18 894 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Det är ju inte orimligt att Volkswagen förbättrat funktionen. Min ID4 hade inte olika nivåer. Det var bara den enklare funktionen som fanns. Och om den nöjt sig med att hålla emot när man var på väg att korsa en linje utan att blinka så hade jag inte haft några klagomål. Men tyvärr kom den mad ganska många sporadiska ryck i ratten när man redan körde mitt i filen. Eller började plinga och uppmana en att köra mitt i filen fast man redan gjorde det. Och så var det detta med smala vägar utan mittlinje där den absolut skulle styra in en mot mitten av vägen allt som oftast även om det var möte.13th Marine skrev:
Bra att det fungerar för dig. Jag hade inte den turen. Och den Renault jag har nu är inte felfri. Men extremt mycket bättre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag har en 1st edition, så det skulle vara om den kom i en uppdatering innan vi köpte den tidigt förra året.A Avemo skrev:Det är ju inte orimligt att Volkswagen förbättrat funktionen. Min ID4 hade inte olika nivåer. Det var bara den enklare funktionen som fanns. Och om den nöjt sig med att hålla emot när man var på väg att korsa en linje utan att blinka så hade jag inte haft några klagomål. Men tyvärr kom den mad ganska många sporadiska ryck i ratten när man redan körde mitt i filen. Eller började plinga och uppmana en att köra mitt i filen fast man redan gjorde det. Och så var det detta med smala vägar utan mittlinje där den absolut skulle styra in en mot mitten av vägen allt som oftast även om det var möte.
Bra att det fungerar för dig. Jag hade inte den turen. Och den Renault jag har nu är inte felfri. Men extremt mycket bättre.
Passaten vi hade innan kunde man också ställa in det på.
Har en Passat GTE som jag inte permanent kan stänga av lane assist. Fruktansvärt irriterande då den titt som tätt envisas med att försöka styra in mig mot sido räcke eller ut mot mitten för att den tror att skuggan från räcket är en linje. Lika så vid snö på vägbanan. Har ställt ner kraften så mycket det går men blir fortfarande rädd varje gång det händer. Vi färd på mindre landsväg stängs den av efter första mötet men vid daglig färder inne i Stockholm blir det inte av att stänga av varje gång man sätter sig i bilen.
Jag förstår tanken men gillar inte implementeringen.
Lika så krocksensorer kan ha skumma saker för sig. På min förra bil en Mondeo så hände det flera gånger att det började blinka och tjuta när jag kom från Johanneshovsbron in under Gullmarsplan. Varje gång blev jag rejält rädd och va glad att jag kopplat bort bromsfunktionen då man nästan alltid har bilar tätt bakom sig i Stockholmstrafiken.
Se bild på hur det ser ut där den fick för sig att bromsa.
Jag förstår tanken men gillar inte implementeringen.
Lika så krocksensorer kan ha skumma saker för sig. På min förra bil en Mondeo så hände det flera gånger att det började blinka och tjuta när jag kom från Johanneshovsbron in under Gullmarsplan. Varje gång blev jag rejält rädd och va glad att jag kopplat bort bromsfunktionen då man nästan alltid har bilar tätt bakom sig i Stockholmstrafiken.
Se bild på hur det ser ut där den fick för sig att bromsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmm. Så här har jag ställt in min bil för optimal funktion:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej jag tror säkert att den kan vara nyttig ibland och bara den är lätt att slå av när man inte vill ha den är den säkert vettig.13th Marine skrev:
Sen är jag liksom en del andra lite rädd att det skapas en falsk trygghet med alltför mycket automation som kan få (vissa) förare att ägna sig åt annat...
Jag kan ju inte heller utesluta att det kom en uppdatering som jag inte märkte något av på slutet när jag hade den. Det enda jag kunde hitta var möjligheten att stänga av det med lite för många tryckningar på pekskärmen. Sedan var det på igen nästa gång man använde bilen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag kan växla mellan lägena via en knapp på ratten.A Avemo skrev:
Nu har jag den alltid på, men den kommer ihåg mot önskemål om "innanför linjerna" och inte "mitt i filen".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Ja jo visst, det finns många förare som ägnar sig åt annat utan dessa funktioner.Alfredo skrev:
Det blir en knepig gränsdragning då det måste vara högst individuellt när man börjar pyssla med annat.
Minns när jag för 20år sedan pendlade med buss, tittar ut genom fönstret och ser att föraren i bilen bredvid läser tidningen, på motorvägen, förvisso i 60-80km/h men ändå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Pallade inte ta en tur, men är rätt säker på att jag lyckats slå av funktionen med denna knappt (och att jag råkat slå på den med den samma).A Avemo skrev:
Jag kan inte säga emot eftersom jag inte har kvar bilen. Men säljaren av min bil försäkrade att det inte gick att göra något åt. Jag kunde med ett verktyg från OBD-eleven stänga av det så att det stod kvar efter omstart. Men det slutade att fungera efter en uppdatering varvid säljaren åter försäkrade att det inte gick att stänga av.13th Marine skrev:
Knappen du pekar på vill jag minnas hade med farthållaren att göra. Fungerar det för dig är det bara att gratulera.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Intressant, om jag fattat detta rätt så växlar den mellan ACC och Travel Assist, där den senare är ACC + håll bilen i mitten av filen.A Avemo skrev:Jag kan inte säga emot eftersom jag inte har kvar bilen. Men säljaren av min bil försäkrade att det inte gick att göra något åt. Jag kunde med ett verktyg från OBD-eleven stänga av det så att det stod kvar efter omstart. Men det slutade att fungera efter en uppdatering varvid säljaren åter försäkrade att det inte gick att stänga av.
Knappen du pekar på vill jag minnas hade med farthållaren att göra. Fungerar det för dig är det bara att gratulera.
Edit: samtidigt är det väl inte ovanligt att bilsäljarna inte har någon koll på bilen de säljer.
De påstod att min skulle ha parkeringsassistans, vilket tidiga ID4or inte kan ha.
Jag minns det som att den växlade mellan adaptiv farthållare och fartbegränsare. Och något läge som liknade att hålla mitt i filen saknades. Den hade bara läget där den förmanade en att köra mitt i filen och ryckte sporadiskt i ratten. Min nuvarande bil har filhållning. Och den fungerar ganska ok på många vägar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg

