Daniel aug Daniel aug skrev:
Kan man på Combiprotect ställa in så att bara glaskrossen är aktiverad och piren avstängd? Tänkte som skalskydd nattetid, vill inte ha piren igång då, så man kan röra sig fritt inne i huset.
Tyvärr inte på något smidigt sätt. Visst man kan gå in i detektorns inställningar o ändra, men blir lite omständligt att göra varje gång.
Skärmdump av inställningsmenyn för CombiProtect larmsystem på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Tyvärr inte på något smidigt sätt. Visst man kan gå in i detektorns inställningar o ändra, men blir lite omständligt att göra varje gång.
[bild]
Tack för svar. Näe det var lite väl omständligt. Får bli en separat glaskross istället.
 
någon som moddat fjärren?
har råkat trycka på knappar då den inte har något skydd framför knapparna, lätt hänt när den är i byxfickan med nyckelknippan
och den är ju lite stor tyvärr, bara en centimeter mindre på vart håll hadde gjort den smidigare
 
Jag står som admin på vårat larm hemma men sedan en tid tilbaks har notiserna slutat att fungera på min Galaxy S7, när någon larmade på/av fick jag alltid en notis men det har upphört. Har kollat i inställningarna, där är allt på. Hur fixar man detta är de fler som har detta bekymmer?
 
kitco kitco skrev:
Jag står som admin på vårat larm hemma men sedan en tid tilbaks har notiserna slutat att fungera på min Galaxy S7, när någon larmade på/av fick jag alltid en notis men det har upphört. Har kollat i inställningarna, där är allt på. Hur fixar man detta är de fler som har detta bekymmer?
Låter som om det är inställningar i telefonen som ställer till det.
Kör både Samsung o Huawei utan några problem
 
Verkar vara en del personer som har använt Ajax både vid bygge och i sina villor.
Tänkte använda Ajax larmsystem som bygglarm tills huset är färdigt och därefter användas som hemlarm.

Vilka produkter behöver man för ett bra baspaket?
Fungerar det som bygglarm när det inte finns någon fiber inkopplad?
 
M Mikulv skrev:
Verkar vara en del personer som har använt Ajax både vid bygge och i sina villor.
Tänkte använda Ajax larmsystem som bygglarm tills huset är färdigt och därefter användas som hemlarm.

Vilka produkter behöver man för ett bra baspaket?
Fungerar det som bygglarm när det inte finns någon fiber inkopplad?
Fungerar utmärkt som bygglarm.
Går att köra via gsm enbart.
Beroende på hur långt bygget är gånget så kanske MotionProtect Plus dvs kombidetektor PIR/MW kan vara något. Klarar lite tuffare miljöer då den inte blir lika känslig som en med enbart PIR
 
P
Någon som vet när rörelsedetektorn med inbyggd kamera?
 
kodrod skrev:
Någon som vet när rörelsedetektorn med inbyggd kamera?
Finns inte med i deras Product Line 2018 så det lär dröja, se klippet

Varför vilja ha kameradetektor?
De flesta på marknaden idag (verisure m.fl har bara stillbilder i VGA).
Bättre bilder med en riktig övervakningskamera och dessutom rörliga.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
P
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Finns inte med i deras Product Line 2018 så det lär dröja, se klippet
[media]
Varför vilja ha kameradetektor?
De flesta på marknaden idag (verisure m.fl har bara stillbilder i VGA).
Bättre bilder med en riktig övervakningskamera och dessutom rörliga.
Vad tråkigt, jag hade hoppats på i år.

Främst tre anledningar,
  1. Framförallt för enkelheten med bara en enhet (trådlös). Dessutom har jag inte hittat några kameror som ser snygga ut i en hemmiljö.
  2. Vill gärna att kameran täcker samma yta som rörelsedetektorn kan detektera.
  3. Vill på ett enkelt sätt få bilderna till larmcentral.
 
X xxsenx skrev:
Sitter själv och avvaktar inköp, då jag gärna vill ha den nya hubben. Främst på grund av 3G-stöd då jag hoppas att man kan kolla kameror över mobilnätet när vanlig uppkoppling är otillgänglig.

Ingen officiell info om denna från Ajax själva, men produkten börjar dyka upp på diverse hemsidor från öst, där specifikationen avslöjas.

[länk]
[länk]
Tror dessvärre inte du kommer kunna kolla kameror genom hub:en då den inte agerar som en router.
I dagsläget läser Ajax bara in rtsp-strömmen i app'en och det ligger helt utanför hub:en. T.ex kan man läsa in en kamera från ett helt annat nätverk/adress om man vill.

Det som det har ryktats om är att Ajax kommer spara ett klipp från bildströmmen i sitt cloud när ett larm löser ut. Så att man kan gå tillbaka i händelseloggen i Ajax app'en och titta på ett inspelat kort klipp från den tidpunkten ett larm löst ut. Men än så länge är det bara rykten.

Själv kör jag en router med 4G-sticka i som back-up och kopplat till en enkel UPS från netonnet.
Kamerorna kollas live via Ajax app, men lagringen sker både lokalt och till en cloudtjänst. Så vill jag kolla inspelat mtrl får jag använda en annan app eller PC.
 
  • Gilla
xxsenx
  • Laddar…
Nu har jag läst igenom alla sidor - otroligt värdefullt att läsa vad ni delar med er av. Tack för det! Verkar vara precis det larmsystem jag letat efter.

Har några frågor nedan, hoppas det är okej.

  1. Funderar på att vänta på Hub Plus pga 3G-sim. Orolig att 2G-sim kommer försvinna som tjänst/produkt på sikt. Vad tror ni?
  2. Får man en notifiering när larmet avaktiveras, tex när grannen går in för att vattna?
  3. Kan man välja att "on demand" se bilder från en ansluten kamera, eller går det endast när larmet utlösts?
  4. Var kan man placera AjaxHub centralenheten? Var som helst i huset (mindre radhus)? Behöver KeyPaden ström eller går den på batteri?
  5. Räcker en rörelsedetektor för att täcka av ca 10 meter som mest?
  6. Ser ni något problem i att använda rörelsedetektorn nattetid på nedervåning om alla sover på övervåningen?
  7. Går det att sätta tidsintervall tex nattetid som larmet ska vara aktiverat?
  8. Har ni sett några tester, Svenska eller internationella, kring hur Ajax larm presterar?

Många frågor men jag hittade inte svar på dessa när jag läste igenom. Hoppas någon har ork att svara :)
 
L Lund skrev:
Nu har jag läst igenom alla sidor - otroligt värdefullt att läsa vad ni delar med er av. Tack för det! Verkar vara precis det larmsystem jag letat efter.

Har några frågor nedan, hoppas det är okej.

Många frågor men jag hittade inte svar på dessa när jag läste igenom. Hoppas någon har ork att svara :)
  1. Funderar på att vänta på Hub Plus pga 3G-sim. Orolig att 2G-sim kommer försvinna som tjänst/produkt på sikt. Vad tror ni?
    Tror inte 2G försvinner inom överskådlig tid. Så otroligt mycket som går över 2G-nätet m2m/telematikkort etc.
  2. Får man en notifiering när larmet avaktiveras, tex när grannen går in för att vattna?
    Det kan man välja. D.v.s. du som admin sätter rättigheter samt vilka notifieringar respektive användare ska få. T.ex. om en granne bara ska kunna få larm, men ej larma på/av går det att ställa in. Eller om en användare ska kunna se kameror eller ej.
  3. Kan man välja att "on demand" se bilder från en ansluten kamera, eller går det endast när larmet utlösts?
    App'en fungerar som en mediaspelare. D.v.s. när du klickar på en kamera ser du live vad som händer.
  4. Var kan man placera AjaxHub centralenheten? Var som helst i huset (mindre radhus)? Behöver KeyPaden ström eller går den på batteri?
    Hub:en bör placeras inom larmat område och med Ajax räckvidd är inte ett vanligt radhus några som helst problem. KeyPad går på batteri enbart.
  5. Räcker en rörelsedetektor för att täcka av ca 10 meter som mest?
    Ja
  6. Ser ni något problem i att använda rörelsedetektorn nattetid på nedervåning om alla sover på övervåningen?
    Nej, bara alla är med på det. Risken är väl att det missas, speciellt i början kan jag tänka.
  7. Går det att sätta tidsintervall tex nattetid som larmet ska vara aktiverat?
    Nej, man måste aktivt själv larma på/av.
  8. Har ni sett några tester, Svenska eller internationella, kring hur Ajax larm presterar?
    Finns lite på youtube, PM:a mig om du tex vill testa app'en mot ett riktigt Ajax system :-)
 
  • Gilla
romerome och 2 till
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
  1. Funderar på att vänta på Hub Plus pga 3G-sim. Orolig att 2G-sim kommer försvinna som tjänst/produkt på sikt. Vad tror ni?
    Tror inte 2G försvinner inom överskådlig tid. Så otroligt mycket som går över 2G-nätet m2m/telematikkort etc.
  2. Får man en notifiering när larmet avaktiveras, tex när grannen går in för att vattna?
    Det kan man välja. D.v.s. du som admin sätter rättigheter samt vilka notifieringar respektive användare ska få. T.ex. om en granne bara ska kunna få larm, men ej larma på/av går det att ställa in. Eller om en användare ska kunna se kameror eller ej.
  3. Kan man välja att "on demand" se bilder från en ansluten kamera, eller går det endast när larmet utlösts?
    App'en fungerar som en mediaspelare. D.v.s. när du klickar på en kamera ser du live vad som händer.
  4. Var kan man placera AjaxHub centralenheten? Var som helst i huset (mindre radhus)? Behöver KeyPaden ström eller går den på batteri?
    Hub:en bör placeras inom larmat område och med Ajax räckvidd är inte ett vanligt radhus några som helst problem. KeyPad går på batteri enbart.
  5. Räcker en rörelsedetektor för att täcka av ca 10 meter som mest?
    Ja
  6. Ser ni något problem i att använda rörelsedetektorn nattetid på nedervåning om alla sover på övervåningen?
    Nej, bara alla är med på det. Risken är väl att det missas, speciellt i början kan jag tänka.
  7. Går det att sätta tidsintervall tex nattetid som larmet ska vara aktiverat?
    Nej, man måste aktivt själv larma på/av.
  8. Har ni sett några tester, Svenska eller internationella, kring hur Ajax larm presterar?
    Finns lite på youtube, PM:a mig om du tex vill testa app'en mot ett riktigt Ajax system :)
Sort tack för dina utförliga svar! Jag pitchade detta med hjälp av dina svar för min fru och fick tummen upp :)

Enda nackdelen jag kan komma på är avsaknaden av taggar/brickor, hade verkligen velat ha det.

Inga nämner problem med falsklarm, händer det inte för någon? Skulle Ajax MotionProtect Plus minimera risken för falsklarm ytterligare eller är det bara om man har husdjur den gör skillnad mot den vanliga detektorn (Ajax MotionProtect)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.