13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Låter rimligt.B Bitterhetsakademin skrev:
Fast vad menar du är riktig dosering av alkohol, cannabis och opiater?
Det som en läkare ordinerar får väl anses som riktigt. Det händer väl att opiater ordineras. Och i utlandet cannabis.
Men om vi begränsar frågan till cannabis och alkohol i Sverige. Exakt vad är riktig dosering?
Redigerat:
Nja. tv-skatten tvingas vi alla betala eftersom staten har makt att tvinga oss. Det behövs ingen aktiv handling från en medborgare för att kunna titta på statsteve. Inte mer än att kunna surfa på internet, åtminstone.O skrev:
För att kunna titta på pirat-teve behöver man utföra en aktiv handling som innebär att man kan avkryptera vissa teveutsändningar.
Redigerat:
Det är väl ändå inte så intressant? Jag tvivlar på att någon funderar på det när de drogar sig med etanol. En viss självbehärskning torr jag nog att de flesta har ("nu ska jag nog inte ha mer", ungefär) men hur det korrelerar med "riktig" dosering är nog svårt att avgöra.O skrev:
Det intressanta frågan är snarare hur mycket skada på samhället (och dess individer) som olika sorters droganvändning medför.
Vad jag menar är att substansen som sådan i rätt mängd ger färre skador än den lagliga alkoholen. Sedan är väl knarket köpt på gatan knappast rent utan utblandat med diverse okända ämnen med oklara effekter. Vad läkaren ordinerar i linje med lagen kan ha värre effekter än illegala substanser, vad som är lagligt behöver inte vara rätt och vice versa.O skrev:
Det är skillnad på olika typer av brott. De som medvetet lever utanför lagen, som rånare eller narkotikahandlare, påverkas väldigt lite.av straffrisken. De som mestadels lever ett ”normalt” liv påverkas mer av risken att få det stört av t ex fängelse eller höga böter.P pmd skrev:
👍 Jodå, jag begriper (såklart) vad du menar.B Bitterhetsakademin skrev:
Men om man jämför med "rätt mängd" även för alkohol tror jag du har fel. Det finns en sk "riskfri" mängd alkohol. Ett väldigt måttligt bruk ger små skador. De flesta (alla?) skadorna orsakade av alkohol beror på för hög dosering.
Sedan medför bruk av cannabis, opiater och alkohol, samt nikotin mer eller mindre stora skador oavsett dos. Så även om små doser ger mindre skador finns det knappast någon helt riskfri dos.
Men att alkohol och tobak/nikotin är värstingarna i det Svenska samhället håller jag med om när man räknar totala effekterna.
Tillgången spelar naturligtvis en avgörande roll. Allmänt sett gäller att ju större tillgången är ju fler överdoserar.
Redigerat:
Om kanadensiska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten har rätt så är den enda riskfria mängden noll och de har sänkt det acceptabla intaget mycket kraftigt. Nyare rön säger att risken för alkoholorsakad cancer ökar redan från första glaset om än försumbart. Alkohol hamnar då i samma grupp som radioaktiv strålning och asbest där det inte finns någon nedre säker gräns. Sedan är livet en lång rad risker med på sikt hundraprocentig dödlig utgång och man får väga farorna mot livskvaliteten.O skrev:
👍 Jodå, jag begriper (såklart) vad du menar.
Men om man jämför med "rätt mängd" även för alkohol tror jag du har fel. Det finns en sk "riskfri" mängd alkohol. Ett väldigt måttligt bruk ger små skador. De flesta (alla?) skadorna orsakade av alkohol beror på för hög dosering.
Sedan medför bruk av cannabis, opiater och alkohol, samt nikotin mer eller mindre stora skador oavsett dos. Så även om små doser ger mindre skador finns det knappast någon helt riskfri dos.
Men att alkohol och tobak/nikotin är värstingarna i det Svenska samhället håller jag med om när man räknar totala effekterna.
Tillgången spelar naturligtvis en avgörande roll. Allmänt sett gäller att ju större tillgången är ju fler överdoserar.
Tyvärr är rätt mängd alkohol noll, det är man rätt överens om nuO skrev:
👍 Jodå, jag begriper (såklart) vad du menar.
Jag tror inte att det ger så mycket att klumpa ihop helt olika substanser på det viset. Skaderisken torde vara ganska olika för olika substanser.O skrev:
Termen narkotika avser sådana substanser som är klassade som narkotika av regeringen. Det behöver inte finnas några större kemiska likheter mellan olika substanser som är narkotikaklassade.
LNT-modellen för elektromagentisk strålning är inte helt okontroversiell. Det finns ganska många hävdar att det finns ett tröskelvärde.B Bitterhetsakademin skrev:
Den här rapporten om radon hävdar att det saknas evidens för LNT, men det lär finnas andra studier om radioaktiv strålning som också påpekar avsaknaden av evidens. Jag är inte tillräckligt insatt (pga milt ointresse) i ämnet för att ha en egen åsikt förutom att jag inte vill sälla mig till den ena eller den andra sidan.