13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Civil olydnad brukar beteckna politiska aktioner som görs öppet och de som utför aktionerna brukar vara beredda på, och acceptera, att bli straffade.D djac skrev:
Stämmer det på pirat-teve?
Att upphovsrätten är i skriande behov av att reformeras är jag helt med på, men bedrägeri är knappast rätt metod. Möjligen om bedrägeriet görs öppet som en del av en politisk kampanj.
piratpartiet är ju politiska så om man röstar på dom kan man ju hävda Civil olydnad om man nu kollar pirat tvP pmd skrev:Civil olydnad brukar beteckna politiska aktioner som görs öppet och de som utför aktionerna brukar vara beredda på, och acceptera, att bli straffade.
Att upphovsrätten är i skriande behov av att reformeras är jag helt med på, men bedrägeri är knappast rätt metod. Möjligen om bedrägeriet görs öppet som en del av en politisk kampanj.
Men det har jag sett. Det faktum att illegal IPTV sponsrar gängkriminalitet är en viktig anledning till att regeringen agerar. De vill stoppa flödet av svarta IPTV-pengar till de kriminella gängen.Juul skrev:
Det räcker att läsa de två första meningarna i utredningen som tråden handlar om för att se detta:
Jag har redan länkat till den en gång i tråden. Men här kommer länken igen.
https://www.regeringen.se/contentas...d7/atgarder-mot-illegal-ip-tv-sou-2025100.pdf
Det är så det fungerar i Sverige sedan länge.P pmd skrev:
Det är din åsikt. Men det är inte så det fungerar. Inte enbart.P pmd skrev:
Jo, det är en mycket viktig aspekt att lagen skall vara skriven så att de kriminella gängen inte kan arbeta ostört.P pmd skrev:
Straffskalan för brott bestäms av flera olika saker. En koppling till allvarlighet finns naturligtvis. Men eftersom det inte finns någon objektiv allvarlighetsskala att gå efter kommer det alltid finnas synpunkter på hur väl man lyckas koppla. Det finns några vanliga aspekter när straff för brott bestäms
- Vedergällning
- Avskräckning
- Möjligheten att komma åt/fånga/döma de skyldiga.
- Rehabilitering
- Skydd av allmänheten
- Brottslingens ålder
- Koppling till organiserad brottslighet.
- mm
Det är till och med så att man regelmässigt utreder allvarligare brott än de man egentligen misstänker enbart för att få fler resurser. Väljer man "saknad person" eller "misstänkt människorov" eller "misstänkt mord" blir möjligheterna att få tillgång till resurser olika. Och möjligheten att hitta/rädda personen olika.
Det aktuella lagförslaget siktar på att komma åt finansieringen av de kriminella gängen. De utredningsmetoder som nuvarande lag medger klarar inte det.
Jag är inte så säker på att det måste vara bara på det sättet men oavsett uttryck så behöver samhället gråzoner, sen gillar såklart inte jag heller de rykten jag hör om hur detta är organiserat (osäker på om de stämmer dock).P pmd skrev:Civil olydnad brukar beteckna politiska aktioner som görs öppet och de som utför aktionerna brukar vara beredda på, och acceptera, att bli straffade.
Om pirat-TV kan accelerera ombyggnaden av mediamarknaden så tycker jag att de ska ha Nobels fredspris (skämt), de ha iaf gjort något nyttigt och nödvändigt som politikerna själv aldrig hade klarat.
Inte så mycket tror jag, dels fortsatte PB opåverkat, och finns än, och dels var det affärsutveckling i nya techbolag och slaktande av heliga kor på de stora bolagen som gjorde skillnad. Slutet på en era där medelmåttiga medelålders gubbar kunde flyga privatjet och leva Epsteinliv utan att egentligen bidra med mer än att de ägde en distributionskedja och iom det kunde blockera andra.P pmd skrev:
Detta är ungefär samma sak och jag känner inte att det är skyddsvärt helt enkelt.
Jag hade varit böjd att hålla med dig i vanliga fall men i dessa tider har vi en politik som driver åt det hållet, en allt mer repressiv stat som ger sig själv allt mer långtgående rättigheter medan individens nu är ganska få kvar.Mats-S skrev:
Noteta det understrykna ordet.M maria01 skrev:
Är lite svårt att hitta siffor.
Men allsvenskan+ettan kostar ev kring 600m/år
https://idrottensaffarer.se/tv-nyheter/2024/10/fotbollen-skrev-miljardavtal
Champan påstås kosta ~1 Mdr/år
https://www.dagensmedia.se/ljud-och-rorligt/streaming/viaplay-kan-hoja-priserna-igen/
PL 2,5mdr/år. Men då för hela norden.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/premier-league/uppgift-prislappen-for-pl-avtalet-miljarder/
Helt klart att de bättre ligorna är dyrare i inköp.
Ja, det är lite roligt, var Pirat-TV-pengarna går är väl inte helt klart men det som däremot är helt klart är vad som händer med pengarna från abonnemangen.Unikt namn skrev:
De går rakt in i väldokumenterat kriminell verksamhet, något mer korrupt än FIFA får man leta länge efter, de har otroligt mycket skit för sig och allt kröns av ett pris i guld till en fascistisk ledare, för att markera vilken typ av organisation man är.
Skulle det verkliga skälet vara att pengarna går åt fel håll så är det ju att teckna abonnemang som skulle vara olagligt, för att man då stödjer en verklig och bekräftat organiserad brottslighet.