Unikt namn
D djac skrev:
I Sverige handlar det mer om gärningsmännens ursprung, vita gubbar som gör samma sak får gå på bröllop men de andra är alltid del av organiserad brottslighet, ganska enkelt
Jag hänger inte med.
Är ras-frågan stark i piratsammanhang?

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
C
T T-K skrev:
Alla har vi olika utgångsläge och mål men jag upplever ialf att väldigt lite existerar för att göra livet bättre för en genomsnittlig och skötsam individ idag.
Själv upplever jag att mycket handlar om att vi i Sverige verkar ha mycket svårt att sätta press på "samhällets fiender" utan att det, rent kontraproduktivt, går ut över kreti och pleti. Vi måste bli bättre på att punktmarkera istället för att fortsätta bygga vidare på kontrollsamhället.

• Gilla
T-K och 2 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Själv upplever jag att mycket handlar om att vi i Sverige verkar ha mycket svårt att sätta press på "samhällets fiender" utan att det, rent kontraproduktivt, går ut över kreti och pleti. Vi måste bli bättre på att punktmarkera istället för att fortsätta bygga vidare på kontrollsamhället.
Det är ju inte så att vi inte hade lagar före Tidöpartiet kom till, man skulle också kunna ha satsat på att använda dessa. Problemet är nog snarare kompetensbrist hos polis och åklagare.

Sen ser jag inga ärliga försök att egentligen få ner kriminaliteten, den verkar ha ett stort politiskt värde och är bättre att behålla.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hänger inte med.
Är ras-frågan stark i piratsammanhang?
Jag gissar att det ligger svartmuskiga män, som talar osvenskt, bakom, de kan jaga en så man får hoppa in i en buske... ;)

C cpalm skrev:
Ja här håller jag med dig, frågan är bara varför. Är det medvetet det vill säga "söndra och härska" eller är det ryggradslöshet. Detta är bara en liten del av var det fallerar i samhället.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:
Jag gissar att det ligger svartmuskiga män, som talar osvenskt, bakom, de kan jaga en så man får hoppa in i en buske... ;)
Svarmuskiga män som jagar buskar låter som en annan typ av underhållning än fotboll.

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
C
T T-K skrev:
Ja här håller jag med dig, frågan är bara varför.
Jag har ju, som jag skrev tidigare, min lilla teori om att det beror på att rättsvårdande myndigheter hela tiden ropar efter skarpare lagstiftning (som "förklaring" till varför man misslyckas med att beivra vissa brott). Och politikerna väljer att lyssna mer på det örat än på akademiska åsikter om rättsprinciper m.m. Lagstiftningen ligger trots allt ändå under politikernas direkta kontroll. Blanda detta sedan med en utpräglad "lika för alla"-kultur.

• Gilla
T-K och 1 till
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Svarmuskiga män som jagar buskar låter som en annan typ av underhållning än fotboll.
Det lyckligaste slutet är kanske ändå att man slänger huvudet i sängbordet och kroppen i en spegel? ;)

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fegis kan du vara själv. Lömsk har jag inga invändningar mot.
Jag medger att det var en provokation. Jag fick ungefär den förväntade reaktionen.
Självklart kan jag vara en fegis (det kan alla), men det vill jag inte vara.

Jag är fortfarande nyfiken på hur du resonerar för att komma fram till slutsatsen i inlägg #161.

P
E Erik_91 skrev:
Det är väldigt lätt att motivera för att ständigt sänka hastigheten på våra vägar, även om nyttan är minimal.
Vilka belägg har du för att sänkningar av hastighetsgränserna i Sverige har haft minimal nytta?

P
D djac skrev:
Utanför min ort finns ett sådant exempel, en landsväg med åkrar på bägge sidorna, inga hinder och begränsad till 40km/h, kanske ett glömt avsnitt, jag vet inte men avsevärt lägre än kringliggande likadana vägar där 80km/h gäller.
Det är omöjligt att bedöma om din bedömning är riktig eller inte, utan att veta mer om vägavsnittet.
Om du vill vet vilken motivering som har använts för den satta hastighetsbegränsningen så kan du antagligen få den genom att kontakta väghållaren. Vem vet, du kanske blir förvånad?

P
Juul Juul skrev:
Jag vet med säkerhet att det har hänt närtid, i en helt annan fråga. Men även då var utökade polisiära medel den önskade effekten.
Vilken fråga handlade det om?

P
O O skrev:
De man helst vill komma åt är naturligtvis säljarna. För utan säljare inga köpare. Och säljarna är färre. Så mitt intryck, rätt eller fel, är att den egentliga avsikten inte är att jaga köpare utan att kunna spåra upp och stoppa försäljningen.
Ja, kläm åt sexsäljarna. Nähe, det var visst inte prostitution det handlade om …

P
RoTe RoTe skrev:
Jag drar gränsen vid X antal hundra tusen kriminella. När vi har ca 700 000 ip teve tittare, det säger att det är allmänt accepterat. Vi har uppskattningsvis 700 000 brukare av narkotika, återigen, väldigt allmänt accepterat, titta bara på politikerna som själva brukar trots att dom förespråkar förbud... Vi har ca 200 000 som "köper sex på nätet" som nu är olagligt, dessa påverkades inte av att det blev olagligt enligt mätningar.
Hur många rån och stölder behöver göras för att du ska acceptera det som acceptabelt och inte brottsligt?

RoTe
P pmd skrev:
Hur många rån och stölder behöver göras för att du ska acceptera det som acceptabelt och inte brottsligt?
Faller inte riktigt in i samma kategori. Funkar ju inte heller att säga att mord är ok bara för att några hundra tusen svenskar har det som hobby.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.