Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska tänka här. Har en tomt som gränsar mot åkrar med ett dike (ca 50x100 DxB). Ena grannen har satt rör och täckt diket, andra grannen har upphöjd tomt och varken rör eller dike. Marken är gammal sjöbotten dvs blålera i botten). Har i dagsläget en 12 m lång bänk framför diket som jag ska bygga om. Tänkte då jag skulle passa på att göra mig kvitt diket och lägga dränering o grus där istället. Flytta ut bänken som ska byggas upp på höjden istället (med rejält regelvirke) och på så vis både tjäna lite markyta och ge ett jämnare underlag för bygget.

Så till min fråga.. Tänkte gräva ur diket nån dm då det genom åren blivit grundare av växtsediment. Lägga makadam i botten. Kraftig geotextilduk på det sen dränrör 1 eller 2 inbäddade i mer grus, lägga över duken och sen fylla jordlager på det. Har väl två frågor på den punkten. Håller geotextilen för att ligga mellan två lager grus alternativt makadam? (kommer ju vara viss vikt på detta då ny bänk ska anläggas ovanpå allt detta sen). Och min andra fråga är om det är bättre ta två rör ca 15 cm diameter eller om det är bättre lägga mer pengar på ett rör med diametern ca 30 cm. Eller är detta för lite också?

Min nedre tomt är väldigt blöt på våren, samt när det regnat en längre tid. Till diket mynnar även två diken som är grävda på var sin sida mot grannarna.

Skulle vara tacksam för erfarenheter och åsikter :)

Första frågan som man vill ha svar på är väl vem som äger diket, och om det är en aktiv åker som brukas? Att göra förändringar genom att fylla igen kan i så fall bli dyrköpt, speciellt om vattnet ska ledas i väg någonstans. Det låter ju på ditt inlägg som att det finns andra diken som ansluter. Om åkern brukas hade jag tagit kontakt med markägaren, och försökt hitta en gemensam lösning.

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
F Frsto skrev:
Första frågan som man vill ha svar på är väl vem som äger diket, och om det är en aktiv åker som brukas? Att göra förändringar genom att fylla igen kan i så fall bli dyrköpt, speciellt om vattnet ska ledas i väg någonstans. Det låter ju på ditt inlägg som att det finns andra diken som ansluter. Om åkern brukas hade jag tagit kontakt med markägaren, och försökt hitta en gemensam lösning.
Jag äger i princip diket. Speciellt om man ser till mina grannar som har samma gräns som jag och inte har något dike.. Har för 15 år sedan tagit dit en från kommunen (som äger de aktiva åkrarna) för att se om de kunde gräva diket djupare då min tomt var så blöt.. men de visserligen kom, men min lilla bit av gräns (40 m) var inte så intressant att åtgärda (typ gör vad du vill..). Flera grannar har dessutom sen några decennier sen lagt ned jordvärme under sagda åkrar då de vid det tillfället fick lov att så göra. Diken som ansluter är grannarna själva som grävt för att dränera sina egna tomter och där de ansluter kommer inte påverkas. Har heller inte tänkt lägga igen hela diket, utan drygt 15 m av den.

Diagram som visar markarbete med sektioner av jord och fyllnadsmaterial, inklusive mått på djup och bredd, märkt "IDAG". Så här

Något i den här vägen var jag inne på. Gult är geo-textil, blå insida ny bänk är byggplast. Så frågorna kvarstår kring diameter på dräneringsrör och om geotextil verkligen klarar sig och inte skärs sönder av vasst grus eller makadam. En till fråga är vilken storlek på gruset eller makadamet jag bör använda?

Claes Sörmland
Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Jag äger i princip diket. Speciellt om man ser till mina grannar som har samma gräns som jag och inte har något dike.. Har för 15 år sedan tagit dit en från kommunen (som äger de aktiva åkrarna) för att se om de kunde gräva diket djupare då min tomt var så blöt.. men de visserligen kom, men min lilla bit av gräns (40 m) var inte så intressant att åtgärda (typ gör vad du vill..). Flera grannar har dessutom sen några decennier sen lagt ned jordvärme under sagda åkrar då de vid det tillfället fick lov att så göra. Diken som ansluter är grannarna själva som grävt för att dränera sina egna tomter och där de ansluter kommer inte påverkas. Har heller inte tänkt lägga igen hela diket, utan drygt 15 m av den.
Mitt råd: Börja med att fastställa exakt var din fastighetsgräns går så att du vet om diket går på din mark eller på kommunens mark. Om diket i sin helhet ligger på din mark har du rådighet att ändra på det. Om det ligger på kommunen mark måste du ha kommunens medgivande att ändra på diket. Se till att få det skriftligt, skicka ett email till kommunen.

Bara så du inte har en känsla av att du har rätt att göra ändringar på kommunens mark bara för att grannarna har fått OK förr för liknande åtgärder.

Vad gäller det tekniska fungerar det bra att makadamfylla diken och lägga en perforerad dräneringsledning i det. Ett täckdike helt enkelt. Geotextilen har inget problem med vikten.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.