t.ex.
Att då bilen inte gör det enkelt för mig som förare att stänga av, och sedan vid behov sätta på hjälpsystemen är en fullständig härdsmälta hos fordonstillverkaren.
Men jag gissar att det är kul med pipande,styrande och bromsade för stadsbor som har bilen som statussymbol, istället för nyttoobjekt.
Varför ska jag läsa? Det är ju du som påstår en massa.A AndersS skrev:Du får läsa i artikeln hur den konstruerats och dess täckningsområden.
Åter igen är det till för att minska antalet olyckor, målet om jag minns rätt från Volvo var att minska dem med 20%. System kommer även med snabbare hårdvara för att kunna bearbeta information från flera systemdelar t.ex. kamera och radar innan bilens system gör något.
Med tanke på att noggrannheten hos sattelitdatat ligger på ca 2 meter, så låter det du beskriver som lite läskigt.A AndersS skrev:Beror nog på vad du har för bil, är det en adaptiv som använder GPS/kartsystem och bilens sensorer så att den sänker hastighet vid vissa kurvor kan det fungera mycket bra. Sedan finns det vägar det inte fungerar, eller rättare sagt fungerar men ger inget bra resultat. Tja, det är ju bara att inte använda den då.
Men om vi vänder på det, det finns så otroligt mycket väg där det fungerar ypperligt.![]()
Vi använder GPS för andra funktioner bl.a. i skogen, och noggrannheten är inte på metern när, utan det är gränsmarkeringaran i verkligheten som man måste förlita sig till, för att inte hugga ner någon annans skog.
Du är nog rätt mycket ute och cyklar när du hävdar att system av olika slag fungerar på stora delar av vägnätet.
Håller du dig till Europavägar och primära riksvägar, så gör det nog det. Men det är INTE större delen av Sveriges vägnät alls.
Tänk att en del personer mår så dåligt av att höra att de häftiga funktionerna i deras bilar inte är just häftiga, utan rätt tvetydiga.
Som vanligt vill folk att det som fungerar för dem ska vara tvingande för andra.S skogaliten skrev:Nej det har jag inte.
Bilen från 2016 kan man enkelt själv stänga av de sensorer som finns om/när man vill, och välja hur farthållaren ska agera.
Bilen från 2019 har ett ganska lagom upplägg vad avser hjälpsystem, och det är möjligt att stänga av en hel del.
Den från årsmodell 2023 har man så att säga tagit bort en del av avstängningsmöjligheterna på, genom att man man måste ta bort vissa av dem varje gång man kör.
Så fort jag lämnar min bostad, eller för den deln kommer hem igen, så kör jag en sträcka på 1,2 mil på grusväg.
Det växer gräs och småbuskar längs vägen, som sensorerna missuppfattar som hinder av olika slag, t.o.m.djur eller att man kommer för nära något i största allmänhet, t.ex. när man vill undvika potthål.
Det är inte speciellt kul att det piper och tjuter, försöker styra undan eller bromsa för en grupp med lupiner t.ex.
Att då bilen inte gör det enkelt för mig som förare att stänga av, och sedan vid behov sätta på hjälpsystemen är en fullständig härdsmälta hos fordonstillverkaren.
Men jag gissar att det är kul med pipande,styrande och bromsade för stadsbor som har bilen som statussymbol, istället för nyttoobjekt.
Jag har samma problem som du har. Jävligt obehagligt när ratten rycker till och vill få mig att frontalkrocka istället för att undivika gräset i vägkanten på vår smala väg mellan åkrarna. Däremot uppskattar jag när jag blir varnad när någon stadsbo bestämmer sig för att tvärnita på 80-vägen för att släppa över en gångtrafikant.
Av en ren tillfällighet var jag idag uppmärksam på hur systemet fungerade utifrån att jag inte tänker på det längre vid körning.S skogaliten skrev:Med tanke på att noggrannheten hos sattelitdatat ligger på ca 2 meter, så låter det du beskriver som lite läskigt.
Vi använder GPS för andra funktioner bl.a. i skogen, och noggrannheten är inte på metern när, utan det är gränsmarkeringaran i verkligheten som man måste förlita sig till, för att inte hugga ner någon annans skog.
Du är nog rätt mycket ute och cyklar när du hävdar att system av olika slag fungerar på stora delar av vägnätet.
Håller du dig till Europavägar och primära riksvägar, så gör det nog det. Men det är INTE större delen av Sveriges vägnät alls.
Tänk att en del personer mår så dåligt av att höra att de häftiga funktionerna i deras bilar inte är just häftiga, utan rätt tvetydiga.
Körde 15 mil till fritidshuset med en blandning av 100 väg 1+2, sedan sedan blandat 70-80-90 väg och passerade 6 samhällen med 50 med några 30-sträckor. Avslutade 5 km grusväg.
Valde att alltid koppla in körassistans-PilotAssist som bilens system heter med adaptiv farthållare och styrning av bilen. Bilen kopplade ur och i system några gånger med automatik pga större vägbygge och kopplas ur när jag bromsat vid rondell och jag får aktivera manuellt med rattknapp.
Inte en enda konstig manöver på knappt 2 timmars körning i vår bil och med det systemet.
Däremot har jag inte varit ute och cyklat ännu, men det blir en tur i helgen på grusvägarna
Du har nog inte förstått funktionen, bilen kör inte efter GPS utan använder system med kartfunktion/navigeringssystem och GPS för att system tillsammans med kamera/radar kan få info om kommande kurva som troligtvis innebär att hastigheten måste minskas. Har det inte i min bil men provat det i en nyare av samma modell och det fungerar bra, blir mjukare kurvtagning när jag kunde jämföra.S skogaliten skrev:
Så GPS system i skogen har ett helt annat syfte och funktion, samt att det även påverkas av noggranhet i GPS-mottagare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Jag förstår ditt problem, men du tillhör en ytterst liten minoritet. Sen kan jag sympatisera med att möjligheten att stänga av systemen om de fungerar så dåligt för dig.S skogaliten skrev:
Dock hjälper de säkert de flesta och då är.det ju synd om någon kopplar bort dem utan att ge de chansen.
Om senaste bilen nu är en 2023, vad säger återförsäljaren? Kan de inte programmera bort det även om det inte går via ett enkelt GUI?
Men meningen är ju att man ska använda körriktningsvisare vid förflyttning i sidled. Då kopplas funktionen bort.F Frågan skrev:Har skaffat ny bil och vare sig man vill det eller inte så följer det numer med diverse lösningar för att med elektronik öka säkerheten. En del funkar helt ok exempelvis en liten lätt putt på ratten för att man ska ligga rätt i filen. Känns lite som att man åker i en rodelbana.
Andra saker stör jag mig rejält på:
En funktion som kraftigt bromsar och svänger bilen när jag åker över mittlinjen. Ledde till hjärtat i halsgropen när jag passerade en parkerad långtradare och inte ville svepa förbi den utan marginal. Fri, rak landsväg så jag gled över mittlinjen. Kraftig bromsning och styrning tillbaks intill långtradaren. Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet. Den här funktionen går inte att stänga av permanent. Måste avaktiveras varje gång man startar.
En annan funktion upptäckte jag när jag hängde på en cykel på kroken. Bilen fick vid ett gupp för sig att framhjulet på cykeln, som rörde sig lite grann , var en bil som jag höll på att preja så den bromsade tvärt och styrde bort. Den här funktionen går att stänga permanent vilket nu är gjort.
Jag bävar för vinterhalkan och vad som då kommer hända vid dessa inbromsningar och kursändringar. Blir väl andra system som kommer in och rättar till sladden...
Är det bara jag som stör mig på det här?
Självklart är det så. Det var därför jag beskrev omständigheterna. Inte svårt att inse att det finns situationer då man prioriterar annorlunda än normalt. Man ser ju sällan provförarna som gör "älgtestet" blinka först 😂H håkan johansson2937 skrev: