18 892 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
På landsväg när man ligger efter en lastbil, så vill man emellanåt gå ut och slicka mittlinjen, eller mot andra hållet beroende på hur vägen ser ut. För att se om det är fritt för omkörning. Då vill man inte behöva blinka varje gång.M Myckling skrev:
Eller om det är fördjupningar i vägen av hjulen och det ligger vatten där, så man hellre håller sig lite off center mot höger.
Småsaker men ändå irriterande när bilen kämpar emot.
Du kan ju prova att använda blinkersen när du kör ut i en annan fil, precis som du fick lära dig i körskolan. Det löser sannolikt problemet.F Frågan skrev:Har skaffat ny bil och vare sig man vill det eller inte så följer det numer med diverse lösningar för att med elektronik öka säkerheten. En del funkar helt ok exempelvis en liten lätt putt på ratten för att man ska ligga rätt i filen. Känns lite som att man åker i en rodelbana.
Andra saker stör jag mig rejält på:
En funktion som kraftigt bromsar och svänger bilen när jag åker över mittlinjen. Ledde till hjärtat i halsgropen när jag passerade en parkerad långtradare och inte ville svepa förbi den utan marginal. Fri, rak landsväg så jag gled över mittlinjen. Kraftig bromsning och styrning tillbaks intill långtradaren. Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet. Den här funktionen går inte att stänga av permanent. Måste avaktiveras varje gång man startar.
En annan funktion upptäckte jag när jag hängde på en cykel på kroken. Bilen fick vid ett gupp för sig att framhjulet på cykeln, som rörde sig lite grann , var en bil som jag höll på att preja så den bromsade tvärt och styrde bort. Den här funktionen går att stänga permanent vilket nu är gjort.
Jag bävar för vinterhalkan och vad som då kommer hända vid dessa inbromsningar och kursändringar. Blir väl andra system som kommer in och rättar till sladden...
Är det bara jag som stör mig på det här?
Att surra cykeln bättre hade också varit bra… och det låter konstigt att den stack utanför bilen så mycket att din bil trodde att du prejade någon…
Får man fråga vad set är för bilmodell du har?
Var kör du för bil? På Volvon och den modell jag kör är det bara en lätt ryck i ratten då den snabbt känner av att jag via det via "ratten" gjort en avsiktlig styrning. Det innebär att jag nu styr bilen och har kontrollen av dess placering på vägen, bilens system uppfattar då att jag med vilja gör detta.engs skrev:
På landsväg när man ligger efter en lastbil, så vill man emellanåt gå ut och slicka mittlinjen, eller mot andra hållet beroende på hur vägen ser ut. För att se om det är fritt för omkörning. Då vill man inte behöva blinka varje gång.
Eller om det är fördjupningar i vägen av hjulen och det ligger vatten där, så man hellre håller sig lite off center mot höger.
Småsaker men ändå irriterande när bilen kämpar emot.
Liknande om den detekterar att en bil framför saktar farten, bilen börjar då sakta ned. Jag ser att bilen blinkar och ska svänga av från vägen, bedömer att den inte behövs och trycker till lätt på gasen och bilen återtar då hastigheten som farthållaren är inställd på, dvs jag har "talat om" för bilens system.
Så bilens system hjälper till men föraren avgör hur, sedan finns det andra säkerhetssystem som agerar mera autonomt.
Så om man är ute och kör på en landsväg (ensam, inga fordon bakom eller framför) och det ligger ett dött djur på vägbanan så man måste gå över några centimeter på 'fel sida då ska man alltså använda blinkers för att bilen inte ska ta över kommandot. Med alla dessa kameror kan man ju tycka att bilen borde fatta att man väjer för det som ligger på vägen framför. Blir ju ännu tokigare om man har bil bakom sig och väjer höger för att undvvika något som ligger nära mitten. Då kan högerblinket lura bakomvarande att starta en omkörning eftersom föraren antagligen tror att du ska svänga höger.Nissens skrev:
Som redan konstaterats flera gånger i tråden så kan du svänga även om du inte använder blinkers. Dina rattrörelser övertrumfar bilens assistanssystem.L lbgu skrev:Så om man är ute och kör på en landsväg (ensam, inga fordon bakom eller framför) och det ligger ett dött djur på vägbanan så man måste gå över några centimeter på 'fel sida då ska man alltså använda blinkers för att bilen inte ska ta över kommandot. Med alla dessa kameror kan man ju tycka att bilen borde fatta att man väjer för det som ligger på vägen framför. Blir ju ännu tokigare om man har bil bakom sig och väjer höger för att undvvika något som ligger nära mitten. Då kan högerblinket lura bakomvarande att starta en omkörning eftersom föraren antagligen tror att du ska svänga höger.
Utgår från Volvon och det är bara att styra förbi ett sådant hinder, tjälskada, etc. Bilen tar inte över något.L lbgu skrev:Så om man är ute och kör på en landsväg (ensam, inga fordon bakom eller framför) och det ligger ett dött djur på vägbanan så man måste gå över några centimeter på 'fel sida då ska man alltså använda blinkers för att bilen inte ska ta över kommandot. Med alla dessa kameror kan man ju tycka att bilen borde fatta att man väjer för det som ligger på vägen framför. Blir ju ännu tokigare om man har bil bakom sig och väjer höger för att undvvika något som ligger nära mitten. Då kan högerblinket lura bakomvarande att starta en omkörning eftersom föraren antagligen tror att du ska svänga höger.
Är det ett stort djur kommer bilen att börja bromsa och stanna framför hindret, hur snabbt den reager och inbromsning beror på vad du ställt in och jag har fem avstånd. Ändras med en knapp på ratten som hanteras av tummen. Tycker jag hastigheten bakom ett fordon passar tar jag längre avstånd så ev. omkörande kan få plats och i normalfallet har jag kortaste utifrån att jag vill köra om.
Du har fel. I första inlägget i tråden förekom denna mening:M Myckling skrev:
---
Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet.
---
Där har uppenbarligen TS använt ratten för att glida åt sidan, men bilen har tagit kommandot och svängt tillbaks. Som svar på detta skrevs sedan att man skulle använda blinkers för att få systemet att fatta att man ville över på fel sida av vägen.
Nej jag har rätt. Det vet jag av egen erfarenhet då jag dag kör en bil med alla hjälpsystem. Ja, bilen kommer att reagera om jag svänger över linjen utan blinkers men den tar inte över mot din vilja. Det är bara att fortsätta styra bilen över linjen trots att jag känner i ratten att bilen upptäcker att jag korsar linjen. A nvänder jag däremot blinkers förstår bilen att jag medvetet vill korsa linjen och reagerar därför inte. Som jag skrev tidigare så övertrumfar min rattrörelse bilens hjälpsystem.L lbgu skrev:Du har fel. I första inlägget i tråden förekom denna mening:
---
Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet.
---
Där har uppenbarligen TS använt ratten för att glida åt sidan, men bilen har tagit kommandot och svängt tillbaks. Som svar på detta skrevs sedan att man skulle använda blinkers för att få systemet att fatta att man ville över på fel sida av vägen.
Det kanske gäller din bil, men uppenbarligen inte TS bil. Så använder man olika bilar så blir det svårt att få in 'reflexer' på hur man ska bete sig.M Myckling skrev:Nej jag har rätt. Det vet jag av egen erfarenhet då jag dag kör en bil med alla hjälpsystem. Ja, bilen kommer att reagera om jag svänger över linjen utan blinkers men den tar inte över mot din vilja. Det är bara att fortsätta styra bilen över linjen trots att jag känner i ratten att bilen upptäcker att jag korsar linjen. A nvänder jag däremot blinkers förstår bilen att jag medvetet vill korsa linjen och reagerar därför inte. Som jag skrev tidigare så övertrumfar min rattrörelse bilens hjälpsystem.
Skoda Superb. Men funktionen stängde jag av efter några veckor så det är nog en 2 1/2 år sen eller så jag testade ”force feedback” funktionen. Dvs har inga detaljer om precis hur det fungerar.A AndersS skrev:
Testade en DKW A6a som var lika kass på det. Men det är ju samma familj som skoda. Kanske Volvo är bättre.
Redigerat:
Tolkade du situationen som TS beskrev att den ens liknar det du beskriver?L lbgu skrev:Så om man är ute och kör på en landsväg (ensam, inga fordon bakom eller framför) och det ligger ett dött djur på vägbanan så man måste gå över några centimeter på 'fel sida då ska man alltså använda blinkers för att bilen inte ska ta över kommandot. Med alla dessa kameror kan man ju tycka att bilen borde fatta att man väjer för det som ligger på vägen framför. Blir ju ännu tokigare om man har bil bakom sig och väjer höger för att undvvika något som ligger nära mitten. Då kan högerblinket lura bakomvarande att starta en omkörning eftersom föraren antagligen tror att du ska svänga höger.
Ligger det en älg eller annat stort djur på vägen så skall du förstås stanna någonstans, ringa polisen och kanske sätta ut varningstriangel eller något för att undvika att någon kör på djurkroppen.
Är det ett mindre djur typ en räv eller hare, så är det förstås bättre att köra så att djuret hamnar mellan hjulen och under bilen så att man inte behöver gå ut i mötande fil.
Men ja, jag fick lära mig att man skall använda blinkers när man ger sig ut i en annan fil. Men du kanske fick lära dig något annat?
Situationen TS beskrev och jag kommenterade var en helt annan, och där skall man naturligtvis använda blinkersen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
Ett problem är väl när man är ny med bilen, ovan och inte läst på om funktionerna. Då kan det nog bli så som för TS i första inlägget. På samma sätt har man sett hur för släppt bromsen när ABS-systemet går in, för att de blir överraskade. Det betyder ju inte att ABS är dåligt, även om jag minns att många förr tyckte det var dumheter, de kunde minsann pumpbromsa själva.
Verkar utifrån flera inlägg som VW-koncernen har ett lite annorlunda system. Men det kommer ju förbättringar, nyare Volvo har fått ett styrservo som är mera exakt, tror det beror på att det kan göra mindre "styrsteg" och blir då mjukare korrigering/styrning med inkopplad körassistans.engs skrev: