13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Själv upplever jag att mycket handlar om att vi i Sverige verkar ha mycket svårt att sätta press på "samhällets fiender" utan att det, rent kontraproduktivt, går ut över kreti och pleti. Vi måste bli bättre på att punktmarkera istället för att fortsätta bygga vidare på kontrollsamhället.T T-K skrev:
Det är ju inte så att vi inte hade lagar före Tidöpartiet kom till, man skulle också kunna ha satsat på att använda dessa. Problemet är nog snarare kompetensbrist hos polis och åklagare.C cpalm skrev:
Sen ser jag inga ärliga försök att egentligen få ner kriminaliteten, den verkar ha ett stort politiskt värde och är bättre att behålla.
Ja här håller jag med dig, frågan är bara varför. Är det medvetet det vill säga "söndra och härska" eller är det ryggradslöshet. Detta är bara en liten del av var det fallerar i samhället.C cpalm skrev:
Jag har ju, som jag skrev tidigare, min lilla teori om att det beror på att rättsvårdande myndigheter hela tiden ropar efter skarpare lagstiftning (som "förklaring" till varför man misslyckas med att beivra vissa brott). Och politikerna väljer att lyssna mer på det örat än på akademiska åsikter om rättsprinciper m.m. Lagstiftningen ligger trots allt ändå under politikernas direkta kontroll. Blanda detta sedan med en utpräglad "lika för alla"-kultur.T T-K skrev:
Jag medger att det var en provokation. Jag fick ungefär den förväntade reaktionen.Farstatjej90 skrev:
Självklart kan jag vara en fegis (det kan alla), men det vill jag inte vara.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du resonerar för att komma fram till slutsatsen i inlägg #161.
Det är omöjligt att bedöma om din bedömning är riktig eller inte, utan att veta mer om vägavsnittet.D djac skrev:
Om du vill vet vilken motivering som har använts för den satta hastighetsbegränsningen så kan du antagligen få den genom att kontakta väghållaren. Vem vet, du kanske blir förvånad?
Ja, kläm åt sexsäljarna. Nähe, det var visst inte prostitution det handlade om …O skrev:
Hur många rån och stölder behöver göras för att du ska acceptera det som acceptabelt och inte brottsligt?RoTe skrev:
Jag drar gränsen vid X antal hundra tusen kriminella. När vi har ca 700 000 ip teve tittare, det säger att det är allmänt accepterat. Vi har uppskattningsvis 700 000 brukare av narkotika, återigen, väldigt allmänt accepterat, titta bara på politikerna som själva brukar trots att dom förespråkar förbud... Vi har ca 200 000 som "köper sex på nätet" som nu är olagligt, dessa påverkades inte av att det blev olagligt enligt mätningar.