Ajax alarm systems

150k läst  1,1k svar

1. M
    Moderator · Nivå 17
    grävmaskiner brukar ju gilla att "äta" fiber också och man ska komma ihåg att många 3/4G baser är fiberanslutna

2. Kendobendo
    Medlem Nivå 3
    Sant fast exakt samtidigt som jag blir utsatt för ett inbrott? Större chans att vinna på lotto.

3. A
    Medlem · Nivå 7

Det innebär alltså att tjuven har minst 30 sek på sig innan något larm gått iväg, ingen siren låter...

Sedan får du ett meddelande på din mobil (om du har någon typ av fast uppkoppling till larmet) om sabotage, vad gör du då?

Ringer polisen?, ringer granne?
    Tjuven fortsätter att jobba i tysthet utan att larmet har utlöst (tjuter)

Nej, larm ska minst ha ett par trådade sektioner om du frågar mig. En rejäl siren utomhus så det märks att något hänt och INTE trådlöst!!

Trådlöst är som att dra kablarna synligt utomhus, uppskalade och klara att manipulera.

4. Erik Hellgren
    Medlem Nivå 6
    Började skriva på hur man enkelt tar sig förbi ett trådat godkänt larm kopplat till larmcentral med klassad överföring, men kom på att det vore som lägga ut en manual för vetgiriga inbrottstjuvar. Så jag hoppar över det.

Har arbetat med larm, larmöverföring och larmcentral sedan -99 nu. Så jag har samlat på mig en del kunskap i ämnet.

Har hänt en hel del med de trådlösa systemen sedan de första 433MHz systemen med enkelkommunikation dök upp på marknaden. Finns en hel del klipp på Youtube hur man löjligt enkelt tar sig förbi dessa gamla system som fortfarande sitter uppe i många hem och företag. Men dessa system har gett trådlöst ett idag oförtjänt dåligt rykte.

Av de trådlösa system som finns på marknaden idag tycker jag Ajax är de som lyckats bäst hittills med säkerheten kring både kommunikation mellan enheterna lokalt och larmöverföringen

5. M
    Medlem Nivå 12
    Helt ärligt! 99% är pundare som gör inbrott. De krossar en ruta och skiter om det tjuter. Den lilla del som mot förmodan har en störsändare är knappast ute efter gemenemans obefintliga kontanter, kanske lite guld för några tusen eller ipads och mobiltelefoner. Nä, ett bra trådlöst som Ajax verkar vara räcker gått till de 99% som oftast inte har några större värden hemma. Så resonerar jag, sen om man har möjlighet att dra in trådat so fine skulle jag också gjort och kunna välja en hybrid variant isf.

6. Kendobendo
    Medlem Nivå 3
    Det tråkiga med alla trådade eller hybrid-larm är att de :

Det krävs högskolepoäng i larminstallation för få det funka.
    Appen är skit i jämförelse med ajax app.
    Prispåslaget för själva larmet är mycket högre högre hos ÅF (25% är inte ovanligt).
    De flesta larmfirmorna är inte intresserade av att bara sälja larmkomponenter och gör det inte enkelt för kunder som vill göra själv. De kunde exempelvis ha en bra guide på hur man gör.
    Larmkomonenterna ser ut som de är designade på 80-talet (vissa på 90-talet).
    Grejerna är mycket dyrare än ajax.

Lyfter man något av detta när man pratar med firmorna så bedöms man som en ointressant kund.

Där står man sen. Därför känns ajax som bäst just nu för mig iaiallafal.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Håller med att dom trådade verkar ligga efter när det kommer till ny teknik. Idag vill man ha en bra App. Smarta hem är framtiden. Dessutom är det inte alla som har tid eller lust att dra ledningar överallt i en stor villa plus garage. Oftast vill ens bättre hälft inte att det ska synas några fula ledningar ock liknande så då får man gömma allt bakom lister och dra i kanaler i väggen. Det finns en anledning till varför Wifi är så populärt även om trådat är bättre. ;)

Tycker Ajax verkar komma tillräckligt nära trådad säkerhet för mina behov. Om strömmen bryts eller liknande så kan jag ringa till en pensionerad granne som nästan alltid är hemma som kan kika om han ser nått misstänk. 90% av inbrotten är dagtid där jag bor när folk är och jobbar.

Har dessutom megastora skyltar där det står kameraövervakning på så det kanske skrämmer bort nån tjuv. Visst har dom flesta bandanas tyvärr men tjuven kanske blir mindre sugen när han ser tre kameror som filmar en i fejan. kamerorna har UPS och vandalsäkra. Har en blinkande röd saftblandare som går om nån rör sig på verandan som kanske också skrämmer bort nån (samma UPS så funkar när strömmen gått).

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 8
    Inte för att det har något med tråden att göra, men det här är en gammal seglivad myt som vägrar dö ut. Idag utförs 60-70% av inbrotten i Sverige av organiserade utländska element. Officiella siffror från regeringen säger 50%, men de tonar ner bilden pga poliskrisen.
    00:50 http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellation/atgarder-mot-utlandska-stoldligor_H510166

Redigerat 11 feb 13:21
  9. E
    Medlem Nivå 7
    Behöver lite råd av val av produkter.
    Vi bor i ett sluttnings hus så vi har 3 olika etager. Alla barnen sover på nedre våningen och vi på ”vinden”
    Kan inte bestämma oss om vi ska ha en combi protector i hallen utanför deras rum eller ”glas Protector” i deras fönster. Hur skulle ni andra resonera?
    Jag tänker att det kan vara skönt att kunna ha ”skal skydd” under natten på deras våningen eftersom vi inte hör dom alls, fast det kanske är lite överdrivet?
    En fråga till; om man har en combi Protect i ett rum, finns det något riktigt värde i att ha ”door Protect” på altandörren i samma rum?

10. K
    Medlem Nivå 5
    Verkar inte gå så bra för dem att få hit den nya inomhussirenen.
    21/3 är senaste datumet jag fått.

11. Peter_K
    Medlem Nivå 16
    Hur vet man om sim kortet fungerar ?
    Min app visar signalstyrka men ej ansluten, hur ska man tolka det ?

12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Så ser det ut hos mig också. Det verkar som att det går att ringa men inte skicka data.

• Laddar…
  13. Peter_K
    Medlem Nivå 16
    Har du testat hur lång det tar att få kontakt om man drar ur nätverkskabeln?

14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Definiera "få kontakt". Jag lär inte kunna kommunicera med larmet.

15. Peter_K
    Medlem Nivå 16
    Via mobilappen. Slå av och på larmet. Se status osv.
    Har du GSM inställningarna i default. Roaming och disable ping.....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: