755 359 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Det är bra att testa i en telefon först, den där välkomst rösten kan ställa till det för vissa larmK Kirderf85 skrev:Jag satte i mitt sim-kort från Telia igår.
Det enda jag behövde göra var att aktivera GSM under Inställningar.
Ställde även in rätt APN ( online.telia.se ) och ändrade nummer för saldo. ( *120# )
Dock så testade jag det i en telefon från början. Vid första samtalet så möttes jag av en röst som sa typ välkommen till Telia. Kanske man måste göra så för att aktivera sim-kortet?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
AcessPointName den adress som simkortets kommunikation ska gå via, online.telia.se för telia
Typ som de inställningar man behövde ange för mms/sms i telefonerna förr i tiden (nu får man väl det mesta nedladdat och konfigurerat automatiskt).
Typ som de inställningar man behövde ange för mms/sms i telefonerna förr i tiden (nu får man väl det mesta nedladdat och konfigurerat automatiskt).
Har ett Telia kontantkort till mitt larm, har haft igång det lite över en månad.
Jag har fått ladda mitt kort 3 gånger (3x 100kr) sen dess, vid larm skickar den sms till 3 personer och ringer upp mig och frun.
Har satt igång larmet 4 gånger under tiden, gått in i huset utan tänka mig för
Vi båda har fått 26 sms totalt och aldrig fått ett samtal när vi testat larmet eller satt igång det av misstag.
Alla notiser får vi via appen och bara vid larm och driftstörning skickas sms/samtal.
Något fel på min Centralenhet eller har jag gjort något fel?
Sen får jag inte saldo kontroll (*120#) att fungera, min står bara och tuggar sen hoppar den tillbaka utan någon information.
Jag har fått ladda mitt kort 3 gånger (3x 100kr) sen dess, vid larm skickar den sms till 3 personer och ringer upp mig och frun.
Vi båda har fått 26 sms totalt och aldrig fått ett samtal när vi testat larmet eller satt igång det av misstag.
Alla notiser får vi via appen och bara vid larm och driftstörning skickas sms/samtal.
Sen får jag inte saldo kontroll (*120#) att fungera, min står bara och tuggar sen hoppar den tillbaka utan någon information.
Redigerat:
Saldo får jag inte fungera i appen.N niklaz skrev:Har ett Telia kontantkort till mitt larm, har haft igång det lite över en månad.
Det snurrar en stund och sedan händer ingenting.
Har inte haft någon tidigare version så vet inte om det alltid varit så eller om det dykt upp i samband med appens uppdatering. ( Alt. iOS-uppdatering )
Kör jag via webben så fungerar det dock.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kollade just prislistor på Comviq kontant & Telia refill. Iom att Ajax drar data över både Ethernet och GSM när den pingar servern
Comviq bas = 0,95:-/MB
Telia bas/enkel = 10:-/MB (Max 19:-/dygn)
Det är alltså 10ggr dyrare med Telia!
Tänk på detta om ni ska köra kontantkort.
Har en testanläggning med Comviq uppe och den verkar dra ca 10 öre/dygn, ska kolla lite mer noggrant närmsta dagarna.
Har en testanläggning med Comviq uppe och den verkar dra ca 10 öre/dygn, ska kolla lite mer noggrant närmsta dagarna.
Mm, satt och jämförde alla förra veckan.Erik Hellgren skrev:
Kollade just prislistor på Comviq kontant & Telia refill. Iom att Ajax drar data över både Ethernet och GSM när den pingar servern
Kommer köra på Comiviq när Teliakortet är slut.
Telenor är värst med 19 kr per dag (!!!) varje gång man använder data. ( 100 MB per dag )
Dvs 133 kr veckan om man kör på rörligt.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Källa på det?djhedan skrev:
Förtydligande: Hub plus kommer, har bara inte sett något om när ännu.
Dessutom så är det bara wifi som skiljer enligt den spec'en jag har läst dvs inte dubbla sim eller 3G (ännu).
Redigerat: