Hej, vi ska bygga ut vårt befintliga trähus i enplan med ca 50kvm och vill gärna ha helentreprenad. Undrar om någon kan ge tips på ett bra och pålitligt byggföretag i Stockholmsområdet. Vi bor på Värmdö.
Tacksam för svar🤗

A Annika Lindgren skrev:
Hej, vi ska bygga ut vårt befintliga trähus i enplan med ca 50kvm och vill gärna ha helentreprenad. Undrar om någon kan ge tips på ett bra och pålitligt byggföretag i Stockholmsområdet. Vi bor på Värmdö.
Tacksam för svar🤗
Hej Annika,

Har du hittat något bra företag? Jag står inför att göra samma sak nämligen.

N NoClues skrev:
Hej Annika,

Har du hittat något bra företag? Jag står inför att göra samma sak nämligen.
Hej, har tyvärr inte fått svar någonstans, så det är väl bara att lusläsa omdömen.

A Annika Lindgren skrev:
Hej, har tyvärr inte fått svar någonstans, så det är väl bara att lusläsa omdömen.
Det där låter farligt. Tolkar det som att du lusläser omdörmen på nätet?

Det brukar i majoriteten av fallen vara falskt. Leta genom att fråga kolleger, grannar släktingar. Även kolla med pågående byggen i närområdet, hör med ägarna där om firman kan rekommenderas.

Vi gjorde en liknande utbyggnad för en del år sedan och fick tag i en fantastisk snickare efter något halvårs sökande, och därefter i kö i nästan ett år. Har anlitat honom ytterligare några gånger genom åren, Men nu har han tyvärr lagt av, eller rättare sagt flyttat "uppåt" i värdekedjan, projektleder riktigt stora byggen.

Idag är väldigt många "byggföretag", som typiskt finns på websidor som offerta, bra byggare osv. bara säljföretag som inte har varken egen personal eller kunskap. Deras enda uppgift är att få till ett avtal med dig, sedan tar de in olika mer eller mindre oseriösa/okunniga hantverkare till lägsta möjliga kostnad (för dem). Det viktigaste är att undivka dessa företag.

Snickaren vi hittade gjorde jobbet snabbt, väldigt bra, och till halva kostnaden som en firma med inhyrd baltisk arbetskraft ville ha (de hade låg timpeng, men hade tänkt sätta in 8 gubbar under dubbelt så lång tid som snickaren med en medhjälpare behövde).

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där låter farligt. Tolkar det som att du lusläser omdörmen på nätet?

Det brukar i majoriteten av fallen vara falskt. Leta genom att fråga kolleger, grannar släktingar. Även kolla med pågående byggen i närområdet, hör med ägarna där om firman kan rekommenderas.

Vi gjorde en liknande utbyggnad för en del år sedan och fick tag i en fantastisk snickare efter något halvårs sökande, och därefter i kö i nästan ett år. Har anlitat honom ytterligare några gånger genom åren, Men nu har han tyvärr lagt av, eller rättare sagt flyttat "uppåt" i värdekedjan, projektleder riktigt stora byggen.

Idag är väldigt många "byggföretag", som typiskt finns på websidor som offerta, bra byggare osv. bara säljföretag som inte har varken egen personal eller kunskap. Deras enda uppgift är att få till ett avtal med dig, sedan tar de in olika mer eller mindre oseriösa/okunniga hantverkare till lägsta möjliga kostnad (för dem). Det viktigaste är att undivka dessa företag.

Snickaren vi hittade gjorde jobbet snabbt, väldigt bra, och till halva kostnaden som en firma med inhyrd baltisk arbetskraft ville ha (de hade låg timpeng, men hade tänkt sätta in 8 gubbar under dubbelt så lång tid som snickaren med en medhjälpare behövde).
Ja du, när man inte får några förslag, vad anser du då att jag ska göra? Det är ju det enda jag har att gå på då..eller hur🤗

Ok, det var ju synd. Lycka till i jakten på hantverkare!

Hälsningar
N.

• Gilla
Annika Lindgren
  • Laddar…
A Annika Lindgren skrev:
Ja du, när man inte får några förslag, vad anser du då att jag ska göra? Det är ju det enda jag har att gå på då..eller hur🤗
Om inte @hempularen kan ge kontaktuppgifter till sin eminente snickare? 🙂

N NoClues skrev:
Om inte @hempularen kan ge kontaktuppgifter till sin eminente snickare? 🙂
han har som sagt slutat.

A Annika Lindgren skrev:
Ta en promenad i grannskapet. Ser du någon granne som har något som ser byggt ut nyligen så kan du knacka på och fråga vilken byggare de använd, och om de är nöjda.

Håller med om att recensioner på google och liknande är rätt värdelösa. Det är alldeles för lätt att posta fejkade sådana, för att försöka få snurr på verksamheten

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
S
S Stuff skrev:
Ta en promenad i grannskapet. Ser du någon granne som har något som ser byggt ut nyligen så kan du knacka på och fråga vilken byggare de använd, och om de är nöjda.
Absolut bästa sättet.

• Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Det svåraste idag är nästan inte att hitta byggföretag utan att hitta rätt företag för just ens projekt.

Tyvärr säger fina hemsidor, många recensioner, eller “topprankningar” inte alltid särskillt mycket om hur själva projektet kommer fungera i praktiken.

Om jag hade gjort en tillbyggnad i den storleken hade jag personligen fokuserat mycket på:

tydliga och detaljerade offerter, vem som faktiskt ska utföra arbetet, referensprojekt man kan titta på,
hur ändringar och tillägg hanteras, och hur kommunikationen känns redan från början.
Just helentreprenad kan skilja väldigt mycket mellan företag, både i... vad som faktiskt ingår, projektledning, ansvar,tidsplan och slutkostnad.

Det är ganska vanligt att offerter ser jämförbara ut i början men skiljer mycket när man börjar läsa detaljerna 😊

Jag hade nog försökt 1.få rekommendationer från verkliga kunder 2.träffa företagen på plats 3, jämföra offerterna väldigt noggrant innan beslut.

För en tillbyggnad på 50 kvm kan små skillnader i offerten senare bli ganska stora pengar.

Lycka till :)

• Gilla
Annika Lindgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.