Bonnen: Av min kusin, bonde sedan närmare 30 år. Har du läst det finstilta i stödanvisningarna... ? ;-)
Mattias-Maria: Sitter vi på terrassen är det 30 m till åkern, vi kan dock inte ha grönsakslandet direkt nedanför terrassen ... för där kommer det ett berg. Därtill måste man kunna köra med traktor emellan, så det blir väl kvar ca 10 m som är lämpligt att odla på.
Eftersom min mor är jordbrukare sedan 50 år känner jag bra till att det knappast skulle vara en ekonomisk förlust om denna bonde av god vilja kunde hålla sig något längre från fastighetsgränsen.
Som sagt så har det aldrig varit tal om någon anmälan, utan en fråga om vad som gäller.

Zoom: Ok ... Bor man på landet så får man alltå helt enkelt finna sig i att VÅR mark riskerar att bli besprutad. Intressant inställning, när man betänker hur husägare i tätbyggda villaområden vaktar på sina tomter.
 
Pius skrev:
Zoom: Ok ... Bor man på landet så får man alltå helt enkelt finna sig i att VÅR mark riskerar att bli besprutad. Intressant inställning, när man betänker hur husägare i tätbyggda villaområden vaktar på sina tomter.
Ja så är det faktiskt, det är ungefär som att bosätta sig vid en väg eller en flygplats eller något liknande, det har sina nackdelar !

Men jag tycker att det är värt det för jag slipper grannar som bor tätt intill och vaktar på sin tomt precis som du skriver !
 
Men vi som bor i ett detaljplanerat område då? Vi har en 1100kvm tomt och köpt tomt av kommunen, men ändå finns det en åker ganska nära ca 3m. I framtiden kommer troligtvis det att byggas hus där,och idag räknas det som industritomt. Jag kan fatta att om köper en tomt av en bonde mitt i åkern att man kan få en släng av kemikalier, men min granne som idagsläget har en åker precis vid tomtgränsen, ska han bara tacka och ta emot när hans häck förstörs av roundup?
 
Om det nu inte är nybruten åker lär väl åkern varit först på plats... Vill ni ha en granplantering istället?
 
Ja ja granplantering=vindskydd;)
Jag hade nog den uppfattningen att det var ett stycke mark som kommunen ägde men inte brydde sig om. När vi köpte tomten låg alltså åkern i träda...
 
maggan9 skrev:
Ja ja granplantering=vindskydd;)
Jag hade nog den uppfattningen att det var ett stycke mark som kommunen ägde men inte brydde sig om. När vi köpte tomten låg alltså åkern i träda...
Granplantering=Solskydd också ! :-)

Det är nog som ArneTW säger att åkern var där först, för jag tror inte att kommunen skulle sälja/arrendera ut område som är tänkt som tomter till ett jordbruk.
 
men vår tomt har varit åkermark t o m år 2005, vi köpte marken jan 2006.
Bönderna här omkring sa att marken var mycket dålig och bara dög till veteodling.( fast jag har hittat sockerbetor på tomten )
 
Pius skrev:
Bonnen: Av min kusin, bonde sedan närmare 30 år. Har du läst det finstilta i stödanvisningarna... ? ;-)
Jag har aldrig hitta någon finstilt text i stödanvisningarna, men jag kan ju ha fel. Har du möjlighet att ge mig lite noggrannare anvisningar vart jag kan läsa detta?
 
Bonnen: Ska kolla med kusinen, återkommer om detta ... ;-)
Nu vet jag inte hur stora ägor du har men "vår" bonde har åtminstone 50 hektar odlad mark, troligen mer. Då är det för mig helt obegripligt att man inte har så mycket folkvett att man tar ut låt säga 2 m från gränsen när han kan se att jag har planterat träd o.s.v. på vår sida. Det är ju inte så att det finns bebodda hus längs alla hans åkrar och att han skulle gå miste om stora intäkter ...
 
Kan mycket väl bero på att dom fletsa bönder är irriterade på att deras äganderätt ständigt ifrågasätts, speciellt om man har åkrar eller skog jämte samhällen. Och det kommer hela tiden bara mera folk som gnäller

Jag har det själv så, folk tror helt plötsligt att min mark är nån slags allmän mark.
Jag har folk som tippar skräp i mina diken eller i skogen. Dom tränar sina hundar på mina åkrar där det växer.
Klagar när jag kör ut stallgödsel. Nu har till och med några idioter börjar köra fyrhjuling i min skog (vänta bara till jag får tag på dom). Osv osv
Nä man blir jävligt less på alla idioter som anser att vi bönder skall anpassa oss hela tiden.

För i sista hand så är det vår mark!
 
  • Gilla
zappo.engstrom
  • Laddar…
Du skulle ju kunna se det från hans håll istället, Du kan ju flytta in din tomt gräns 2meter. Skämt åsido, jag har själv åkrar men jag har mer problemet att om man lämnar ca 1,5-2m intill en tomt så har den efter några år mystiskt integrerats med tomten, med diverse planteringar, så det är väl bara att flytta vidare och ge tomtägaren mer mark att använda. Dessutom så brukar han elda gamla möbler och sopor m.m. på min åker utan att städa efter sig.
Testa att prata med bonden, han ju inte mer än människa.

Bonnen:
Var glad att det bara är fyrhjulingar, en granne till mig har börjat saker som husvagn och gamla båtskrov på en träda jag har utan att fråga, dessutom byggt en väg på åkern.
 
Pius skrev:
Bonnen: Ska kolla med kusinen, återkommer om detta ... ;-)
Nu vet jag inte hur stora ägor du har men "vår" bonde har åtminstone 50 hektar odlad mark, troligen mer. Då är det för mig helt obegripligt att man inte har så mycket folkvett att man tar ut låt säga 2 m från gränsen när han kan se att jag har planterat träd o.s.v. på vår sida. Det är ju inte så att det finns bebodda hus längs alla hans åkrar och att han skulle gå miste om stora intäkter ...
Han har rätt att plöja ända upp till tomtgränsen, men däremot får han inte spruta ända upp. Många bönder vill inte ha obrukad remsa mellan ägorna eftersom det då blir en massa ogräs och ser skräpigt ut. Dessutom vill dom helst bara köra raksträckor utan 'knicks', så om gränsen mot er tomt ingår i en längre gräns, så får han en 'knicks' på sin raksträcka bara för att ni vill ha 2 meter obrukat mark.

Hur som helst, det borde kunna gå att komma överens om ni pratar med varandra. Ni kan t.ex. be honom hålla en remsa obrukad mark som ni sedan lovar att hålla efter ogräset på genom regelbunden klippning.

Förresten, hade du så mycket folkvett att du samrådde med bonden innan du planterade dina träd?

Är ni helt säkra på var er gräns går? Har ni hittat gränsmarkeringar?

För mig är det obegripligt att denna diskussion förs på detta forum och inte mellan dig och din granne.
 
Sommartorparn: Visst har jag tänkt ta en pratstund med bonden, vid lämpligt tillfälle. Visste inte att frågeställningen var förbjuden på detta forum. Intresserar många tycks den göra i a f...
Förresten, någon opraktisk "knix" är det inte frågan om, utan en raksträcka.
Varför skall jag prata med honom om träd som jag planterar 2 m in på min sida ? Jag är på mm säker på var gränsen går, vilket även han borde vara eftersom det finns markeringar i marken längs linjen.

79:an och Bonnen: Oj då, nej elda sopor på åkern har jag inte tänkt på att man kan göra ... Och köra fyrhjuling ! Tack för tipsen ;-)
Däremot brukar vår närmaste boende granne elda sopor i sin "sopgrop". Han har en stor krater där han placerar alla sina sopor (ALLA, bl.a. en bil) sedan bränner han och täcker över med jord. Han för inget till återvinning. Ett litet orginal kan man säga. ;-) Visst har vi trevliga grannar !
 
Hoppas att ni inte har eget vatten! Det låter som om sopgropen som grannen eldar i skulle kunna vara en fin källa till förorening av grundvattnet!
 
Pius skrev:
Varför skall jag prata med honom om träd som jag planterar 2 m in på min sida ?
Eftersom träden i fullvuxet tillstånd kan tänkas få sina grenar ut över tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.