R RalleB skrev:
Pengar styr tyvärr, liknande scenario när man jagade ”pirater”…

Men övriga samhällsproblem finns inte tillräckligt resurser till.
Jaga IPTV användare, vilket inte är olagligt ännu, det vill man lägga resurser på.

Men att det mördas personer på öppen gata med militära vapen, det har man inte tillräckligt resurser till.
Så jävla skev utveckling, snacka om att det är endast pengar som styr…
Precis. Om en 14-åring mördar någon så räcker det ju med en kram! 🤗

Erik 83 Erik 83 skrev:
Ursäkta! Men kanske leverantörerna borde tänka lite längre de också! Många har ju inte råd med att betala fantasi summor för idrottstv tjänster. Därför tror jag att många frestas att köpa illegala ip-tv tjänster.
Ursäkta! Men kanske bil-tillverkarna borde tänka lite längre de också! Många har ju inte råd med att betala fantasi summor för en el-suv. Därför tror jag att många frestas att sno en.

//

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
de köper ju redan men en sämre produkt av en annan leverantör.
Som jag fattat det så köper man en mycket bättre produkt till avsevärt lägre pris, till och med sådant som inte kan köpas alls i Sverige på laglig väg.

P Posselosse skrev:
Läste en intressant artikel för något år sedan kring straffskalor. Tror den handlade om vargjakt och varför det var så högt straff på det vs typ tex gängvåld.

Antingen spärrar man ju inte folk för att bli av med dem från samhället, men i andra fall handlar det bara om att skrämma folk från att begå brott. För just vargjakt såg man att de som begår den typen av brott är rädda för fängelse, så om straffet riskerar att bli högt kommer de inte skjuta vargar. Därav hög straffskala.

Så även om straffskalan ser konstig ut kan det finnas logik bakom, för det leder till önskad förändring.
Bland det första jag lärde mig när jag läste ett par kurser juridik.

D
D Dilato skrev:
Som jag fattat det så köper man en mycket bättre produkt till avsevärt lägre pris, till och med sådant som inte kan köpas alls i Sverige på laglig väg.
Ja i vissa avseenden är det så men sen är det mindre robust, för en del blockeras strömmarna av och till, så det är lite upp och ner men det visar ändå att det finns intresse. Vi ska ju inte glömma att fildelningen var gratis men trots detta vanns kunderna över till en betald bättre tjänst.

J jonte0 skrev:
Ursäkta! Men kanske bil-tillverkarna borde tänka lite längre de också! Många har ju inte råd med att betala fantasi summor för en el-suv. Därför tror jag att många frestas att sno en.

//
Jag ville med mitt inlägg betona att leverantörerna ju bjuder över och över varandra utan hejd, och vi vanliga dödliga att betala hur mycket som helst. Vilket jag tycker är för jävligt! Tycker att fifa och andra borde hejda sig. Idrott e skoj att titta på men man känn inte betala hur mycket som helst! Jag kan mycket väl förstå att folk börjar leta efter alternativ som inte kostar skjortan för att kunna kolla sin favorit idrott. Tror att om priset va moderat skulle folk kolla lagligt istället för iligalt!

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Det kommer aldrig att bli fängelse på att titta på olaglig stream, däremot dom som distribuerar de kan nog bli lite mera jagade.

Husrannsakan hos folk som tiitar på illegal IP-TV, fan det är ju så dumt att klockorna stannar 😂

• Gilla
Erik 83 och 4 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
[länk]

Det är för mycket pengar för att "riktiga" kriminella ska kunna hålla sig borta.

Det är just denna pirat IPTV som sticker i mina ögon, det är så solklart att det gynnar samhällets baksida.
Det var ett märkligt resonemang tycker jag. "Där finns mycket pengar, då är Foxtrot och Räven inblandade".

Klart att det inte är Kyrkans ungdomskör som ligger bakom, men jag har aldrig läst något som pekar på att illegal IPTV bidrar till gängkriminalitet.
Våldskapital är inte en tillgång för att sälja film och sport.

Klart att det inte är bra att köpa illegal TV, men jag tycker inte lösningen är strängare lagar som skadar vår integritet. Sporträttigheterna måste bli billigare, det kommer innebära att lönerna för spelare går ner. Det tycker jag är en helt okej utveckling.
Mediehusen måste minska sina bud på rättigheter så att dom med lägre priser kan locka fler konsumenter.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Sportpaketen är dyra för att rättigheterna är dyra.

fast det konstiga är ju att svensk sport kostar lika mycket att se som i andra länder fast dom har högre kvaltiet
Ja... Jag skrev att rättigheterna är dyra?

Men dom måste inte vara det för all framtid. Det är helt okej för mig om lönerna till spelarna sjunker för att ingen vill betala överpris för rättigheterna.

Svensk sport är dyr för att den inte kan säljas internationellt.

• Gilla
Erik 83
  • Laddar…
Unikt namn
Juul Juul skrev:

Men dom måste inte vara det för all framtid. Det är helt okej för mig om lönerna till spelarna sjunker för att ingen vill betala överpris för rättigheterna.

Du tänker inte att det finns ett samband mellan hög kvalité på fotbollen, dyra fotbollslöner och dyra rättigheter?

Jag gissar att det är då fotbollsspelare som vill gå ner avsevärt i lön för att nån svennebanan tycker det är dyrt med champions league. 🙃

• Ledsen
Erik 83
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du tänker inte att det finns ett samband mellan hög kvalité på fotbollen, dyra fotbollslöner och dyra rättigheter?

Jag gissar att det är då fotbollsspelare som vill gå ner avsevärt i lön för att nån svennebanan tycker det är dyrt med champions league.
Jag tror inte kvalitén på fotbollen är bättre om Haaland tjänar 10 miljarder eller 100 miljoner. Rättigheterna blir inte dyrare av att lönerna är höga. Lönerna blir däremot högre av att rättigheterna säljs dyrare.
Annars är vi överens om sambandet.
Men problemet är ju att mediehusen betalar överpris för rättigheter, som innebär (för) dyra abonnemang som innebär att folk hittar alternativa vägar att se sporten.

Klubbarna kommer inte kunna erbjuda samma löner om rättigheterna säljs billigare. Oavsett vad spelarna vill.

Det är inte en unik situation i Sverige.

• Gilla
Erik 83
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:

Jag gissar att det är då fotbollsspelare som vill gå ner avsevärt i lön för att nån svennebanan tycker det är dyrt med champions league. 🙃
vilken hög kvalité? allsvenskan är lågt rankad både danmark och norge har har högre ranking

Juul Juul skrev:

vad konstigt att den säljs internationellt då https://en.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan kolla under Current broadcast rights

P
RoTe RoTe skrev:
Nej men tycker det visar lite på bristen av allvar i frågan.
OK, jag formulerar om det. Vad säger samvetet om att inte betala för sig när man utnyttjar en kommersiell tjänst?

Redigerat:
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det beror på vem som luras
Tänker du dig ett slags civil olydnad?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.