23 363 läst ·
46 svar
23k läst
46 svar
Åkrar och fastighetsgränser
Lamm är idisslare, de utnyttjar födan bättre. Dessutom växer de ofta upp utomhus utan alltför stora tillskott av kraftfoder. De kraftfoder som grisar äter kan i princip utnyttjas av människor tillskillnad från det gräs som lamm äter.
Där fick man en anledning att göra en snabb Googel-forskning! ;-)
Hittade här ett dokument som jag inte har lusläst hela, men det handlar om resursförbrukning för animalieproduktion i olika avseenden. Tyvärr var inte lamm ordenligt undersökt, så något entydigt svar fanns inte där. Men det var en avsevärd skillnad i metangasprodukton mellan gris och nöt mätt i utläpp per kilo rensat kött, så jag får nog böja mig, troligen är gris bättre...
www.konsumentverket.se/Documents/PM/ekologiskt_och_konventionellt_kott_PM2003_13_.pdf
Hittade här ett dokument som jag inte har lusläst hela, men det handlar om resursförbrukning för animalieproduktion i olika avseenden. Tyvärr var inte lamm ordenligt undersökt, så något entydigt svar fanns inte där. Men det var en avsevärd skillnad i metangasprodukton mellan gris och nöt mätt i utläpp per kilo rensat kött, så jag får nog böja mig, troligen är gris bättre...
www.konsumentverket.se/Documents/PM/ekologiskt_och_konventionellt_kott_PM2003_13_.pdf
Jag har åker på tre sidor om min tomt. Jag tycker det är ett problem att den ene bonden inte plöjer tillräckligt nära min tomtgräns utan lämnar en alltför bred remsa så jag får en jättehög häck av gråbo som jag måste gå o hålla efter med lien. Ja, så olika kan man tänka.......
Jag har faktiskt bett honom plöja närmare, men det gör han av någon anledning inte.....
Jag tycker absolut att du ska prata med bonden om ditt problem. Springer du direkt till myndigheterna har du förstört alla möjligheter till grannsämja. Som jag förstått, kan det hända olyckor även om bonden följer gällande bestämmelser om skyddsavstånd o vind. Det räcker med en vindpust. Särskilt om din tomt ligger i huvudvindriktningen från åkern. Därför är det klokt att sätta bärbuskar o grönsaker i mitten av tomten. Sedan kan du ju se till att få upp en skyddande ridå av buskar och träd i kanten mot åkern så slipper du problemet.
Att Maggans granne sprutar roundup är inte något konstigt alls. Det gör man för att ta död på ogräset innan nästa sådd. Brukar kunna se skador på mina syrener som jag misstänker kommer sig av sådan besprutningen, men sålänge skadan inte är större är det inte något att göra sak av.
PS Vad gäller uppsättning av häck så är det bästa att samråda med bonden för att undvika irritation i framtiden. Tala om vad du vill sätta och staka tillsammans ut en lämplig linje. Vad gäller häckar ville mina grannar att jag skulle kunna gå runt på baksidan och klippa häcken utan att klampa i deras grödor. Den gräsremsan skulle vara på min mark. Vad gäller träd så tänkte de på hur stort trädet blir och att grenar skulle kunna fastna i maskiner.
Jag tycker absolut att du ska prata med bonden om ditt problem. Springer du direkt till myndigheterna har du förstört alla möjligheter till grannsämja. Som jag förstått, kan det hända olyckor även om bonden följer gällande bestämmelser om skyddsavstånd o vind. Det räcker med en vindpust. Särskilt om din tomt ligger i huvudvindriktningen från åkern. Därför är det klokt att sätta bärbuskar o grönsaker i mitten av tomten. Sedan kan du ju se till att få upp en skyddande ridå av buskar och träd i kanten mot åkern så slipper du problemet.
Att Maggans granne sprutar roundup är inte något konstigt alls. Det gör man för att ta död på ogräset innan nästa sådd. Brukar kunna se skador på mina syrener som jag misstänker kommer sig av sådan besprutningen, men sålänge skadan inte är större är det inte något att göra sak av.
PS Vad gäller uppsättning av häck så är det bästa att samråda med bonden för att undvika irritation i framtiden. Tala om vad du vill sätta och staka tillsammans ut en lämplig linje. Vad gäller häckar ville mina grannar att jag skulle kunna gå runt på baksidan och klippa häcken utan att klampa i deras grödor. Den gräsremsan skulle vara på min mark. Vad gäller träd så tänkte de på hur stort trädet blir och att grenar skulle kunna fastna i maskiner.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Hejsan nu vet jag inte om du sommartorparn menar mig (maggan 9) eller trådskaparan? Jag vet att man sprutar roundup på åkern brevid.
Men hur får man veta vem som brukar åkern brevid? Hos oss är det flera bönder som bor i Kävlinge ( annan kommun ) och har åkrar i Eslöv på arrende... Jag har sett vår bonde med traktor ca 1 gång på 10 månader, annars ser jag bara att åkern blir plöjd mm. Det då svårt att få kontakt med någon..
Jag gav mig in i diskussionen om bra/dåligt om olika djur och dess miljöpåverkan, bara för att väcka debatt. (har läst miljökemi på universitetetsnivå och vet att detta är inte lätt att få något enhälligt svar)
mvh
maggan
Men hur får man veta vem som brukar åkern brevid? Hos oss är det flera bönder som bor i Kävlinge ( annan kommun ) och har åkrar i Eslöv på arrende... Jag har sett vår bonde med traktor ca 1 gång på 10 månader, annars ser jag bara att åkern blir plöjd mm. Det då svårt att få kontakt med någon..
Jag gav mig in i diskussionen om bra/dåligt om olika djur och dess miljöpåverkan, bara för att väcka debatt. (har läst miljökemi på universitetetsnivå och vet att detta är inte lätt att få något enhälligt svar)
mvh
maggan
Titta ut över markerna tills du ser en bondgård i näheten, helst den närmaste. Ta en promenad dit och ring på dörren, fråga personen som öppnar hur det ligger till, garanterat så vet dom svaret.maggan9 skrev:
Vi som äger lite eller mycket mark har oftast råkoll på vår mark och även nästgårdarnas..har du tur får du en inbjudan om en kopp kaffe på köpet!?
Huvaligen vågar man göra så!!!! Finns det ingen myndighet man kan klaga/anmäla hoss.TorpAnders skrev:Titta ut över markerna tills du ser en bondgård i näheten, helst den närmaste. Ta en promenad dit och ring på dörren, fråga personen som öppnar hur det ligger till, garanterat så vet dom svaret.
Vi som äger lite eller mycket mark har oftast råkoll på vår mark och även nästgårdarnas..har du tur får du en inbjudan om en kopp kaffe på köpet!?
ok, vad kul man kan ha...
Jag är inte ute att klaga utan ville veta om man får bespruta när det blåser? Tyvärr blåser det alltid där vi bor ( 38 takpannor har ramlat ned från taket sedan december förra året).
Sedan vet jag genom att tidigare pratat med bönderna i närheten att han heter Lars och är från Kävlinge, men den informationen hjälper mig inte mycket. Troligast får jag väl leta upp fastighetsbeteckningen och slå ägaren en pling, eller så borde det väl finnas någon myndighet som har hand om eu-bidrag som kan säga vem som brukar marken, eller är det bara ägaren som står på pappret? Men nä, så viktigt är det inte, lite kemikalier ska man ju tåla...
maggan
Jag är inte ute att klaga utan ville veta om man får bespruta när det blåser? Tyvärr blåser det alltid där vi bor ( 38 takpannor har ramlat ned från taket sedan december förra året).
Sedan vet jag genom att tidigare pratat med bönderna i närheten att han heter Lars och är från Kävlinge, men den informationen hjälper mig inte mycket. Troligast får jag väl leta upp fastighetsbeteckningen och slå ägaren en pling, eller så borde det väl finnas någon myndighet som har hand om eu-bidrag som kan säga vem som brukar marken, eller är det bara ägaren som står på pappret? Men nä, så viktigt är det inte, lite kemikalier ska man ju tåla...
maggan
Nej, man får inte spruta när det blåser över en viss vindhastighet. Ring miljökontoret i din kommun o fråga exakt vilken vindhastighet som gäller.maggan9 skrev:ok, vad kul man kan ha...
Jag är inte ute att klaga utan ville veta om man får bespruta när det blåser? Tyvärr blåser det alltid där vi bor ( 38 takpannor har ramlat ned från taket sedan december förra året).
Sedan vet jag genom att tidigare pratat med bönderna i närheten att han heter Lars och är från Kävlinge, men den informationen hjälper mig inte mycket. Troligast får jag väl leta upp fastighetsbeteckningen och slå ägaren en pling, eller så borde det väl finnas någon myndighet som har hand om eu-bidrag som kan säga vem som brukar marken, eller är det bara ägaren som står på pappret? Men nä, så viktigt är det inte, lite kemikalier ska man ju tåla...
maggan
Ja, det blåser oftast i Skåne, och därför tycker jag man kan ha förståelse för att det ibland driver in sprutmedel över ens tomt om man bor mitt bland åkrarna, även om bonden är försiktig.
Jag tycker du ska gå tillbaks till dina grannbönder och be dom hjälpa dig skaffa fram telefonnumret till denne Lars. Säkert är det någon som känner någon som vet vad han heter i efternamn och sedan kan du slå på Eniro. Har din tomt fått en dusch av sprutmedelt så är det bra om du kan komma med fakta om när det hände. Det kanske inte är bonden själv som kör maskinerna......
Hm... det känns som att folk tycker att jag överdriver ... Tilläggas kan att jag själv är uppfödd på en gård i trakten så jag är inte helt borta på området. Nu är det så att vi inte har stora ägor så att vi välja och vraka var vi skall placera det lilla grönsakslandet, med beaktande av sol, lämplig mark o.s.v. Det finns bara ett ställe som är lämpligt. Eftersom jag vet att bönder enligt stödreglerna kan/skall lämna 1,5 m (2 m?) osått till dike tycker jag det är märkligt att denna bonde lämnar 0 cm till fastighetsgräns.
Känner ni några bönder ? Jag gör det, och jag har svårt att se hur jag skulle framföra ärendet så att inte bonden tar på näsan.
Jag har inga planer på att "anmäla" någon, utan att ta reda på vad som faktiskt gäller. Detta verkar vara ett ganska nytt problem, tidigare bodde bönderna själva vid sina åkrar. I vårt fall har en bonde sålt av allt han äger till bostadstomter och jord-
bruksmark.
Känner ni några bönder ? Jag gör det, och jag har svårt att se hur jag skulle framföra ärendet så att inte bonden tar på näsan.
Jag har inga planer på att "anmäla" någon, utan att ta reda på vad som faktiskt gäller. Detta verkar vara ett ganska nytt problem, tidigare bodde bönderna själva vid sina åkrar. I vårt fall har en bonde sålt av allt han äger till bostadstomter och jord-
bruksmark.
Nu har några fått något om bakfoten. Jag har inte startat tråden och har inga problem med roundup på min tomt, men om jag skulle få det är det bra att vara beredd...
För vår del finns det en väg mellan åkern och vår tomt, men en annan granne bor precis vid åkern och han plöjer och besprutar 0,5m från tomtgränsen.
Vi har alltså köpt en kommunal tomt som gränsar till en åker, troligtvis äger kommunen tomten som bonden lars arrenderar
För vår del finns det en väg mellan åkern och vår tomt, men en annan granne bor precis vid åkern och han plöjer och besprutar 0,5m från tomtgränsen.
Vi har alltså köpt en kommunal tomt som gränsar till en åker, troligtvis äger kommunen tomten som bonden lars arrenderar
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Pius, en fråga...
Om du sitter njuter en ljuv sommarkväll ca: 30 meter ifrån där boden besprutar, skulle det då göra en sådan enorm skillnad om bonden lämnar 1,5 meter tillgodo så att du hamnar 31,5 meter ifrån besprutningen... och om du kan sitta på din tomt 30 meter ifrån åkerkanten, har du inte då en ganska stor tomt där du kan klämma in grönsaksland och bärbuskar?
Kan du förklara vilken skillnad 1,5 meter skulle göra för att du skulle känna dig trygg med ditt grönsaksland? Jag menar, om bonden börjar bespruta när det är vindstilla och så blåser det upp lite precis när han passerar ditt land, vad ska du göra då? Anmäla honom varje enskilld gång det kan tänkas ha inträffat?
Känns som att det enda du kan göra är att tänka om, eller stå ut med risken att dina grönsaker kommer drabbas, förr eller senare.
Om du sitter njuter en ljuv sommarkväll ca: 30 meter ifrån där boden besprutar, skulle det då göra en sådan enorm skillnad om bonden lämnar 1,5 meter tillgodo så att du hamnar 31,5 meter ifrån besprutningen... och om du kan sitta på din tomt 30 meter ifrån åkerkanten, har du inte då en ganska stor tomt där du kan klämma in grönsaksland och bärbuskar?
Kan du förklara vilken skillnad 1,5 meter skulle göra för att du skulle känna dig trygg med ditt grönsaksland? Jag menar, om bonden börjar bespruta när det är vindstilla och så blåser det upp lite precis när han passerar ditt land, vad ska du göra då? Anmäla honom varje enskilld gång det kan tänkas ha inträffat?
Känns som att det enda du kan göra är att tänka om, eller stå ut med risken att dina grönsaker kommer drabbas, förr eller senare.
Min bestämda åsikt är att bosätter man sig på landet med en åker som närmaste granne får man vara beredd på att det innebär att marken kommer att brukas. Jag bor granne med en bonde och är inställd på att några gånger per år kommer det att lukta skit, damma när han skördar och det är inte så lämpligt att odla sina grönsaker alldeles bredvid tomtgränsen.
Jag har sagt till bonden att det är bara att köra och naturligtvis så skall han bruka sin mark så att han utnyttjar den på bästa sätt, i gengäld har jag en bra relation till honom och får utan problem låna traktor, hugga julgran, lägga skräp på hans mark, ställa husvagnen utanför tomten osv...
Man får ge och ta helt enkelt !
Jag har sagt till bonden att det är bara att köra och naturligtvis så skall han bruka sin mark så att han utnyttjar den på bästa sätt, i gengäld har jag en bra relation till honom och får utan problem låna traktor, hugga julgran, lägga skräp på hans mark, ställa husvagnen utanför tomten osv...
Man får ge och ta helt enkelt !