M
L lbgu skrev:
Lite nyfiken, på vilket sätt anser du att du behöver ett system som ser till att hålla dig mitt i körfältet. Är det något du någonsin haft problem med, eller är det jobbigt att röra på ratten och korrigera ibland.
Min fd. chef hade en hjärntumör som gjorde att han helt plötsligt tappade medvetandet. Hans Volvo styrde ut på väggrenen och stannade av sig själv. Hade du hellre mött honom i fronten på din egna bil?

Att ens diskutera dessa säkerhetssystem med människor med noll erfarenhet av dom...ahh jag saknar ord. Det kanske borde ringa en klocka varför många av dom standardmonteras i bilarna, man kanske ska fråga sig varför tillverkarna lägger ned miljarder i utvecklingskostnader för att bilarna ska bli säkrare. För att folk ska kunna pilla på mobilen när dom kör bil? Ja ja, fortsätt segla vidare i det blå!

”Klippa av kablarna till backsensorerna”...:thinking: Vi har alla våra märkliga förhållningssätt till olika saker.:whistle:
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vår bil hinner det, har klarat två rådjur på det sättet under de fem år jag haft den. Hade kanske klarat även utan men bilen var snabbare än mig att slå till broms.
Sedan inte sagt att det gäller i alla lägen.
Men Volvo ska på elbilarna framöver kunna leverera med LIDAR som ska nå upp mot 200 meter och med dålig sikt * om jag minns rätt)
200 meter??? Det räcker inte.

Gissar att du inte bor på landsbygden i ett vilttätt område.
 
A AndersS skrev:
Och stillastående saker utanför körbanan reagerar systemen inte på utan det är du som förare som får agera utifrån hur du uppfattar dem och vill bromsa in.
Däremot om något skulle rulla t.ex. dold barnvagn, utspringande djur eller barn även vuxen, etc, som inte syns utan bara dyker upp kommer bilens system att försöka unvika genom att varna men även bromsa innan du hinner reagera som förare oberoende av hur van eller uppmärksam du är. Är du riktigt vaksam har bilen förtryckt bromssystemet så att det tar mycket snabbare.
Hur de fungerar beror också på bilens hastighet, 30 km/h och 100 km/h fungerar olika.
Ett förslag är att du läser på lite om olika tillverkares system så du får kunskap om hur de fungerar.
Och jag uppfattar att du inte använder farthållare.
Farthållare är oanvändbart på vägar som har lägre numrering än tvåsiffriga riksvägar.
 
Nissens Nissens skrev:
Trams.

Två gånger har min bil bromsat på grund av vilt framför bilen, ingen av gångerna blev det någon kollision. Första gången började jag bromsa, och kände att bilens system också bromsade.
Andra gången hann jag inte reagera, men bilen bromsade stenhårt och undvek en kollision när ett rådjur dök upp ”från ingenstans” framför bilen.

Något jag inte hade koll på var att bilen också spänner åt bilbältena innan en eventuell kollision inträffar, när bilen stod still så slackade den på bältena igen…
Om du kör mycket i vilttäta områden, så skulle du ha haft incidenter fler än två gånger.

Här har man sådan i stort sett varje gång man är ute och kör, i synnerhet i gryning eller skymning.

Jag skulle också vilja få en förklaring till hur bilen ska kunna bromsa för ett djur som står stilla vid sidan av vägen, och som plötsligt ändrar sig och drar rätt in i sidan av bilen, eller hur bilen ska kunna upptäcka ett vildsvin i ett dike mellan buskarna?
 
S skogaliten skrev:
Farthållare är oanvändbart på vägar som har lägre numrering än tvåsiffriga riksvägar.
Fel
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite om de Volvosystem som finns på senaste bilar utan LIDAR och kan även styra undan om det krävs vid kollisionsrisk. Att jag väljer Volvo är de bilar vi har och jag känner till.
[länk]
Är den runtom seende då, förutom bakifrån?

Det är ytterst sällan djuren står på vägbanan, utan de finns på gärden, eller i buskarna och i synnerhet rådjur och vildsvin kan liksom fara ut på vägen och springa in i sidan på bilen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har förbättrat bilens ljus med rejäla extraljus och de hjälper bra såklart. Haken är dock att så många av de bilar jag möter inte förstår att jag kör med helljus/extraljus för att minska risken för kollision. De blinkar på mig med sina helljus och då ser jag ju sämre. ;)

Men visst, bättre ljus är bra. Anpassa hastigheten är också bra, men ska man vara krass innebär det att man får gå ner väldigt mycket i hastighet många gånger, Kanske köra 30-40 km/h där det är 70-80, om man har möte. Jag tror få anpassar farten så.

För några år sen skulle vi åka från sambon bror. De bor på landet så det var en grusväg med buskar omkring. Jag körde väldigt sakta, 20 km/h, men plötsligt kom ett stort viltsvin ut från en buske. Jag hann få stopp på bilen, med ytterst liten marginal. Med bromsassistans (saknades på den bilen) hade marginalen varit större. Jag hade inte kört fortare för det.

Rent krasst så kan man såklart prata om att man ska vara uppmärksam och fokuserad, men kör man en timme på landsväg i mörker så tappar alla fokus några gånger. Skulle det just då komma ett viltsvin eller en älg kan varje vunnen tiondel vara värd mycket.
Jag kör en timme i mörker på smala kurviga landsvägar ungefär fem dagar i veckan den mörka årstiden.

Ja, man måste acceptera att dra ner hastigheten från 70-80 till 30-40-50 dels när man på distans ser återskenet i djurens ögon, på delsträckor där det känt att flockar med hjort förekommer eller att vildsvin springer över vägen, och där det är kurvigt.

Det är dyrt och besvärligt att krocka med djur. Även en krock med en grävling eller räv kan kosta bucklor och krossade strålkastare. Dessutom gäller det att koma ihåg att anmäla sig till polisen och att märka ut kollisionsplatsen.

En träff med en hjort eller ren kan kosta stora delar av en framvagn, och lång tid på verkstaden.

Been there, done that. Efter ett par viltolyckor, så tror jag inte alls på systemen. Jag tror betydligt mer på viltstängsel...

I vår kommun så har en analys gjorts av viltolyckor, och surprise: de flesta har skett med väldigt moderna bilar med diverse hjälpsystem, men de allra flesta har kört "för fort", alltså mer än hastighetsbegränsningen på olycksplatsen.

Häromkring är det ingen som blinkar på bilar med extraljus, snarare tvärtom. Folk skakar på huvudet åt dom som (ett tag) tror att det fungerar utan extraljus.
 
Nissens
S skogaliten skrev:
Om du kör mycket i vilttäta områden, så skulle du ha haft incidenter fler än två gånger.

Här har man sådan i stort sett varje gång man är ute och kör, i synnerhet i gryning eller skymning.

Jag skulle också vilja få en förklaring till hur bilen ska kunna bromsa för ett djur som står stilla vid sidan av vägen, och som plötsligt ändrar sig och drar rätt in i sidan av bilen, eller hur bilen ska kunna upptäcka ett vildsvin i ett dike mellan buskarna?
Vad har vilttäta områden med ditt påstående att göra? Du påstod att bilen inte kan rädda från en kollision med vilt. Och ditt påstående är inte sant. Det vet jag eftersom jag varit med om det.

Jodå, jag har hyfsat vilttäta områden med alltifrån rådjur, dovhjort till älg, vildsvin o annat.

Men jag kör därefter.

Att vilt soringer in i sidan av bilen är dels ovanligt, men det är inte heller speciellt farligt för de som färdas i bilen.

Vid de flesta vägar, även mindre är området vid vägen rensat från sly och annat så deär är sällan speciellt mycket vegetation. En värmekamera har den fördelen att den ser det mesta även om det skulle vara lite vegetation.
 
Redigerat:
Nissens
S skogaliten skrev:
Farthållare är oanvändbart på vägar som har lägre numrering än tvåsiffriga riksvägar.
Du är helt ute och cyklar. Jag använder adaptiv farthållare jämt. Även på 30 vägar. Det är annars lätt hänt att det går för fort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S skogaliten skrev:
Jag kör en timme i mörker på smala kurviga landsvägar ungefär fem dagar i veckan den mörka årstiden.
Då bor du ödsligare än de flesta, iallafall om du kan köra med helljus/extraljus den tiden.

S skogaliten skrev:
Ja, man måste acceptera att dra ner hastigheten från 70-80 till 30-40-50 dels när man på distans ser återskenet i djurens ögon, på delsträckor där det känt att flockar med hjort förekommer eller att vildsvin springer över vägen, och där det är kurvigt.
Ja, men ska man vara konsekvent så ska du väl aldrig ligga över 40 km/h då, för det kan ju vara så att du faktiskt inte ser djuret i tid om du kör 70-80 km/h med halvljus, eller för all del med helljus och extraljus om skogen är lite för nära vägen.

S skogaliten skrev:
Det är dyrt och besvärligt att krocka med djur. Även en krock med en grävling eller räv kan kosta bucklor och krossade strålkastare. Dessutom gäller det att koma ihåg att anmäla sig till polisen och att märka ut kollisionsplatsen.

En träff med en hjort eller ren kan kosta stora delar av en framvagn, och lång tid på verkstaden.

Been there, done that. Efter ett par viltolyckor, så tror jag inte alls på systemen. Jag tror betydligt mer på viltstängsel...
Det ena utesluter inte det andra. Viltstängsel är bra, men det kan man inte ha överallt.
Fördelen med systemet är att om du missar så kan bilen hjälpa dig att undvika olyckan genom att bromsa ner, eller åtminstone få ner farten på bilen mer innan kollisionen. För om du och bilen upptäcker vildsvinet exakt samtidigt så kommer bilen ha börjat tappa märkbart i fart innan du börjat trycka på bromsen.

S skogaliten skrev:
I vår kommun så har en analys gjorts av viltolyckor, och surprise: de flesta har skett med väldigt moderna bilar med diverse hjälpsystem, men de allra flesta har kört "för fort", alltså mer än hastighetsbegränsningen på olycksplatsen.
Ja, men det betyder ju inte per automatik att systemen är dåliga. Det betyder att föraren är dålig.

S skogaliten skrev:
Häromkring är det ingen som blinkar på bilar med extraljus, snarare tvärtom. Folk skakar på huvudet åt dom som (ett tag) tror att det fungerar utan extraljus.
Jag tror du missuppfattar mig, eller så missuppfattar jag dig. Jag menar att om jag inte bländar av med extraljusen så blinkar folk på mig. Jag antar att ni bländar av där du kör också när ni får möte. Sikten du då har med bara halvljus är inte lång. Åtminstone där jag kör så är det få som kraftigt bromsar i det läget. Man ligger inte och kör 80 km/h på en 80-väg med helljus (plus extraljus) för att sen kraftigt bromsa ner till 30-40 samtidigt som man bländar av, även om det egentligen är en mer lagom hastighet med den belysningen). De allra flesta kör vidare i 80 km/h och slår sen på helljuset när mötet är passerat. Hade bilen under den tiden kunnat varna för en älg 150m bort, som jag inte ser med endast halvljus så tycker jag det hade varit bra. Hade den dessutom kunnat förbereda inbromsning, eller till och med bromsa för att den sett ett hinder som jag inte sett, ännu bättre. Jag ser inte det som ett dåligt system.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Är den runtom seende då, förutom bakifrån?

Det är ytterst sällan djuren står på vägbanan, utan de finns på gärden, eller i buskarna och i synnerhet rådjur och vildsvin kan liksom fara ut på vägen och springa in i sidan på bilen.
Snarare springer de hastigt ut framför bilen. Genom alla år har jag endast en gång varit med om att ett djur sprang in i sidan, det var en grävling som hamnade under bakhjulet.

Det fina med värmekameran är att den bromsar bilen om det står ett djur intill vägen innan det hoppar upp…
 
Fairlane
S skogaliten skrev:
Farthållare är oanvändbart på vägar som har lägre numrering än tvåsiffriga riksvägar.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här.
"lägre numrering än tvåsiffriga riksvägen" måste innebära ensiffriga vägar?
Jag ser det inte som oanvändbart med farthållare på E4 till exempel.

Jag antar att du menar något helt annat, men jag förstår inte vad.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
I vår kommun så har en analys gjorts av viltolyckor, och surprise: de flesta har skett med väldigt moderna bilar med diverse hjälpsystem, men de allra flesta har kört "för fort", alltså mer än hastighetsbegränsningen på olycksplatsen
Så slutsatsen är då att det är bättre utan säkerhetssystem?

Jag vet i alla fall att säkerhetssystemet i bilen räddat mig från kollision vid ett tillfälle. Vid de övriga incidenterna har det varit jag själv som upptäckt faran.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har vilttäta områden med ditt påstående att göra? Du påstod att bilen inte kan rädda från en kollision med vilt. Och ditt påstående är inte sant. Det vet jag eftersom jag varit med om det.

Jodå, jag har hyfsat vilttäta områden med alltifrån rådjur, dovhjort till älg, vildsvin o annat.

Men jag kör därefter.

Att vilt soringer in i sidan av bilen är dels ovanligt, men det är inte heller speciellt farligt för de som färdas i bilen.

Vid de flesta vägar, även mindre är området vid vägen rensat från sly och annat så deär är sällan speciellt mycket vegetation. En värmekamera har den fördelen att den ser det mesta även om det skulle vara lite vegetation.
Även om det sällan sker personskador vid krock med rådjur eller dovhjort, oavsett om kollisionen sker från sidan eller framifrån, så uppstår det i regel besvärliga och kostsamma plåtskador, samt kostnader för eftersök.

Tjaha, bara för att du råkar uppehålla dig på ett begränsat område där det tydligen är rensat från sly längs vägen, så betyder det inte att det är rensat i resten av Sverige.

Hur ska en värmekamera kunna vinkla ner sin sökbild i ett dike eller bakom en sten som står 2-3 meter från vägen?

Jag har suttit på "rätt sida" som passagerare i en bil där en galt sprang rakt in i sidan på bilen... Vare sig bilen eller galten var sig lika efter det.
 
Nissens Nissens skrev:
Så slutsatsen är då att det är bättre utan säkerhetssystem?

Jag vet i alla fall att säkerhetssystemet i bilen räddat mig från kollision vid ett tillfälle. Vid de övriga incidenterna har det varit jag själv som upptäckt faran.
Slutsatsen är att en tro att att man kan släppa uppmärksamheten, samt köra fort, bara för att det finns hjälpsystem är felaktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.