Har skaffat ny bil och vare sig man vill det eller inte så följer det numer med diverse lösningar för att med elektronik öka säkerheten. En del funkar helt ok exempelvis en liten lätt putt på ratten för att man ska ligga rätt i filen. Känns lite som att man åker i en rodelbana.
Andra saker stör jag mig rejält på:
En funktion som kraftigt bromsar och svänger bilen när jag åker över mittlinjen. Ledde till hjärtat i halsgropen när jag passerade en parkerad långtradare och inte ville svepa förbi den utan marginal. Fri, rak landsväg så jag gled över mittlinjen. Kraftig bromsning och styrning tillbaks intill långtradaren. Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet. Den här funktionen går inte att stänga av permanent. Måste avaktiveras varje gång man startar.
En annan funktion upptäckte jag när jag hängde på en cykel på kroken. Bilen fick vid ett gupp för sig att framhjulet på cykeln, som rörde sig lite grann , var en bil som jag höll på att preja så den bromsade tvärt och styrde bort. Den här funktionen går att stänga permanent vilket nu är gjort.
Jag bävar för vinterhalkan och vad som då kommer hända vid dessa inbromsningar och kursändringar. Blir väl andra system som kommer in och rättar till sladden...
Är det bara jag som stör mig på det här?
Andra saker stör jag mig rejält på:
En funktion som kraftigt bromsar och svänger bilen när jag åker över mittlinjen. Ledde till hjärtat i halsgropen när jag passerade en parkerad långtradare och inte ville svepa förbi den utan marginal. Fri, rak landsväg så jag gled över mittlinjen. Kraftig bromsning och styrning tillbaks intill långtradaren. Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet. Den här funktionen går inte att stänga av permanent. Måste avaktiveras varje gång man startar.
En annan funktion upptäckte jag när jag hängde på en cykel på kroken. Bilen fick vid ett gupp för sig att framhjulet på cykeln, som rörde sig lite grann , var en bil som jag höll på att preja så den bromsade tvärt och styrde bort. Den här funktionen går att stänga permanent vilket nu är gjort.
Jag bävar för vinterhalkan och vad som då kommer hända vid dessa inbromsningar och kursändringar. Blir väl andra system som kommer in och rättar till sladden...
Är det bara jag som stör mig på det här?
Du är inte ensam om att störas av bilars funktioner som inte går att stänga av, jag gick till Audiverkstan för att be dom ändra autostoppet så man slipper stänga av den efter varje start, de sa att det var lätt gjort, men de fick inte göra såna ändringar för Audi. Jag ser inte logiken? airbag på passagerarsidan går att stänga av permanent, men inte autostoppet? Stolsvärmen behåller sin inställning efter omstart, men inte radion?
Trixet är att använda blinkers när man passerar linjer. Då funkar det bra i de flesta fall. Visst kan det vara lite störande med vissa funktioner men totalt sett ökar säkerheten i trafiken. Jag upplevde själv autobroms från "andra sidan" då jag gick över ett övergångsställe och uppfattade att bilen som kom körande hade koll på att jag var på väg att gå över. Det hade han inte utan bilen autobromsade tvärt och undvek att köra på mig.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 170 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 170 inlägg
BMW ägare i tråden som inte vet hur man använder blinkers?
Skämt åsido, som ovan skriver så funkar det så på de flesta nya bilar. Blinkar du ut så försöker bilen inte forcera dig tillbaka.
En vanesak helt enkelt, blinka ut (som du egentligen ska göra) så funkar det som vanligt.
Autobromsen gick i ett antal gånger på min v70 jag hade innan när jag skulle parkera utanför det förra jobbet.
Busken framför vajade av vinden så när man gled in så tvärnitade den då den trodde man skulle köra på nån
Skämt åsido, som ovan skriver så funkar det så på de flesta nya bilar. Blinkar du ut så försöker bilen inte forcera dig tillbaka.
En vanesak helt enkelt, blinka ut (som du egentligen ska göra) så funkar det som vanligt.
Autobromsen gick i ett antal gånger på min v70 jag hade innan när jag skulle parkera utanför det förra jobbet.
Busken framför vajade av vinden så när man gled in så tvärnitade den då den trodde man skulle köra på nån
Som det fungerar på Volkswagen stör det inte så mycket på stora vägar. Att hålla emot när man passerar en linje utan att blinka är ju vad den ska göra. Volkswagen bromsar dock inte i det läget. Problemet är främst på mindre vägar där man vill ha avstånd till mötande trafik och ofta måste brottas med bilen som vill svänga in mot mitten. Den så kallade filhållningsassistenten är ju inte en dum idé. Men den har lite för stort självförtroende och ingriper när man inte vill.
Till Volkswagen, Audi, Skoda med flera går det att använda verktyget OBDeleven för att stänga av en del av funktionerna. Prylen kostar ett par hundra och sedan är det en liten kostnad för att ändra på de skyddade inställningarna. Efter att jag kört bilen i drygt ett år trodde jag att jag vant mig vid filhållningsassistenten på större vägar. Det var först när jag glömt den avstängd i några dagar som jag började inse hur skönt det var att slippa den. Jag är inte i grunden negativ till dessa system. Men de är uppenbart inte färdiga.
Till Volkswagen, Audi, Skoda med flera går det att använda verktyget OBDeleven för att stänga av en del av funktionerna. Prylen kostar ett par hundra och sedan är det en liten kostnad för att ändra på de skyddade inställningarna. Efter att jag kört bilen i drygt ett år trodde jag att jag vant mig vid filhållningsassistenten på större vägar. Det var först när jag glömt den avstängd i några dagar som jag började inse hur skönt det var att slippa den. Jag är inte i grunden negativ till dessa system. Men de är uppenbart inte färdiga.
Man kan ju undra hur många olyckor dessa system har orsakat. Jag är glad att min bil är såpass gammal att jag slipper uppleva att den försöker ta över kommandot ute på vägen. Kan man ens köra över t.ex. en buske om man nu skulle komma ut i terrängen av någon anledning..
Då en del av dessa funktioner verkar kräva kameror så skulle ju en lösning kunna vara att försöka oskadliggöra kamerorna. Personligen skulle jag klara mig utan diverse kameror på bilen så det vore ingen direkt förlust.
Då en del av dessa funktioner verkar kräva kameror så skulle ju en lösning kunna vara att försöka oskadliggöra kamerorna. Personligen skulle jag klara mig utan diverse kameror på bilen så det vore ingen direkt förlust.
Det varierar en del. Där är det parkeringssensorerna som ställer till det. På min förra bil brukade den tvärnita för grässtrån. Men där gick det att stänga av funktionen. Min nuvarande bil fungerar lite mindre uselt i det avseendet och man kan köra genom gräs utan stora problem. Men funktionen går inte att stänga av vilket är hopplöst vid trånga fickparkeringar.L lbgu skrev:
Filhållningsassistenten kan effektivt stängas av med en bit tejp på vindrutan. Men samtidigt stänger man av andra funktioner som jag gärna har igång. Och just filhållningsassistenten har jag ju kunnat stänga av på min bil så att den förblir avstängd tills jag väljer annat. Helst skulle jag ha att den alltid är på vid start, men man kan stänga av den med en dedikerad knapp åtkomlig från ratten.L lbgu skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 170 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 170 inlägg
Sen
Men det är ju absolut inte så att du inte kan häva bilens automatiska styrning. Den vrider inte ratten stenhårt.
det säger sig självt, skulle man behöva panikväja så ska man ju naturligtvis kunna göra det.
Detta systemet är till för om du håller på att somna så eller vinglar till. Dvs den sänker chansen att köra av vägen eller vingla över i nån annan fil.
Helt garanterat så förhindrar dessa system att många olyckor sker, ta t.ex adaptiv farthållare.
När det blir en situation där det helt plötsligt blir helt stop så hinner bilen oftast reagera och bromsa innan du gör det.
Nu vet jag inte om du kört någon bil med nån av dessa funktioner?L lbgu skrev:Man kan ju undra hur många olyckor dessa system har orsakat. Jag är glad att min bil är såpass gammal att jag slipper uppleva att den försöker ta över kommandot ute på vägen. Kan man ens köra över t.ex. en buske om man nu skulle komma ut i terrängen av någon anledning..
Men det är ju absolut inte så att du inte kan häva bilens automatiska styrning. Den vrider inte ratten stenhårt.
det säger sig självt, skulle man behöva panikväja så ska man ju naturligtvis kunna göra det.
Detta systemet är till för om du håller på att somna så eller vinglar till. Dvs den sänker chansen att köra av vägen eller vingla över i nån annan fil.
Helt garanterat så förhindrar dessa system att många olyckor sker, ta t.ex adaptiv farthållare.
När det blir en situation där det helt plötsligt blir helt stop så hinner bilen oftast reagera och bromsa innan du gör det.
Jag håller med dig om att dessa system knappat är orsaken till olyckor. Men om bilen reagerade före mig på att det blir stopp framför skulle jag se det som en tydlig indikation på att jag var för trött på att köra. Det händer att jag väntar en liten stund med att bromsa för att den adaptiva farthållaren borde göra det snart. Det händer också att jag fegar ur och inte vågar vänta på automatiken.R RalleB skrev:
Många var ju skeptiska när ABS kom också och hävdade att dom kunde bättre utan, samma visa med antisladd några år senare.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Javisst går det hålla emot, man är starkare än bilen. Men är man inte beredd så kan det ta några millisekund innan man hinner reagera och i trafiken kan mycket hända på den stunden.
Mitt största problem med många av de nya assist-systemen är att de ger en falsk trygghet. Den lockar till att det är ok att inte ha 100% fokus, vilket är dåligt för så pålitliga är inte systemen alltid. Ibland räddar dom en, men jag tror att många gånger som de lyckats rädda en situation hade kunnat undvikas ännu tidigare genom att föraren är mer närvarande och uppmärksam i trafiken.
Jag jobbar med fordonsutveckling och provar fordon i jobbet, senast idag låg jag i en bankad kurva med 40 graders lutning i Tyskland. Men de flesta provbanorna rekommenderar i sin säkerhetsgenomgång att köra med systemen av eller bara ha de aktiva när man vill testa just dem.
Mitt största problem med många av de nya assist-systemen är att de ger en falsk trygghet. Den lockar till att det är ok att inte ha 100% fokus, vilket är dåligt för så pålitliga är inte systemen alltid. Ibland räddar dom en, men jag tror att många gånger som de lyckats rädda en situation hade kunnat undvikas ännu tidigare genom att föraren är mer närvarande och uppmärksam i trafiken.
Jag jobbar med fordonsutveckling och provar fordon i jobbet, senast idag låg jag i en bankad kurva med 40 graders lutning i Tyskland. Men de flesta provbanorna rekommenderar i sin säkerhetsgenomgång att köra med systemen av eller bara ha de aktiva när man vill testa just dem.
Ok. Men vi vardagsbilister ligger sällan i 40 graders doserade kurvor. Så i de flesta fall höjer dessa system säkerheten. Det är ju bara att titta på de stödsystem som flyget använder och hur det ökat säkerheten där. Sen går det alltid att hitta de enstaka fall som ett system istället bidrar till en olycka pga en kedja av händelser men nettot är ett enormt säkerhetsöverskott.U Utsliten och utdömd skrev:Javisst går det hålla emot, man är starkare än bilen. Men är man inte beredd så kan det ta några millisekund innan man hinner reagera och i trafiken kan mycket hända på den stunden.
Tror jag inte för på en BMW kan du välja att stänga av den funktionen permanent. Har hyrt ur VW koncernen dock och HATAR att bilen inte kan komma ihåg vilka inställningar man gör. I vår BMW sparas det förstås med nyckeln så att mina val gäller när jag kör och fruns när hon kör.R RalleB skrev:BMW ägare i tråden som inte vet hur man använder blinkers?
Busken framför vajade av vinden så när man gled in så tvärnitade den då den trodde man skulle köra på nån![]()
Det finns ju många delar, hålla sig i filen, autobroms, varning för omkörande bilar osv och i (åtminstone de jag kört) BMW kan man välja bort vilken som helst av dem och det sparas. En knapp i mitten fram lyser grönt om alla system är PÅ, den lyser orange om någon av dem är avaktiverade. Räcker bra så!
Största problemet som jag ser är bilisternas avtrubbning, benägenhet att göra annat medan "bilen gör allt mer" samt att vi till slut inte kan köra bil längre...
Ett exempel är backsensorerna som ersatt kunskapen om att titta i backspeglarna.
Ett annat är som jag jobbar inom tillverkningsindustrin där vi installerar allt mer avancerade system med givare m.m.
Antalet tillbud blir färre MEN samtidigt blir operatörerna allt mer ointresserade och ofokuserade så när det händer något så blir skadan otroligt mycket större än tidigare.
Är själv otroligt nöjd med min Skoda från 2017 där det fortfarande är jag som kör med några få system som hjälper mig.
Stör mig iof. på massa pipande och några få saker men intalar mig att det är den sista nya "riktiga bilen" som jag köper ny tyvärr så den kommer nog vara med ett bra tag...
Ett exempel är backsensorerna som ersatt kunskapen om att titta i backspeglarna.
Ett annat är som jag jobbar inom tillverkningsindustrin där vi installerar allt mer avancerade system med givare m.m.
Antalet tillbud blir färre MEN samtidigt blir operatörerna allt mer ointresserade och ofokuserade så när det händer något så blir skadan otroligt mycket större än tidigare.
Är själv otroligt nöjd med min Skoda från 2017 där det fortfarande är jag som kör med några få system som hjälper mig.
Stör mig iof. på massa pipande och några få saker men intalar mig att det är den sista nya "riktiga bilen" som jag köper ny tyvärr så den kommer nog vara med ett bra tag...