L Lund skrev:
Sort tack för dina utförliga svar! Jag pitchade detta med hjälp av dina svar för min fru och fick tummen upp :)

Enda nackdelen jag kan komma på är avsaknaden av taggar/brickor, hade verkligen velat ha det.

Inga nämner problem med falsklarm, händer det inte för någon? Skulle Ajax MotionProtect Plus minimera risken för falsklarm ytterligare eller är det bara om man har husdjur den gör skillnad mot den vanliga detektorn (Ajax MotionProtect)?
Taggar/brickor tror jag inte du kommer sakna. De flesta jag vet använder app'en till största delen för till-/frånslag.

Alla Ajax rörelsedetektorer är så kallat husdjursimmuna upp till ca 20kg.
Skillnaden mellan vanliga motionprotect och plus'en är att plus är en kombidetektor.
Dessa lämpar sig bättre i lite "tuffare" miljöer tex rum med öppen spis, luftvärmepump etc i och med att både PIR och mikrovåg måste detektera rörelse för att larm ska lösa ut.

Den detektorn som jag vet kan "strula" är den akustiska glaskrossen som är lite väl känslig om man kör den som 24h-larmad. Då vet jag att den har reagerat på hundskall och småbarnsskrik.
Rörelsedetektorerna tycker jag är mycket stabila.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
L Lund skrev:
Sort tack för dina utförliga svar! Jag pitchade detta med hjälp av dina svar för min fru och fick tummen upp :)

Enda nackdelen jag kan komma på är avsaknaden av taggar/brickor, hade verkligen velat ha det.

Inga nämner problem med falsklarm, händer det inte för någon? Skulle Ajax MotionProtect Plus minimera risken för falsklarm ytterligare eller är det bara om man har husdjur den gör skillnad mot den vanliga detektorn (Ajax MotionProtect)?

Jag använde taggar till mitt gamla larm och trodde att jag skulle sakna det när jag bytte. Men som Erik skriver så är det faktist inget jag heller saknar. Jag larmar på/av med mobilen och det är väldigt smidigt. Börjar faktist känna att det är skönt med en tagg mindre på nyckelknippan.

Min andra hälft i hushållet använder dock bara touchpanelen.

Jag har inte haft något problem med falsklarm än. Har fyra pir i huset varav tre är combi med glaskross. (Dock är inte glaskross på 24h)

• Gilla
Lund
  • Laddar…
F Flaggstång skrev:
Jag använde taggar till mitt gamla larm och trodde att jag skulle sakna det när jag bytte. Men som Erik skriver så är det faktist inget jag heller saknar. Jag larmar på/av med mobilen och det är väldigt smidigt. Börjar faktist känna att det är skönt med en tagg mindre på nyckelknippan.

Min andra hälft i hushållet använder dock bara touchpanelen.

Jag har inte haft något problem med falsklarm än. Har fyra pir i huset varav tre är combi med glaskross. (Dock är inte glaskross på 24h)
Låter riktigt bra! Risk för frekventa falsklarm har varit anledningen till att system jag tittat på tidigare valts bort.

Kan någon motivera Ajax framför Alert alarm. Fick offert på
Innehåll i paketet:
3 Rörelsedetektorer
4 Magnetkontakter
4 Rökdetektorer
1 Läckagedetektor
1 Manöverpanel
1 Centralenhet (med GSM)
1 Inomhussiren (100 dB)
Engångskostnad: 3.335:-

- Tillgång till fri support
- Livstids produktgaranti
- Driftövervakning dygnet runt
- Självriskreducering upp till 2.000:- vid inbrott
- Pengarna tillbaka vid inbrott (startkostnad)
- Skalskydd
- Larmdekaler
- Mobilapp

Fast månadskostnad: 299:- (Uppkopplat till Securitas Direct larmcentral med fria utryckningar från Securitas väktare)

Avtal 24 månader.

Liknande med Ajax hamnar på 8930 från Alarmshoppen. Då har man inte fria utryckningar utan får sköta det själv.

vad är bäst?

Utan att gå in på produkternas kvalitet så kan vi enkelt jämföra pris. Låtsas att du ska ha larmet i 10 år. Med Alert hamnar du på 3335+(299*10*12) = 39215.

Har sett att man kan hitta väktartjänst för 79/99 per månad till Ajax. 8930+(99*10*12) = 20810.

Äger du larmet från Alert? Kan du välja att köra det utan månadskostnad och väktare?

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
P
M morrekuling skrev:
Kan någon motivera Ajax framför Alert alarm. Fick offert på
Innehåll i paketet:
3 Rörelsedetektorer
4 Magnetkontakter
4 Rökdetektorer
1 Läckagedetektor
1 Manöverpanel
1 Centralenhet (med GSM)
1 Inomhussiren (100 dB)
Engångskostnad: 3.335:-

- Tillgång till fri support
- Livstids produktgaranti
- Driftövervakning dygnet runt
- Självriskreducering upp till 2.000:- vid inbrott
- Pengarna tillbaka vid inbrott (startkostnad)
- Skalskydd
- Larmdekaler
- Mobilapp

Fast månadskostnad: 299:- (Uppkopplat till Securitas Direct larmcentral med fria utryckningar från Securitas väktare)

Avtal 24 månader.

Liknande med Ajax hamnar på 8930 från Alarmshoppen. Då har man inte fria utryckningar utan får sköta det själv.

vad är bäst?
Du kan koppla upp dig mot tex Tempest Security. 80 kr/mån + 495 kr i anslutning. Fria väktarutryckningar vid konstaterat inbrott. http://tempest.se/kontakt-larmcentral/

Med Tempest blir det 11.345 kr de första 24 månaderna inkl. ditt Ajax larmpaket, jämfört med 10.511 kr med Alert Alarm. Efter det blir Alert Alarm 2628 kr dyrare per år förutsatt att du inte fått några utryckningar pga falsklarm vilket kostar ca 1500 kr hos Tempest.

10 år med Tempest 19.025 kr och med Alert 39.215 kr.

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Så på 24 månader är du uppe i över 10000 med Alert och sen tickar det väl bara vidare?

Vad jag frågade mig själv innan jag skaffade Ajax var hur ofta en väktare troligtvis kommer behöva rycka ut. Bland bekantskapskretsen som har larm kopplat mot dom stora drakarna så fanns det ingen som haft någon väktarutryckning alls.

Att betala över 3500 kr om året för en väktare som inte kommer gripa någon tjuv på plats, och vars huvudjobb är att ringa polisen och klistra igen ev. rutor tycker jag är rätt så dyrt.

Bli vän med grannarna istället och koppla ditt larm till dem.

Skaffa en utomhussiren som påkallar grannars uppmärksamhet.

Installera kameror som verifierar pågående inbrott och ring rätt åtgärd direkt - polisen.

Be en granne klistra igen rutan tillfälligt om den nu mot förmodan behöver åtgärdas.

Du kan ju dock koppla upp Ajax mot larmcentral för under hundralappen i månaden.

Värt att notera är att ett falsklarm där väktare rycker ut hos alert inte är fria.

Hur säkra alerts komponenter är jämfört med Ajax överlåter jag till andra här att svara på. Men vad jag reflekterar över är att batteriet håller i ca 1 år ( eller minst ett år som det står på hemsidan) så alert kommer troligtvis att bli en rätt så stor batteriåterförsäljare åt dig varje år också.

I Ajax komponenter så handlar det om 5-7 års intervaller på komponenterna (exkl keypad som håller i 2 år)

Dubbla kommunikationsvägar på ett larm är väl att föredra?

Renoverar du mycket så måste du ringa alert om du ska stänga av enheter tillfälligt antar jag.

Jag gillar friheten att ha full kontroll själv på mitt eget larm.

Jag känner dock till en som har haft alert nu i två månader och säger att det funkar bra och är nöjd.

• Gilla
romerome
  • Laddar…
Tack för era svar, de ger mig vägledning....håller med väktartjänst är ganska overkill för de flesta. Ska fundera vidare men det lutar åt Ajax :)

P
M morrekuling skrev:
Tack för era svar, de ger mig vägledning....håller med väktartjänst är ganska overkill för de flesta. Ska fundera vidare men det lutar åt Ajax :)
Med väktartjänst får du dekaler att sätta som kanske skrämmer bort en del tjuvar. Men frågan är om det är värt flera tusen om året.

CapsLock skrev:
Med väktartjänst får du dekaler att sätta som kanske skrämmer bort en del tjuvar. Men frågan är om det är värt flera tusen om året.
Följe med dekaler och skylt när vi köpte vårat ajax från säkerhetsbyggarna.
Sen när vi kopplade oss till larmtjänst hos säkerhets centralen kom det dekaler därifrån med.

Så det behöver man inte avstå bara för att man väljer ajax. Vilket är skönt då jag tror klisterlapparna gör halva jobbet så att säga.

daneriks daneriks skrev:
Följe med dekaler och skylt när vi köpte vårat ajax från säkerhetsbyggarna.
Sen när vi kopplade oss till larmtjänst hos säkerhets centralen kom det dekaler därifrån med.

Så det behöver man inte avstå bara för att man väljer ajax. Vilket är skönt då jag tror klisterlapparna gör halva jobbet så att säga.
Tack för info! Tycker Säkerhtesbygggarnas fasadskyltar är okej men hade gärna haft några lite mer proffsiga och allra helt i metall. Hur är de man får från Säkerhetscentralen?

Ni andra, har ni hittat några snygga och proffsiga metallskyltar för att sätta på fasaden? Finns en del på Ebay men de är väldigt amerikanska och känns lite fejk. Tar tacksamt emot bra tips på fasadskyltar i metall.

L Lund skrev:
Tack för info! Tycker Säkerhtesbygggarnas fasadskyltar är okej men hade gärna haft några lite mer proffsiga och allra helt i metall. Hur är de man får från Säkerhetscentralen?

Ni andra, har ni hittat några snygga och proffsiga metallskyltar för att sätta på fasaden? Finns en del på Ebay men de är väldigt amerikanska och känns lite fejk. Tar tacksamt emot bra tips på fasadskyltar i metall.
Från larmcentralen var det bara klisterlappar tyvärr.

Har skylt o dekaler från säkerhetsbyggarna uppe nu och bara satt en dekal från larmcentralen vid entren. De duger och jag kan förstå att ett litet företag kanske inte har råd med flashiga dekaler och metallskyltar.

Hade äran att ordna med nya skyltar vid entren och i trapphuset på firman där jag jobbar när vi flyttade. Så att man häpnar vad vissa kan ta betalt för en skiva plexi med lite ditklistrade bokstäver.

Tror det var på ajax facebook som dom hade en omröstning för ett tag sedan om dekaler. Fanns några roliga förslag, men vet inte om det mest var ploj.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
L Lund skrev:

Jag kör med teletecskyltar. Tycker de ser okej ut. Men de kostar tyvärr en hel del om det ska täcka fönster och fasader.

• Gilla
daneriks
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på nya ajax hubben här men det blir ett köp så fort den kommer. Är väl runt 1-2 månader kvar. Jag har verisure idag. Jag har för mig att de tar ner skyltarna när jag avslutar. Någon som vet om det är så?

Vidare funderar jag på om man inte skulle plocka ner ett par skyltar och säga att de är borta. Så kan man ju sätta upp dom sen när jag kör ajax. Jag inser att det blir fel men jag tror faktiskt att skyltarna gör mer nytta än själva tekniken.

Undra om de är en puckad idé.

Morsning!

Är i färd att köpa ett larm. Efter att ha läst lite utav tråden verkar ju detta larmet smidigt som attans. Jag skulle behöva ha larmet så fort det går och tänker mig att ett startskit från Ajax räcker i nuläget så kan jag bygga ut det efterhand sen.
Har ett par funderingar. Har idag ett litet mediaskåp med elcentral och inkommande fiber med router. Är det görbart att sätta huben där eller kommer man behöva nyttja någon knapp eller liknande på den när en komponent ska anslutas till den?
Värt att köpa nu innan den nya huben lanseras eller ska jag vänta? Inget behov av wi-fi om den sätts vid mediacentralen.
Slutligen en dum och kanske svår fråga att svara på. Från vilka skall jag köpa från isf? Alarmshopen eller säkerhetsbyggarna? Eller runt utav från någon annan?
Något annat som jag bör tänka på?

Mvh Jens

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.