13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
Det är väldigt lätt att motivera för att ständigt sänka hastigheten på våra vägar, även om nyttan är minimal.O skrev:
Skulle säga att en genomsnittlig bilförare inte har hela bilden klar för sig och därför mycket sällan vet vad som motiverar de begränsningar som passeras.
"Omotiverat låg" är för övrigt ett konstigt begrepp. Att lägre hastighet medför mindre skaderisk är välkänt. Och att minska risker i trafiken är knappast omotiverat. Hastighetsbegränsningar är alltid motiverade, annars införs de inte.
Så egentligen finns knappast omotiverat låg hastighetsbegränsning.
Däremot är det nog synnerligen vanligt att bilförare kör i "omotiverat hög fart" vilket riskerar liv och är olagligt.
Låt mig bevisa min ståndpunkt med ett fiktivt exempel.
Bilar orsakar att människor blir skadade och dör i traffiken. Jag anser därför att vi omedelbart ska förbjuda alla bilar, och alla som säger emot mig tycker det bra att folk ska dö, och därmed är de dåliga människor.
Se hur lätt det är?
Ja så kan man resonera om man vill vara lite tramsig, lite mer moget skulle kunna vara att vår trafik opererar med en accepterad risknivå och att då på ett avsnitt, genom omotiverat låg hastighet, ligga långt under denna risknivå får ses som ett avsteg.O skrev:
Skulle säga att en genomsnittlig bilförare inte har hela bilden klar för sig och därför mycket sällan vet vad som motiverar de begränsningar som passeras.
"Omotiverat låg" är för övrigt ett konstigt begrepp. Att lägre hastighet medför mindre skaderisk är välkänt. Och att minska risker i trafiken är knappast omotiverat. Hastighetsbegränsningar är alltid motiverade, annars införs de inte.
Så egentligen finns knappast omotiverat låg hastighetsbegränsning.
Däremot är det nog synnerligen vanligt att bilförare kör i "omotiverat hög fart" vilket riskerar liv och är olagligt.
Utanför min ort finns ett sådant exempel, en landsväg med åkrar på bägge sidorna, inga hinder och begränsad till 40km/h, kanske ett glömt avsnitt, jag vet inte men avsevärt lägre än kringliggande likadana vägar där 80km/h gäller.
Organiserad brottslighet är inte det samma som gängkriminalitet.O skrev:
Men jag köper din bild av situationen 👍
Jag är så cynisk att jag inte utesluter att lobbyverksamhet och dolda agendor kan leda till att rapporter/dokument gärna överdriver eller medvetet vrider på delar för att uppnå ett mål. Ett mål som kanske inte hade kunnat nås med endast fakta.
Jag vet med säkerhet att det har hänt närtid, i en helt annan fråga. Men även då var utökade polisiära medel den önskade effekten.
Myndigheter (eller personer på myndigheter) är inte alltid den mest trovärdiga källan. Men jag tror samtidigt att det är svårt att hitta en mer trovärdig källa i detta fall 🤔
Med det sagt. Jag menar inte att det är "bra" att köpa illegal IPTV. Frågan är snarare hur dåligt det är och om det är värt att göra avkall på vår integritet för att bekämpa det.
Man kan också förstatliga brottsligheten (likt man gjorde med företag på 60 och 70 talet)O skrev:
Med staten som ägare blir brottsligheten olönsam och försvinner direkt🤣
Organiserad brottslighet är ett lite vidare begrepp men de överlappar väl till stor del varandra.??Juul skrev:
All gängkriminalitet är ju organiserad men all organiserad brottslighet behöver inte nödvändigtvis vara gängkriminalitet Vilka egenskaper skulle du säga bara den ena men absolut inte den andra har..?
Skjutningar och spräningar har ju i majoriteten av fallen direkta kopplingar till gängkriminalitet, åtminstone i Sverige. Det betyder inte att all organiserad brottslighet håller på med knark, vapen och utpressning.Z Zodde skrev:
Om du vet att du sponsrar Räven och Foxtrot när du köper IPTV så kanske du inte vill göra det.
Om du vet att den organiserade brottsligheten du köper av inte är skadar/mördar någon eller orsakar rädsla i samhället, då är du kanske mer benägen att köpa av dom.
Bara en hake, ”Om du vet”..?Juul skrev:
Hur får man reda på det så man kan stilla sitt samvete..?🧐
Jag är helt med dig. Men jag håller det som onsannolikt att ingen skulle ha lyckats hitta kopplingen om den finns. Och jag tror vi kan vara säkra på att det hade stått i alla tidningar!Z Zodde skrev:
Men jag kan såklart inte veta.
Utan att veckla ut det för mycket men det känns som att allt för mycket som regeringen inte gillar kallas organiserad brottslighet, jag är inte säker på att den termen är så träffande men visst någon form av ordning finns det väl i all brottslighet, helt oorganiserat blir det kanske aldrig.Juul skrev:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/organiserad-brottslighet/D djac skrev:
En 2 gubbar som omsätter 35mil mha pirat-tv sitter åtminstonde i farstun till organiserad brottslighet.EU:s kriterier för organiserad brottslighet
Minst sex av kriterierna ska uppfyllas enligt Europeiska unionen för att det ska röra sig om organiserad brottslighet.
Punkterna 1, 3, 5 och 11 måste vara uppfyllda.
- Samarbete mellan fler än två personer.
- Egna tilldelade uppgifter åt var och en
- Lång eller obegränsad utsträckning i tiden
- Någon form av disciplin och kontroll
- Misstanke om allvarliga kriminella handlingar
- Verksamhet på lokal nivå
- Användning av våld eller andra metoder för hot
- Användning av kommersiella eller affärsmässiga strukturer
- Deltagande i penningtvätt
- Otillbörlig påverkan på politik, medier, offentlig förvaltning, rättsliga myndigheter eller ekonomi
- Strävan efter vinning och/eller makt
I expressenartikeln nämns Nordic One som påstås omsätta 700mil. Inte kaffepengar det...