Han har rätt att plöja ända upp till tomtgränsen, men däremot får han inte spruta ända upp. Många bönder vill inte ha obrukad remsa mellan ägorna eftersom det då blir en massa ogräs och ser skräpigt ut. Dessutom vill dom helst bara köra raksträckor utan 'knicks', så om gränsen mot er tomt ingår i en längre gräns, så får han en 'knicks' på sin raksträcka bara för att ni vill ha 2 meter obrukat mark.
Hur som helst, det borde kunna gå att komma överens om ni pratar med varandra. Ni kan t.ex. be honom hålla en remsa obrukad mark som ni sedan lovar att hålla efter ogräset på genom regelbunden klippning.
Förresten, hade du så mycket folkvett att du samrådde med bonden innan du planterade dina träd?
Är ni helt säkra på var er gräns går? Har ni hittat gränsmarkeringar?
För mig är det obegripligt att denna diskussion förs på detta forum och inte mellan dig och din granne.