18 892 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Vad ska man göra istället då? Man måste ju ändå hela tiden vara uppmärksam så man kan inte hålla på med andra saker. Risken att somna måste ju öka enormt ifall man bara sitter där som ett fån och inte gör någonting. Sen tror ju jag att många istället sitter och fipplar med mobilen så uppmärksamheten blir det nog lite si och så med. Vänjer man sig med att bilen till stor del sköter sig själv så lär man bli mindre alert på vad som sker.J jocke31 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 797 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 797 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Det är nog ingen vedertagen förkortning 😉U Utsliten och utdömd skrev:
På min bil heter den bara Lane Assist.
Jag tycker den gör sitt jobb bra och ser det som ett ytterligare skyddsnät ifall min uppmärksamhet någon gång skulle fallera.
Precis som att jag normalt sett inte använder räfflingen på mittlinjen för att veta att nu ska jag styra in till mitten igen.
Det beror nog på var man kör. På mångfiliga motorvägar där man vill hålla sig i sin fil är funktionen möjligen ett extra skyddsnät. På öde norrlandsvägar där man regelmässigt genar i kurvor och normalt kör mitt på mittlinjen, för att maximera avståndet till inskuttande djur, är funktionen helt oanvändbar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Funkar bra på de landsvägar jag kör på också.Alfredo skrev:
Det beror nog på var man kör. På mångfiliga motorvägar där man vill hålla sig i sin fil är funktionen möjligen ett extra skyddsnät. På öde norrlandsvägar där man regelmässigt genar i kurvor och normalt kör mitt på mittlinjen, för att maximera avståndet till inskuttande djur, är funktionen helt oanvändbar.
Men som sagts tidigare, olika tillverkare har olika implemetationer, jag tycker VWs med rätt inställning funkar bra.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 797 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 797 inlägg
För de som jobbar med ADAS (förarstödsystem) är den rätta förkortningen LKA, sen vad det står i instruktionsboken kan ju va lite hipp som happ.13th Marine skrev:
Det är nog ingen vedertagen förkortning 😉
På min bil heter den bara Lane Assist.
Jag tycker den gör sitt jobb bra och ser det som ett ytterligare skyddsnät ifall min uppmärksamhet någon gång skulle fallera.
Precis som att jag normalt sett inte använder räfflingen på mittlinjen för att veta att nu ska jag styra in till mitten igen.
Ibland blandas brake assist och emergency brake ihop också när metodutecklarna tar fram instruktioner.
Jo men lika många gånger som det hjälper folk att hålla sig mitt i linjen kommer så kommer det också streta emot när du vill göra andra manövrar utan att använda färdriktningsvisarna. För yngre förare <30 som är uppvuxna med en mobil i handen skänker det också en falsk trygghet i bilkörningen som gör att de tror det blir ok att göra annat än att titta på vägen. De fall som LKA fungerar så är det redan inbyggda varningar i väg infrastrukturen som tydligt hörs och känns om man är på väg utanför. LKA är dessutom byggt för att hålla dig mitt i filen och styr aktivt hela tiden, för att inte få drunk-driving beteende där bilen sicksackar i sin fil, det är inget system som bara korrigerar ibland när det är på väg att gå fel.
Men sen finns det ju många system som faktiskt agerar och ingriper när man är nära en olycka som är helt fantastiska att de finns i dagens fordon.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Första gången jag hört termen. Men då lärde jag mig nått nytt idag med.U Utsliten och utdömd skrev:För de som jobbar med ADAS (förarstödsystem) är den rätta förkortningen LKA, sen vad det står i instruktionsboken kan ju va lite hipp som happ.
Ibland blandas brake assist och emergency brake ihop också när metodutecklarna tar fram instruktioner.
Jo men lika många gånger som det hjälper folk att hålla sig mitt i linjen kommer så kommer det också streta emot när du vill göra andra manövrar utan att använda färdriktningsvisarna. För yngre förare <30 som är uppvuxna med en mobil i handen skänker det också en falsk trygghet i bilkörningen som gör att de tror det blir ok att göra annat än att titta på vägen. De fall som LKA fungerar så är det redan inbyggda varningar i väg infrastrukturen som tydligt hörs och känns om man är på väg utanför. LKA är dessutom byggt för att hålla dig mitt i filen och styr aktivt hela tiden, för att inte få drunk-driving beteende där bilen sicksackar i sin fil, det är inget system som bara korrigerar ibland när det är på väg att gå fel.
Men sen finns det ju många system som faktiskt agerar och ingriper när man är nära en olycka som är helt fantastiska att de finns i dagens fordon.
Mina VW har haft två nivåer av lane assist, en som håller hårt i mitten, och en som håller en innanför linjerna.
Jag har tycker jag varit hyfsat tydlig med att det är den senare jag pratar om.
Det som är bra om man ogillar funktionerna så är det bara att avaktivera, det går på Volvon.
Har kört med förarstöd (pilot assist) och övriga hjälpfunktioner i åtta år och för mig fungerar det bra, man får bara lära sig hur de fungerar.
Har kört med förarstöd (pilot assist) och övriga hjälpfunktioner i åtta år och för mig fungerar det bra, man får bara lära sig hur de fungerar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Det är väl en avvägning man får göra, om man vill ha funktionen igång.Alfredo skrev:
Det jag menade på var att för mig fungerar funktionen, jag har inga större behov av att korsa linjer utan att blinka.
Således är funktionen inte helt värdelös, även om kanske inte alla behöver den.