P
RoTe RoTe skrev:
Intressant att du tycker att det är rätt metod att sätta dit vanliga svenssons då.
"Vanliga svenssons" ska förstås "sättas dit" om de begår brott. Det finns väl ingen anledning att undanta dem?
Alla är lika inför lagen.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad jag avser är offerlösa förseelser och rena morallagar, däremot ska självklart lagar följas då det finns ett verkligt offer för brottet.
Offerlösa brott orsakas av omoraliska lagar, men vad en del kanske glömmer är att brott mot staten inte alltid är offerlösa.

P
T T-K skrev:
Ja det är sant men det vi ser i Sverige/väst är värre än så långt mycket värre.
Värre än i vilka andra länder/väderstreck?

Redigerat:
P
C cpalm skrev:
Själv upplever jag att mycket handlar om att vi i Sverige verkar ha mycket svårt att sätta press på "samhällets fiender" utan att det, rent kontraproduktivt, går ut över kreti och pleti. Vi måste bli bättre på att punktmarkera istället för att fortsätta bygga vidare på kontrollsamhället.
Det är arvet från Gustav Vasa och Axel Oxenstierna.

P
D djac skrev:
Sen ser jag inga ärliga försök att egentligen få ner kriminaliteten, den verkar ha ett stort politiskt värde och är bättre att behålla.
Det är en intressant konspirationsteori. Hur kom du fram till den?

P
RoTe RoTe skrev:
Faller inte riktigt in i samma kategori. Funkar ju inte heller att säga att mord är ok bara för att några hundra tusen svenskar har det som hobby.
Du är en slags anarkoliberal, alltså?

Eller har du en stabil moralfilosofi att luta dig mot när det gäller att bestämma vilka slags handlingar som bör vara olagliga?

RoTe
P pmd skrev:
"Vanliga svenssons" ska förstås "sättas dit" om de begår brott. Det finns väl ingen anledning att undanta dem?
Alla är lika inför lagen.
Nej att förstöra liven för vanliga svenssons är inte gynnsamt för samhället. Att se till så att de blir av med jobb, familj osv gynnar ingen. Detta för skitsaker som lite sport man tittat på, herre fucking gud...

P pmd skrev:
Du är en slags anarkoliberal, alltså?

Eller har du en stabil moralfilosofi att luta dig mot när det gäller att bestämma vilka slags handlingar som bör vara olagliga?
Brott som inte skadar någon ska inte ha fängelse i straffskalan, det är vad jag säger. Jag köper upphovsrättslagarna men inte att man ska sitta i fängelse för att ha tittat på sport man inte hade råd att köpa. Jag köper heller inte att man ska få hela sitt liv förstört för att ha rökt på nån gång då man vill varva ner lite, istället för att göra det lagliga som svensson gör, supa skallen av sig varje helg.

Vi i Sverige har blivit kontraproduktivt extremgalna när det gäller att sätta dit vanliga svenssons.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nuvarande regering brukar vara den som stiftar lagar.
Lagar stiftas av riksdagen. Inte av regeringen.
Ett bra exempel som visar detta är den nya könstillhörighetslagen som gäller från den 1 juli 2025. Det fanns inte stöd i regeringsunderlaget. Istället röstades den igenom med stöd av socialdemokraterna tillsammans med M, L, C, V och MP. KD och SD röstade emot.

RoTe
O O skrev:
Lagar stiftas av riksdagen. Inte av regeringen.
Ett bra exempel som visar detta är den nya könstillhörighetslagen som gäller från den 1 juli 2025. Det fanns inte stöd i regeringsunderlaget. Istället röstades den igenom med stöd av socialdemokraterna tillsammans med M, L, C, V och MP. KD och SD röstade emot.
Regeringen är i majoritet i riksdagen så vad regeringen vill brukar gå igenom. Könsbytarlagen var ett rent och skärt haveri från Uffes sida. En fullständig skandal från alla håll och kanter.

Redigerat:
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du vet inte heller att någon vet,
Jo, jag vet hur man beslutar om hastighetsbegränsningar. Den som beslutar om att införa/ändra en hastighetsbegränsning vet orsaken till beslutet.
D djac skrev:
det mesta inom detta området som kommer från samma håll är ju lögner och propaganda men visst, för varje lögn så kommer man kanske närmare en sanning?
Saken gäller hastighetsbegränsningar. Jag ver inte vad det är för lögner du menar.

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, kläm åt sexsäljarna. Nähe, det var visst inte prostitution det handlade om …
Varför inte? Utmärkt förslag!

Utan säljare inga köpare och problemet borta. Nuvarande halvmesyr som bara kriminaliserar köpare är ganska mysko. Precis som att bara kriminalisera försäljning men inte köp av droger.

Vill man bli av med företeelsen får man väl vara konsekvent och förbjuda rubbet. Oavsett om det gäller prostitution, droger eller illegal IPTV. Antingen är det tillåtet eller så är det förbjudet. Dessa halvmesyrer får ju uppenbarligen inte slut på det man vill stoppa.

RoTe RoTe skrev:
Regeringen är i majoritet i riksdagen
Du har helt fel. Det stämmer inte. Vi har en minoritetsregering nu.

Sverige har haft minoritetsregeringar ända sedan enkammarriksdagens införande. Utom under 3 korta perioder.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Könsbytarlagen var ett rent och skärt haveri från Uffes sida. En fullständig skandal från alla håll och kanter.
Det tycker väldigt många. SD och KD och även många (de flesta?) inom moderaterna.

Regeringen (Uffe) klarade inte att få igenom den själva utan stödet från S, C, V och MP eftersom den är en minoritetsregering.

RoTe
O O skrev:
Du har helt fel. Det stämmer inte. Vi har en minoritetsregering nu.

Sverige har haft minoritetsregeringar ända sedan enkammarriksdagens införande. Utom under 3 korta perioder.
Ja herre gud NU sen Katja blev vilde ja, petimeter

RoTe
O O skrev:
Det tycker väldigt många. SD och KD och även många (de flesta?) inom moderaterna.

Regeringen (Uffe) klarade inte att få igenom den själva utan stödet från S, C, V och MP eftersom den är en minoritetsregering.
Då var TIDÖ inte i minoritet, Jag räknar SD som regeringsunderlag. Helvete va petig du är ALLA fattar vad jag menar, kan vi prata ON TOPIC nu?

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.