Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar här.
"lägre numrering än tvåsiffriga riksvägen" måste innebära ensiffriga vägar?
Jag ser det inte som oanvändbart med farthållare på E4 till exempel.

Jag antar att du menar något helt annat, men jag förstår inte vad.
Då förtydligar jag, korkat att inte vara tydlig. Jag menade "lägre standard".

Riksvägar (tvåsiffriga vägar, t.ex. väg 55) och Europavägar (t.ex. E4) är i till oftast men inte alltid lämpliga vägar för farthållare.

En del primära länsvägar (tresiffriga vägar, nummerserier 100-300) kan ibland vara lämpliga för farthållare, men ofta inte. Nummerserien 350-400 (norra Norrland) vet jag lite för lite om för att kunna uttala mig om.

Övriga länsvägar (nummerserie 500-xxx) kan eventuellt ha delsträckor som lämpar sig för farthållare men oftast är de för smala, för kurviga, för backiga, för många korsningar o.s.v. för att vara lämpliga för farthållare.

Utanför allmän väg, så passar ytterst sällan farthållare, om du inte menar att handgasen på traktorn då...
 
Nissens Nissens skrev:
Du är helt ute och cyklar. Jag använder adaptiv farthållare jämt. Även på 30 vägar. Det är annars lätt hänt att det går för fort.
Det är bra med farthållare i sådana lågfartsområden.

På en smal och kurvig landsväg med typisk 70-begränsning så är det obekvämt med farthållaren.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då bor du ödsligare än de flesta, iallafall om du kan köra med helljus/extraljus den tiden.


Ja, men ska man vara konsekvent så ska du väl aldrig ligga över 40 km/h då, för det kan ju vara så att du faktiskt inte ser djuret i tid om du kör 70-80 km/h med halvljus, eller för all del med helljus och extraljus om skogen är lite för nära vägen.


Det ena utesluter inte det andra. Viltstängsel är bra, men det kan man inte ha överallt.
Fördelen med systemet är att om du missar så kan bilen hjälpa dig att undvika olyckan genom att bromsa ner, eller åtminstone få ner farten på bilen mer innan kollisionen. För om du och bilen upptäcker vildsvinet exakt samtidigt så kommer bilen ha börjat tappa märkbart i fart innan du börjat trycka på bromsen.


Ja, men det betyder ju inte per automatik att systemen är dåliga. Det betyder att föraren är dålig.


Jag tror du missuppfattar mig, eller så missuppfattar jag dig. Jag menar att om jag inte bländar av med extraljusen så blinkar folk på mig. Jag antar att ni bländar av där du kör också när ni får möte. Sikten du då har med bara halvljus är inte lång. Åtminstone där jag kör så är det få som kraftigt bromsar i det läget. Man ligger inte och kör 80 km/h på en 80-väg med helljus (plus extraljus) för att sen kraftigt bromsa ner till 30-40 samtidigt som man bländar av, även om det egentligen är en mer lagom hastighet med den belysningen). De allra flesta kör vidare i 80 km/h och slår sen på helljuset när mötet är passerat. Hade bilen under den tiden kunnat varna för en älg 150m bort, som jag inte ser med endast halvljus så tycker jag det hade varit bra. Hade den dessutom kunnat förbereda inbromsning, eller till och med bromsa för att den sett ett hinder som jag inte sett, ännu bättre. Jag ser inte det som ett dåligt system.
Självklart kör man med helljus/extraljus i mörkret, det finns ingen gatubelysning längs landsvägarna.
Naturligtvis bländar man av vid möte.

Extraljusen ger mig ca 500-600 meters sikt. Det räcker för att jag ska kunna blända av och möta någon och ha rimlig koll kvar framåt.

Så breda vägar så att det är 80 begränsat har vi ont om. Det vanliga är 70 begränsat och då naturligtvis så smalt så att målad mittlinje saknas.
 
Fairlane
S skogaliten skrev:
Då förtydligar jag, korkat att inte vara tydlig. Jag menade "lägre standard".

Riksvägar (tvåsiffriga vägar, t.ex. väg 55) och Europavägar (t.ex. E4) är i till oftast men inte alltid lämpliga vägar för farthållare.

En del primära länsvägar (tresiffriga vägar, nummerserier 100-300) kan ibland vara lämpliga för farthållare, men ofta inte. Nummerserien 350-400 (norra Norrland) vet jag lite för lite om för att kunna uttala mig om.

Övriga länsvägar (nummerserie 500-xxx) kan eventuellt ha delsträckor som lämpar sig för farthållare men oftast är de för smala, för kurviga, för backiga, för många korsningar o.s.v. för att vara lämpliga för farthållare.

Utanför allmän väg, så passar ytterst sällan farthållare, om du inte menar att handgasen på traktorn då...
Ah, då är jag med på vad du menar.
Håller delvis med. Ju kurvigare vägen är desto mindre användbar är farthållaren, men jag kör den varenda dag jag kör bil i princip och skulle inte vilja vara utan.
 
Fairlane
S skogaliten skrev:
Självklart kör man med helljus/extraljus i mörkret, det finns ingen gatubelysning längs landsvägarna.
Naturligtvis bländar man av vid möte.

Extraljusen ger mig ca 500-600 meters sikt. Det räcker för att jag ska kunna blända av och möta någon och ha rimlig koll kvar framåt.

Så breda vägar så att det är 80 begränsat har vi ont om. Det vanliga är 70 begränsat och då naturligtvis så smalt så att målad mittlinje saknas.
Ok, du kör i 70 km/h med helljuset (inklusive extraljus) som lyser 500 meter. Sen bländar du av för möte och ser kanske 50 meter. Du såg innan att det inte fanns något vildsvin 250 meter bort men det var då. Under 10 sekunder är sträckan dit bort i mörker och då kommer det kanske fram ett viltsvin som var en bit in i skogen. Du kan inte se det för du har ett möte på gång. Bilen kan dock upptäcka detta och varna dig.

Djur som springer in i sidan på bilen är väldigt svårt att skydda sig mot generellt. Det blir skador på bilen och djuret, men det är som sagt svårt att skydda sig mot, med eller utan hjälpsystem. Bara för att bilen inte kan hjälpa dig mot det är det väl synd att säga nej till varningen om vildsvinet ovan?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, du kör i 70 km/h med helljuset (inklusive extraljus) som lyser 500 meter. Sen bländar du av för möte och ser kanske 50 meter. Du såg innan att det inte fanns något vildsvin 250 meter bort men det var då. Under 10 sekunder är sträckan dit bort i mörker och då kommer det kanske fram ett viltsvin som var en bit in i skogen. Du kan inte se det för du har ett möte på gång. Bilen kan dock upptäcka detta och varna dig.

Djur som springer in i sidan på bilen är väldigt svårt att skydda sig mot generellt. Det blir skador på bilen och djuret, men det är som sagt svårt att skydda sig mot, med eller utan hjälpsystem. Bara för att bilen inte kan hjälpa dig mot det är det väl synd att säga nej till varningen om vildsvinet ovan?
Ja, i fallet med det hypotetiska vildsvinet och mötet så kanske hjälpsystemet kan bidra.

Men, det ena goda behöver inte utesluta det andra. Extraljus, uppmärksamhet och att inte lita på att "hjälpsystemen fixar problemet" är nog bättre än brist på belysning och blind tro på hjälpsystem.

Bor man på landsbygden, så har man god nytta av ordentliga extraljus oavsett viltolycksrisken, ljuset gör det helt enkelt enklare att planera körningen. Få LED-ramper ger tillräckligt långt fjärrljus tyvärr.

Det är egentligen rätt märkligt att även väldigt nya bilar endast har "lysmaskar" till helljus, även om lyset är betydligt bättre idag än för 20-30-40 år sedan.

Om man nu kan installera en massa leksaker i form av parkeringshjälp m.m., så varför kan man inte få till ordentligt ljus?

Det är väldigt begripligt att den som bor i tätort eller storstad, bara sporadiskt skulle ha nytta av extraljus, men varför kan man inte erbjuda "landsbygdsbelysning" (inbyggda extraljus med rejält krut i) som fabrikstillbehör?

Istället så får man nästan slåss med bilförsäljaren när man köper ny bil:

Jag "Åsså vill jag ha starka extraljus med lång ljusbild..."
Bilförsäljaren "Det behövs inte, de nya bilarna har SÅÅ bra helljus"
jag "Men jag provade ju bilen nyss, ljusbilden räcker inte till att se dovhjortar och vildsvin i mörkret på landet"
Bilförsäljaren " Vi kan erbjuda en LED-ramp, extraljus stör sensorerna"
Jag "Finns det en ledramp som ger 600 meter ljusbild"
Bilförsäljaren "Vi kan montera den här rampen" (specar långt från mina krav)
Jag "Det kommer inte att räcka till"
Bilförsäljaren "Vi kan montera den gratis så får du prova!, duger det inte så ska vi fixa extraljus till dig, men då kan en del sensorer få problem"
Jag "OK, provar väl. Vilka sensorer?"
Bilförsäljaren "Vet inte riktigt vi har fått info från huvukontoret att extraljus inte ska monteras"

En tid går. LED-rampem gör inte mycket nytta.

Extraljus med vettig ljusbild monteras på bilen, sensorerna är intakta, varför detta motstånd mot extraljus?

Det här är tredje bilen sedan 2016 där jag behövt slåss för extraljus...
 
12 sidor, orkar inte läsa alla inlägg men om jag tolkar TS första inlägg så är det bl a lite jobbigt att bilen reagerar när du byter fil utan blinka?
DET.ÄR.DET.BLINKERS.ÄR.TILL.FÖR.
Herregud…
(Ni som blir upprörda o kränkta av detta inlägg så finns det ett finfint formulär här på forumet - leta upp det o fyll i)
 
D dilemma skrev:
12 sidor, orkar inte läsa alla inlägg men om jag tolkar TS första inlägg så är det bl a lite jobbigt att bilen reagerar när du byter fil utan blinka?
DET.ÄR.DET.BLINKERS.ÄR.TILL.FÖR.
Herregud…
(Ni som blir upprörda o kränkta av detta inlägg så finns det ett finfint formulär här på forumet - leta upp det o fyll i)
Fast orkar du läsa första inlägget en gång till så borde du se att det inte gäller något komplett filbyte. Att ni i storstan behöver diverse säkerhetsmojänger för att inte prejja varandra på femfiliga vägar är väl en helt annan sak, nästa grej är kanske att det ploppar upp en skärm med live-videosamtal med psykolog vid ett stenskott?
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ja, i fallet med det hypotetiska vildsvinet och mötet så kanske hjälpsystemet kan bidra.

Men, det ena goda behöver inte utesluta det andra. Extraljus, uppmärksamhet och att inte lita på att "hjälpsystemen fixar problemet" är nog bättre än brist på belysning och blind tro på hjälpsystem.

Bor man på landsbygden, så har man god nytta av ordentliga extraljus oavsett viltolycksrisken, ljuset gör det helt enkelt enklare att planera körningen. Få LED-ramper ger tillräckligt långt fjärrljus tyvärr.

Det är egentligen rätt märkligt att även väldigt nya bilar endast har "lysmaskar" till helljus, även om lyset är betydligt bättre idag än för 20-30-40 år sedan.

Om man nu kan installera en massa leksaker i form av parkeringshjälp m.m., så varför kan man inte få till ordentligt ljus?

Det är väldigt begripligt att den som bor i tätort eller storstad, bara sporadiskt skulle ha nytta av extraljus, men varför kan man inte erbjuda "landsbygdsbelysning" (inbyggda extraljus med rejält krut i) som fabrikstillbehör?

Istället så får man nästan slåss med bilförsäljaren när man köper ny bil:

Jag "Åsså vill jag ha starka extraljus med lång ljusbild..."
Bilförsäljaren "Det behövs inte, de nya bilarna har SÅÅ bra helljus"
jag "Men jag provade ju bilen nyss, ljusbilden räcker inte till att se dovhjortar och vildsvin i mörkret på landet"
Bilförsäljaren " Vi kan erbjuda en LED-ramp, extraljus stör sensorerna"
Jag "Finns det en ledramp som ger 600 meter ljusbild"
Bilförsäljaren "Vi kan montera den här rampen" (specar långt från mina krav)
Jag "Det kommer inte att räcka till"
Bilförsäljaren "Vi kan montera den gratis så får du prova!, duger det inte så ska vi fixa extraljus till dig, men då kan en del sensorer få problem"
Jag "OK, provar väl. Vilka sensorer?"
Bilförsäljaren "Vet inte riktigt vi har fått info från huvukontoret att extraljus inte ska monteras"

En tid går. LED-rampem gör inte mycket nytta.

Extraljus med vettig ljusbild monteras på bilen, sensorerna är intakta, varför detta motstånd mot extraljus?

Det här är tredje bilen sedan 2016 där jag behövt slåss för extraljus...
Har du köpt tre nya bilar sedan 2016 och lyckats hitta modeller utan assistanssystem?? Kör du den nyss återuppstånda ryska modellen Moskvich?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Fairlane
S skogaliten skrev:
Bor man på landsbygden, så har man god nytta av ordentliga extraljus oavsett viltolycksrisken, ljuset gör det helt enkelt enklare att planera körningen. Få LED-ramper ger tillräckligt långt fjärrljus tyvärr.
Jag håller inte helt med, men så bor jag inte så ödsligt heller. En bra ljusramp räcker gott för mig (det kan skilja rejält mellan två olika ljusramper). Jag har inte behov att ha bra upplyst 500 meter bort. I 70 km/h så tar det ungefär 25 sekunder att köra 500 meter. Jag föredrar en bredare belysning dom kanske räcker 250+300 meter. En fördel med det är att jag kan blända av lite senare också. Det är dock en smaksak och en bit från trådens ämne.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
200 meter??? Det räcker inte.

Gissar att du inte bor på landsbygden i ett vilttätt område.
Inga system är 100% säkra att helt undvika, men kan det bidra till att minska antalet olyckor och i vissa fall undvika skador på de i bilen med enbart plåtskador är mycket vunnet.
Jodå, vi har har mycket vilt här i länet med alla klövvilt du kan tänka dig. Senast i veckan en artikel om att det redan är mycket flera viltolyckor än normalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Är den runtom seende då, förutom bakifrån?

Det är ytterst sällan djuren står på vägbanan, utan de finns på gärden, eller i buskarna och i synnerhet rådjur och vildsvin kan liksom fara ut på vägen och springa in i sidan på bilen.
Du får läsa i artikeln hur den konstruerats och dess täckningsområden.
Åter igen är det till för att minska antalet olyckor, målet om jag minns rätt från Volvo var att minska dem med 20%. System kommer även med snabbare hårdvara för att kunna bearbeta information från flera systemdelar t.ex. kamera och radar innan bilens system gör något.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Farthållare är oanvändbart på vägar som har lägre numrering än tvåsiffriga riksvägar.
Beror nog på vad du har för bil, är det en adaptiv som använder GPS/kartsystem och bilens sensorer så att den sänker hastighet vid vissa kurvor kan det fungera mycket bra. Sedan finns det vägar det inte fungerar, eller rättare sagt fungerar men ger inget bra resultat. Tja, det är ju bara att inte använda den då.
Men om vi vänder på det, det finns så otroligt mycket väg där det fungerar ypperligt.(y)
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Slutsatsen är att en tro att att man kan släppa uppmärksamheten, samt köra fort, bara för att det finns hjälpsystem är felaktig.
Vem har påstått det? Här tros inget utan det som skrivs är att det hjälper till extra, t.ex. att nyare system har som mål att minska med t.ex. 20%. Släpp det det svart/vita och se helheten.
Och statistiken i ett annat inlägg med nyare bilar var inblandade, vad är definition på nyare bil?
Samt självklart då gamla bilar försvinner varje år och ersätts av nya, är väl helt naturligt, och de nya bilarna har mera avancerade system.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Även om det sällan sker personskador vid krock med rådjur eller dovhjort, oavsett om kollisionen sker från sidan eller framifrån, så uppstår det i regel besvärliga och kostsamma plåtskador, samt kostnader för eftersök.

Tjaha, bara för att du råkar uppehålla dig på ett begränsat område där det tydligen är rensat från sly längs vägen, så betyder det inte att det är rensat i resten av Sverige.

Hur ska en värmekamera kunna vinkla ner sin sökbild i ett dike eller bakom en sten som står 2-3 meter från vägen?

Jag har suttit på "rätt sida" som passagerare i en bil där en galt sprang rakt in i sidan på bilen... Vare sig bilen eller galten var sig lika efter det.
Jag kan säga att värmekameran ser mer än vad du gör med dina extraljus. Du måste bo oerhört avlägset och isolerat. Normalt tar minsta vägförening bort sly. Hur som helst, så är det märkligt att du förlitar dig så mycket på dina extraljus, de lär inte se igenom all växtlighet som tydligen finns utmed vägarna där du bor.

Hur skyddar extraljusen mot djur som springer in i sidan på din bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.