13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Nej det är ingen som lider skada så varför fängelse? Det är total och fullständig idioti. Upphovsrättsbrott är redan straffbart. Känns som jag bara upprepar saker som redan står i tråden.F FC_Bygg skrev:
Vilket många i tråden redan svarat är totalitärt och sinnessjukt. Varför ska vi upprepa allting trettio ggr? Jag säger återigen att denna regeringen är den mest totalitära och sinnessjuka vi haft. Sossarna, allt är förlåtet!C cpalm skrev:
Vi är ganska långt ifrån kärnfrågan nu.. Men eftersom du (låtsas?) inte förstår.M maria01 skrev:
Allsvenskan i fotboll, som exempel, är extremt billig att köpa om någon aktör vill visa den utanför Sverige.
Den säljs sällan eller aldrig som enskild rättighet utan bakas in i ett större paket.
Det är alltså svenska abonnemang som står för nästan alla intäkter från tittare.
Därför är svensk sport dyr att se på TV, trots att den håller sämre kvalitet än tex PL.
Det vara bara det jag försökte förklara, eftersom du frågade tidigare varför svensk sport är lika dyr som större ligor.
Även svenska aktörer köper billiga paket där rättigheter som ingen vill se ingår. Sen använder dom det som argument för att höja priset på sina abonnemang."1 miljon timmar direktsänd sport varje vecka!"
Sen att det är andra divisionen av fillipinsk minigolf och Landhockey från Brasilien är inte så noga.
Tack för länk, jag missade den tidigare i tråden. Intressant.O skrev:
Men det har jag sett. Det faktum att illegal IPTV sponsrar gängkriminalitet är en viktig anledning till att regeringen agerar. De vill stoppa flödet av svarta IPTV-pengar till de kriminella gängen.
Det räcker att läsa de två första meningarna i utredningen som tråden handlar om för att se detta:
Jag har redan länkat till den en gång i tråden. Men här kommer länken igen.
[länk]
Jag är lite för cynisk för att köpa det rakt av, men absolut- det är noterat.
Vi har idag ministerstyre, åklagare och domstolar recenseras ofta direkt av ministern, beröm vid hårda straff och kritik vid uppfattat milda. Här används en myndighet politiskt såklart, de får gå fram med detta som en trevare för att känna var gränsen går, -kan vi nu använda internetanslutning som skäl till att slå in dörren hos vem som (vi vet vilka egentligen).C cpalm skrev:
Presis detta jag menar att behöver ske!Juul skrev:
Det var ett märkligt resonemang tycker jag. "Där finns mycket pengar, då är Foxtrot och Räven inblandade".
Klart att det inte är Kyrkans ungdomskör som ligger bakom, men jag har aldrig läst något som pekar på att illegal IPTV bidrar till gängkriminalitet.
Våldskapital är inte en tillgång för att sälja film och sport.
Klart att det inte är bra att köpa illegal TV, men jag tycker inte lösningen är strängare lagar som skadar vår integritet. Sporträttigheterna måste bli billigare, det kommer innebära att lönerna för spelare går ner. Det tycker jag är en helt okej utveckling.
Mediehusen måste minska sina bud på rättigheter så att dom med lägre priser kan locka fler konsumenter.
Det var bara ett svar på frågan du ställde...RoTe skrev:
Själv tror jag inte det handlar om totalitarism, utan det är standardsvaret från rättsvårdande myndigheter på frågan varför de misslyckas med att beivra en viss typ av brott - "vi saknar verktygen". Det är den enkla ursäkten man alltid kan komma undan med. Ur ett utredningsperspektiv skulle det underlätta om alla brott hade fängelse i straffskalan.
Tyvärr leder ju denna bortförklaring till ett ond cirkel med allt skarpare lagstiftning.
Exakt hur det är strukturerat vet jag inte men de uppgifterna tror jag inte heller på. Det känns för tillrättalagt för att passa det narrativ som drivs av regeringen nu, det luktar "de äter hundarna och katterna".Juul skrev:
Man kan ju annars tänka sig att om en så stor andel av invånarna begår dessa "brott" så borde dom inte vara brott. Det saknas helt enkelt folkligt stöd.C cpalm skrev:
För övrigt så har vi fastnat i ett cirkelresonemang där samma frågor upprepas gång på gång.
Jag är för ointresserad av fotboll för att ha koll på hur fifa/allsvenskan/cl/pl hänger ihop. Det görs i alla fall mycket arbete från svenskt håll för att arbeta emot de kriminella elementen som flockas kring fotbollen pga de stora pengaströmmarna.D djac skrev:Ja, det är lite roligt, var Pirat-TV-pengarna går är väl inte helt klart men det som däremot är helt klart är vad som händer med pengarna från abonnemangen.
De går rakt in i väldokumenterat kriminell verksamhet, något mer korrupt än FIFA får man leta länge efter, de har otroligt mycket skit för sig och allt kröns av ett pris i guld till en fascistisk ledare, för att markera vilken typ av organisation man är.
Skulle det verkliga skälet vara att pengarna går åt fel håll så är det ju att teckna abonnemang som skulle vara olagligt, för att man då stödjer en verklig och bekräftat organiserad brottslighet.
Var pirattvpengarna går är väl ganska klart?
Sen går det ju att ord-kriga om hur kriminella dessa verksamheter/personer är.
Jag tänker på det senaste målet där piratgrabbarna hade 35miljoner i omsättning inte kvalificerar sig som kaffepengar, eller kan liknas med någon pojkrumsverksamhet.
Sannolikt lär pengarna behöva tvättas för att kunna omsättas, och det leder ju till mer kriminalitet...
Andelen tv-pirater som av politiska skäl (fascistisk fifa president) väljer att inte ha ett fotbollstvabonnemang är gissningsvis väldigt få. Det kanske är du i så fall?