Byggahus.se

Ajax alarm systems

266k läst  1,7k svar

1. J
    Medlem · Nivå 5
    Använde ett sim-kort med Telia M2M Abonnemang när jag testade, fungerade fint förutom att sms:n som kom var på Tyska :D

Edit: Även jag skrev in APN

2. K
    Husägare · Nivå 6
    Jag kör med ett telenor telematik. Var tvungen att skriva in rätt APN innan det fungerade.

Dom kanske menar att du inte kan använda ett utländskt sim kort?

3. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Tack för svar, fick det att fungera med ett vanligt Comviq kontant.
    Det andra kortet som slutade fungera var ett Universal Telecom vilket jag tolkar som att kort från virtuella operatör t.ex Unversal, hallon o allt vad de heter inte fungerar då de roamar i andras nät.

Har skickat mail till dom igen om ett förtydligande.

Fick svar på en annan fråga också.
    Rtsp-stöd (video) kommer om ca 2v då de ska göra en uppdatering av app'en. Så har man fw 2.04 i hub:en ska det poppa igång då.

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Har du koll på vad det ställer för krav på kameran?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    Kan man på något sätt få Ajax och Yale att snacka med varandra? Dvs avlarmning vid upplåsning?

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Det är nog lättare med andra märken än Yale. ID Lock eller Danalock till exempel.

7. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Nej, ingen info om det ännu.
    Har lite olika kameror liggandes så jag tänkte helt enkelt testa mig fram om det inte kommer mer info

8. Biff Tannen
    Medlem Nivå 1
    Kameror med kabel eller går det med wi-fi? Dom nämnde inget om rörelsedetektorer med inbyggd kamera framöver? Får dom till det och om dom får in svenska väktarbolag (Lövestad, Falck, Securitas etc) med simpel anslutning via appen är dom perfekta i mina ögon.

9. K
    Husägare · Nivå 6
    Om du (och många fler) röstar på att det. Så kanske dom kan ta fram en låsmodul för det.

https://ajax.systems/support/features/?sort=1

10. K
    Husägare · Nivå 6
    Rörelsedetektorer med kamera ligger ganska högt upp i listan där man kan rösta på nya funktioner, så med lite tur kommer det.

11. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Ang kameror med wifi så finns det en uppsjö av dom. Har bl.a en Samsung SmartCam som egentligen är en liten cloud-kamera över wifi, men även den har rtsp. Så kameror kommer inte vara något problem att få in.

Redan nu går det att koppla Ajax via contact-id ip till larmcentral och jag tror nog att vi innan årsskiftet har larmcentraler där man även i Sverige kan ansluta sig med ett "klick". Securitas finns redan för Danmark o Estland bl.a.

12. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Måste säga att ungrarna imponerar på mig.
    Efter problemen med sim-kort från Universal (egentligen alla virtuella operatörer) har jag och supporten mailat fram o tbx, jag har skickat loggar etc. De backade min fw för att sedan lägga tbx 2.04 m.m.

Nu fungerar det!
    Känns som att de verkligen engagerar sig för att detta ska vara en grym produkt.

Nu väntar iaf jag bara på rtsp-stödet och att det ska komma larmcentraler även här i Sverige. En liten fågel viskade i mitt öra att Securitas tittar på det.

13. T
    Medlem · Nivå 9
    Kul att höra! Blir nog ett system från Ajax.
    Jag är en riktig noob när det gäller larm.
    Är det magnetkontakter som gäller eller räcker det med välplacerade motion detectors?
    Hur tänker ni?

• Laddar…
  14. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Jag är lite skadad eftersom jag jobbar i branschen, men skulle minst sätta magnetkontakt på alla dörrar samt ett par rörelsedet. Beroende på fönstertyp kanske också glaskrossdet.
    Glöm sen inte rökdetektorer o kanske nån fuktdet. :)

• Laddar…
  15. K
    Husägare · Nivå 6
    Mitt system har nu blivit ganska stort med ett 20 tal komponenter. Men har ingen vattendetektor eller glaskrossdetektor. Någon som testat dom?

Min lista med larmcentralen är helt tom (har inte ens några utländska). Är det normalt? I skärmdumparna från jambalaya finns det ju ett gäng utländska larmcentraler.

Redigerat 25 sep 2017 22:23