13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Mitt tidigare inlägg riktade sig till Peter787- det var han som menade att SVT är spridare av desinformation. Jag har aldrig påstått det (mer än ironiskt i passningen till honom).D djac skrev:Det där har undersökts i parti och minut och SVTs förmedling är inte vänstervriden, det finns en diskussion hur man ska kunna hantera radikaliserade medborgares tvivel, den är inte lätt att hantera eftersom det handlar om något helt annat i botten.
Att gå de till mötes och driva en högerextrem fakenews-vinkling är ju uteslutet, det har talats om att göra nyhetsförmedlingen enklare men det finns redan nyheter på lätt svenska isf, inte lätt.
Som jag också skriver så upplever jag inte nyhetssädningar som vänstervridna.
Det finns studier som visar medarbetare på SVT och SR röstar mer rött och grönt än folket i stort. Det får såklart påverkan på arbetsplatsens kultur. (igen- det gör inte nyhetsrapportering vriden)
Jag har inga problem med det. Jag litar på nyhetsrapportering från dessa medier och behöver inte konsumera annat om jag inte tycker om det.
Jag tycker de kunde göra en slags följetong annars, med den där Svt -reportern, där han likt Kim Jung un gör personliga nedslag i verkligheten, som när han fick fel hamburgare på Max. Nästa gång kan han halka på en isfläck och hänga ut fastighetsägaren, eller en apelsin var rutten på Ica etc. Helt klart motiverat att Svt driver dessa frågor.Juul skrev:
Fast det där kan du ju inte tro på? Det är ju SVT som presenterar vad SOM Institutet kom fram till, samma SVT som är "den största spridaren av desinformation".
Eller så pekar det på att SVT faktiskt presenterar fakta?
Jag håller med dig om att SVT och SR har viss vänstervridning. Det betyder inte att dom sprider desinformation. Deras nyhetssädningar etc upplever jag mycket neutrala.
Vänstervridningen visar sig i val av program, reportage etc- inte vad som presenteras.
Jag vet inte vilka alternativa eller internationella medier du syftar på. Men min uppfattning är att det nästan alltid finns en dold agenda bland dessa. Antingen poltiskt eller rent vinstdrivande.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Antar att du lyssnar på "Medierna" i P1?J Jocke Best skrev:Jag tycker de kunde göra en slags följetong annars, med den där Svt -reportern, där han likt Kim Jung un gör personliga nedslag i verkligheten, som när han fick fel hamburgare på Max. Nästa gång kan han halka på en isfläck och hänga ut fastighetsägaren, eller en apelsin var rutten på Ica etc. Helt klart motiverat att Svt driver dessa frågor.
Där ifrågasätter man kontinuerligt bla SVTs val av nyhetsinslag, bland annat denna hamburgare.
Men det är väl vänsterbliven propaganda också?
Njae, P1 går kontinuerligt i bilen. Tycker de är klart vettiga. Däremot brast SVTs ledning i det fallet.Dan_Johansson skrev:
Detta är inte typiskt för SVT, synen att medarbetare inom journalistik är vänster kommer från bristande kunskap om just journalistik. Det ligger i sakens natur att när man granska makten, politiska och ekonomisk makt, så stöter man sig i högre grad med högerfalangen och uppfattas felaktigt som vänster, detta drabbar även högermedier. I själva verket är nästan all media i Sverige höger, var och en kan följa pengarna och ägarskapet så får man det bekräftat.Juul skrev:
Mitt tidigare inlägg riktade sig till Peter787- det var han som menade att SVT är spridare av desinformation. Jag har aldrig påstått det (mer än ironiskt i passningen till honom).
Som jag också skriver så upplever jag inte nyhetssädningar som vänstervridna.
Det finns studier som visar medarbetare på SVT och SR röstar mer rött och grönt än folket i stort. Det får såklart påverkan på arbetsplatsens kultur. (igen- det gör inte nyhetsrapportering vriden)
Jag har inga problem med det. Jag litar på nyhetsrapportering från dessa medier och behöver inte konsumera annat om jag inte tycker om det.
Det andra är att jag ständigt ser att folk har svårt att skilja på kolumner, opinion, debattsidor och journalistik, gissar att det saknas grundläggande förståelse även där.
Något annat som knuffar folk ut i de åsikterna är att de inte förstår nyhetsvärdering, det som de tycker saknas kvalificerar helt enkelt inte som nyheter och täcks därför inte.
Borde det inte bero på vem som har makten då, för diskussionen om att SVT är vänstervinklat är inte ny och har funnits sen långt innan alliansens valvinst 2006. Enligt det resonemanget borde folk före 2006 klagat på att SVT var högervridet, och det kan jag inte minnas att jag någonsin hörde.D djac skrev:Detta är inte typiskt för SVT, synen att medarbetare inom journalistik är vänster kommer från bristande kunskap om just journalistik. Det ligger i sakens natur att när man granska makten, politiska och ekonomisk makt, så stöter man sig i högre grad med högerfalangen och uppfattas felaktigt som vänster, detta drabbar även högermedier. I själva verket är nästan all media i Sverige höger, var och en kan följa pengarna och ägarskapet så får man det bekräftat.
Illegal IPTV-exklusivt innehåll!J Jocke Best skrev:Jag tycker de kunde göra en slags följetong annars, med den där Svt -reportern, där han likt Kim Jung un gör personliga nedslag i verkligheten, som när han fick fel hamburgare på Max. Nästa gång kan han halka på en isfläck och hänga ut fastighetsägaren, eller en apelsin var rutten på Ica etc. Helt klart motiverat att Svt driver dessa frågor.
Inte riktigt, politiker i opposition är också del av makten, det är en ganska konstant klick av människor som knyts till partierna.A ajn82 skrev:
Tja, det är väl ungefär det som står mellan oss och kaos, mycket som händer här liknar det som pågår i USA, en stor skillnad är att vi fortfarande har fungerande journalistik och det har nog aldrig varit viktigare att värna om public service i Sverige.P Peter787 skrev:
Du skrevP Peter787 skrev:
Nu använder du en länk till just SVT. Vilket väl bevisar att du inte kan styrka att just SVT är "Den största spridaren av desinformation". Snarare motbevisar du det genom att själv lita på SVT. Eller vill du själv sprida desinformation? (naturligtvis inte, det fattar jag)P Peter787 skrev: