18 888 läst ·
258 svar
19k läst
258 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Har redan svarat angående ABS och liknande beprövade system som inte har diverse barnsjukdomar som dessa assistansfunktioner har. Sen kan man ju inte påstå att de riskerar att ta över bilen under vanlig körning som är fallet med en del system. Däremot system som försöker tyda omgivningen (vilket är otroligt svårt att göra på ett korrekt sätt och beroende på hur omgivningen tolkats så manövrerar de ibland bilen på eget bevåg. Sådana system gillar jag inte då de inte är full ut fungerande. Skulle tro att det är rätt enkelt att lura sådana system genom att ställa lite 'konstiga' föremål längs vägen. Blir kanske ett nöja bland småungar att lura bilar som kör förbi.Fairlane skrev:
Och stillastående saker utanför körbanan reagerar systemen inte på utan det är du som förare som får agera utifrån hur du uppfattar dem och vill bromsa in.
Däremot om något skulle rulla t.ex. dold barnvagn, utspringande djur eller barn även vuxen, etc, som inte syns utan bara dyker upp kommer bilens system att försöka unvika genom att varna men även bromsa innan du hinner reagera som förare oberoende av hur van eller uppmärksam du är. Är du riktigt vaksam har bilen förtryckt bromssystemet så att det tar mycket snabbare.
Hur de fungerar beror också på bilens hastighet, 30 km/h och 100 km/h fungerar olika.
Ett förslag är att du läser på lite om olika tillverkares system så du får kunskap om hur de fungerar.
Och jag uppfattar att du inte använder farthållare.
Däremot om något skulle rulla t.ex. dold barnvagn, utspringande djur eller barn även vuxen, etc, som inte syns utan bara dyker upp kommer bilens system att försöka unvika genom att varna men även bromsa innan du hinner reagera som förare oberoende av hur van eller uppmärksam du är. Är du riktigt vaksam har bilen förtryckt bromssystemet så att det tar mycket snabbare.
Hur de fungerar beror också på bilens hastighet, 30 km/h och 100 km/h fungerar olika.
Ett förslag är att du läser på lite om olika tillverkares system så du får kunskap om hur de fungerar.
Och jag uppfattar att du inte använder farthållare.
Om du är så pass nära ett utspringande rådjur, så att bilens system förmår varna, eller börja bromsa, så är kollisionen oundviklig.A AndersS skrev:Och stillastående saker utanför körbanan reagerar systemen inte på utan det är du som förare som får agera utifrån hur du uppfattar dem och vill bromsa in.
Däremot om något skulle rulla t.ex. dold barnvagn, utspringande djur eller barn även vuxen, etc, som inte syns utan bara dyker upp kommer bilens system att försöka unvika genom att varna men även bromsa innan du hinner reagera som förare oberoende av hur van eller uppmärksam du är. Är du riktigt vaksam har bilen förtryckt bromssystemet så att det tar mycket snabbare.
Hur de fungerar beror också på bilens hastighet, 30 km/h och 100 km/h fungerar olika.
Ett förslag är att du läser på lite om olika tillverkares system så du får kunskap om hur de fungerar.
Och jag uppfattar att du inte använder farthållare.
Det enda som hjälper mot hjort, rådjur, vildsvin och älg är uppmärksamhet långt framför bilen och på sidorna.
Vid mörkerkörning krävs extraljus med riktigt starkt och både lång och bred ljusbild, så att man kan se återskenet i viltet ögon på långt håll, och anpassa hastigheten (=dämpa farten). Det handlar om att kunna se måga hundra meter längre fram.
Det finns inga bilar som har tillräckligt helljus som standard, även om det blivit bättre med åren
Vi bor i ett vilttätt område, och det sker viltolyckor nästan dagligen här.
Många, kanske de flesta olyckorna, skulle kunna undvikas genom uppmärksamhet, anpassad fart och bättre ljus på bilarna...
Vår bil hinner det, har klarat två rådjur på det sättet under de fem år jag haft den. Hade kanske klarat även utan men bilen var snabbare än mig att slå till broms.S skogaliten skrev:Om du är så pass nära ett utspringande rådjur, så att bilens system förmår varna, eller börja bromsa, så är kollisionen oundviklig.
Det enda som hjälper mot hjort, rådjur, vildsvin och älg är uppmärksamhet långt framför bilen och på sidorna.
Vid mörkerkörning krävs extraljus med riktigt starkt och både lång och bred ljusbild, så att man kan se återskenet i viltet ögon på långt håll, och anpassa hastigheten (=dämpa farten). Det handlar om att kunna se måga hundra meter längre fram.
Det finns inga bilar som har tillräckligt helljus som standard, även om det blivit bättre med åren
Vi bor i ett vilttätt område, och det sker viltolyckor nästan dagligen här.
Många, kanske de flesta olyckorna, skulle kunna undvikas genom uppmärksamhet, anpassad fart och bättre ljus på bilarna...
Sedan inte sagt att det gäller i alla lägen.
Men Volvo ska på elbilarna framöver kunna leverera med LIDAR som ska nå upp mot 200 meter och med dålig sikt * om jag minns rätt)
Trams.S skogaliten skrev:Om du är så pass nära ett utspringande rådjur, så att bilens system förmår varna, eller börja bromsa, så är kollisionen oundviklig.
Det enda som hjälper mot hjort, rådjur, vildsvin och älg är uppmärksamhet långt framför bilen och på sidorna.
Vid mörkerkörning krävs extraljus med riktigt starkt och både lång och bred ljusbild, så att man kan se återskenet i viltet ögon på långt håll, och anpassa hastigheten (=dämpa farten). Det handlar om att kunna se måga hundra meter längre fram.
Det finns inga bilar som har tillräckligt helljus som standard, även om det blivit bättre med åren
Vi bor i ett vilttätt område, och det sker viltolyckor nästan dagligen här.
Många, kanske de flesta olyckorna, skulle kunna undvikas genom uppmärksamhet, anpassad fart och bättre ljus på bilarna...
Två gånger har min bil bromsat på grund av vilt framför bilen, ingen av gångerna blev det någon kollision. Första gången började jag bromsa, och kände att bilens system också bromsade.
Andra gången hann jag inte reagera, men bilen bromsade stenhårt och undvek en kollision när ett rådjur dök upp ”från ingenstans” framför bilen.
Något jag inte hade koll på var att bilen också spänner åt bilbältena innan en eventuell kollision inträffar, när bilen stod still så slackade den på bältena igen…
Och den spänner till bältena hårt, man blir verkligen tilltryckt över axel/bröst.Nissens skrev:
Trams.
Två gånger har min bil bromsat på grund av vilt framför bilen, ingen av gångerna blev det någon kollision. Första gången började jag bromsa, och kände att bilens system också bromsade.
Andra gången hann jag inte reagera, men bilen bromsade stenhårt och undvek en kollision när ett rådjur dök upp ”från ingenstans” framför bilen.
Något jag inte hade koll på var att bilen också spänner åt bilbältena innan en eventuell kollision inträffar, när bilen stod still så slackade den på bältena…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Jag har förbättrat bilens ljus med rejäla extraljus och de hjälper bra såklart. Haken är dock att så många av de bilar jag möter inte förstår att jag kör med helljus/extraljus för att minska risken för kollision. De blinkar på mig med sina helljus och då ser jag ju sämre.S skogaliten skrev:Om du är så pass nära ett utspringande rådjur, så att bilens system förmår varna, eller börja bromsa, så är kollisionen oundviklig.
Det enda som hjälper mot hjort, rådjur, vildsvin och älg är uppmärksamhet långt framför bilen och på sidorna.
Vid mörkerkörning krävs extraljus med riktigt starkt och både lång och bred ljusbild, så att man kan se återskenet i viltet ögon på långt håll, och anpassa hastigheten (=dämpa farten). Det handlar om att kunna se måga hundra meter längre fram.
Det finns inga bilar som har tillräckligt helljus som standard, även om det blivit bättre med åren
Vi bor i ett vilttätt område, och det sker viltolyckor nästan dagligen här.
Många, kanske de flesta olyckorna, skulle kunna undvikas genom uppmärksamhet, anpassad fart och bättre ljus på bilarna...
Men visst, bättre ljus är bra. Anpassa hastigheten är också bra, men ska man vara krass innebär det att man får gå ner väldigt mycket i hastighet många gånger, Kanske köra 30-40 km/h där det är 70-80, om man har möte. Jag tror få anpassar farten så.
För några år sen skulle vi åka från sambon bror. De bor på landet så det var en grusväg med buskar omkring. Jag körde väldigt sakta, 20 km/h, men plötsligt kom ett stort viltsvin ut från en buske. Jag hann få stopp på bilen, med ytterst liten marginal. Med bromsassistans (saknades på den bilen) hade marginalen varit större. Jag hade inte kört fortare för det.
Rent krasst så kan man såklart prata om att man ska vara uppmärksam och fokuserad, men kör man en timme på landsväg i mörker så tappar alla fokus några gånger. Skulle det just då komma ett viltsvin eller en älg kan varje vunnen tiondel vara värd mycket.
Volvos system för att upptäcka stora djur använder inte ljus utan radar för att upptäcka faran, så i det fallet är det ju oberoende av ljus.S skogaliten skrev:Om du är så pass nära ett utspringande rådjur, så att bilens system förmår varna, eller börja bromsa, så är kollisionen oundviklig.
Det enda som hjälper mot hjort, rådjur, vildsvin och älg är uppmärksamhet långt framför bilen och på sidorna.
Vid mörkerkörning krävs extraljus med riktigt starkt och både lång och bred ljusbild, så att man kan se återskenet i viltet ögon på långt håll, och anpassa hastigheten (=dämpa farten). Det handlar om att kunna se måga hundra meter längre fram.
Det finns inga bilar som har tillräckligt helljus som standard, även om det blivit bättre med åren
Vi bor i ett vilttätt område, och det sker viltolyckor nästan dagligen här.
Många, kanske de flesta olyckorna, skulle kunna undvikas genom uppmärksamhet, anpassad fart och bättre ljus på bilarna...
Edit: Jag uppfattar det som det även finns system som använder IR-kameror för att uppfatta faran.
Lite om de Volvosystem som finns på senaste bilar utan LIDAR och kan även styra undan om det krävs vid kollisionsrisk. Att jag väljer Volvo är de bilar vi har och jag känner till.
https://www.volvocars.com/se/suppor...llisionsrisk/styrassistans-vid-kollisionsrisk
https://www.volvocars.com/se/suppor...llisionsrisk/styrassistans-vid-kollisionsrisk
Själv skulle jag undvika Volvo då jag helst inte stöder kommunistkina. Ofta är det ju väldigt svårt att undvika det då det finns kinesiska komponenter i de flesta varor. Men just Volvo är enkelt då företaget i princip styrs därifrån. Rätt tragiskt att ett gammalt fint svenskt märke gått den vägen.A AndersS skrev:
Nu har tråden inget med det att göra utan bilars säkerhetssystem.L lbgu skrev: