755 372 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Helt säker kan man aldrig vara, men iom att de nu är inne på marknaden i ca 62 länder och utvecklas i stadig takt tycker jag är positivt.L Lund skrev:
Med tanke på uppmärksamheten kring Ajax har jag svårt att se att det helt sonika läggs ned. Skulle det hända något o de börjar gå dåligt är väl nog ett uppköp troligare.
Låter bra! Men när det gäller nya hubben är det fortfarande oklart alltså? Är ute efter ljudsignal/påminnelse under tiden man kommit in till larmet går igång. Som det snackats om sen i vintrasErik Hellgren skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Precis som Lund skriver.A Alko skrev:
Alla inomhussirener som levereras idag har funktionen entry-/exit delay.
Så du får in-/utpasseringssignal från sirenen och det går att ställa volymen för detta separat (i 3 nivåer).
Låter bra! Men trots allt, om det är på väg en ny version av huben som heter "plus" och har bättre wifi-stöd, låter det som att man vill vänta in det innan man köper startpaketet, även om jag inte läst in mig alls på vari detta stöd för Wifi består...
Har skummat genom den nu 51 långa tråden så jag kan ha missat det..
Men måste man använda deras app för styrning?
Eller kan man styra larm på/av, notifikationer etc via tredjepart?
Jag kör på Openhab och skulle vilja koppla på larmet där.
Men måste man använda deras app för styrning?
Eller kan man styra larm på/av, notifikationer etc via tredjepart?
Jag kör på Openhab och skulle vilja koppla på larmet där.
Chattade med Ajax och frågade bl.a. om den nya hubben och om det visste något om release eller prissättning vilket de naturligtvis inte gjorde eller iaf ville gå ut med och gällande priset fick jag svaret "surly it will be more expensive".
Låter som den är ganska långt bort speciellt eftersom den svenska importören verkar ta lång tid på sig att få hit nya produkter.
Om WiFi och 3G är det enda som skiljer beställer jag definitivt den som finns nu, men skulle det komma fram senare att den nya är mer framtidssäker och/eller t.ex. har stöd för standarder kring hemautomatisering känns det ju surt.
Låter som den är ganska långt bort speciellt eftersom den svenska importören verkar ta lång tid på sig att få hit nya produkter.
Om WiFi och 3G är det enda som skiljer beställer jag definitivt den som finns nu, men skulle det komma fram senare att den nya är mer framtidssäker och/eller t.ex. har stöd för standarder kring hemautomatisering känns det ju surt.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Har figurerat en enklare spec på Hub Plus på nätet (har varit länkad tidigare i tråden) och enligt den så är det bl.a. samma processor och samma backup-batteri. Just batterier är lite trist iom att vanliga hub'en har 15h, men enl den spec'en som figurerat har Hub Plus endast 10h.
Sen vet vi inte om den kommer se ut så när den verkligen kommer.
Hade jag "varit" Ajax så hade iaf jag försökt använda så mycket mtrl "samma lika" i båda hub'arna som möjligt. Blir dyrare utvecklingskostnader om man helt plötsligt har tex två olika processorer att jobba kring.
Bättre ekonomi att köra på med gen.1 ett bra tag för att sedan om ett par år släppa gen.2
Sen vet vi inte om den kommer se ut så när den verkligen kommer.
Hade jag "varit" Ajax så hade iaf jag försökt använda så mycket mtrl "samma lika" i båda hub'arna som möjligt. Blir dyrare utvecklingskostnader om man helt plötsligt har tex två olika processorer att jobba kring.
Bättre ekonomi att köra på med gen.1 ett bra tag för att sedan om ett par år släppa gen.2
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Wifi ger bara en möjlighet att placera hub'en utan att vara beroende att ha ett nätverksuttag i närheten eller behöva dra en nätverkskabel från router till Hub.A Alko skrev:
Uppdateringar gör de löpande, men jag kan inte se någon funktion som saknas eller har önskats (man kan lämna förslag på idéer på deras supportsida) som skulle vara beroende av wifi i sig.
Hoppas inte den nya hubben får en massa annat roligt nu.inte kul om man går och slår till idag på den vanliga och sedan kommer det fram att den nya har 3g,wifi hemautomation,, bättre processor, mer ram och mer framtidssäker.
Jag kommer nog slå till nu inom en månad eller så.
Jag kommer nog slå till nu inom en månad eller så.
Skylt kommer jag kanske inte ens att sätta upp. Klistermärkena då, är de också snyggare från Alarmshoppen jämfört med Säkerhetsbyggarna?P patrik-b skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg