Lucky2015
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Såg en notis om att man i den senaste firmwaren skulle kunna avaktivera enheter. Ingen aning om när den släpps dock.
Jag fick den förra veckan till mitt system.

Lucky2015
S spamb skrev:
Hej. Kan man ställa in larmet så att hallen har en viss fördrojning så att man hinner trycka in koden, men övriga ytor löser ut larmet på direkten?
Ska huvudenhet vara undangömd, så att inbrottstjuvar inte kan slå sönder den innan den skickar larm ut?
Japp, det fungerar. Du kommer åt dessa inställningar under varje sensor och kan då välja vilka som ska ha fördröjning.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
I deras nya uppgradering som skickades ut nyligen kan man tillfälligt avaktivera sensorer/sirener utan att avinstallera dem.
Jepp stämmer! (fick nytt OS idag i en av mina hubar)

Hej,

Jag tänkte köpa ett ajax-system med enbart ett komplett skalskydd samt branddeckare,

- 1 hub
- 2 branddeckare
- 2 glaskross
- 8 magnetkontakter
- 1 utomhussirèn
- 1 keypad
- 2 övervakningskameror

Med ett komplett skalskydd ser jag ingen vits med t.ex. motioncam eller inomhussirèn, eller är det något jag inte tänkt på? Utomhussirènen sitter utanför sovrummet så jag hör om larmet går igång.

Ang. kamerorna, jag vill att de blir aktiva när det antingen går ett inbrottslarm eller brandlarm.
Jag vill även när som helst kunna aktivera/avaktivera de via min mobil.
Är det ajax socket som löser den biten?
Fungerar det med vilken kamera som helst, t.ex. TP-Link KC100?

Tack på förhand!

A Ahej skrev:
Med ett komplett skalskydd ser jag ingen vits med t.ex. motioncam eller inomhussirèn, eller är det något jag inte tänkt på? Utomhussirènen sitter utanför sovrummet så jag hör om larmet går igång.
Inomhus-siren kan vara trevligt om du använder keypad tillsammans med fördröjning på någon av sensorerna, tex att du har 30 sek på dig att larma av efter du öppnat dörren, och sirenen piper diskret under tiden.

• Gilla
Ahej och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
A Ahej skrev:
Hej,

Jag tänkte köpa ett ajax-system med enbart ett komplett skalskydd samt branddeckare,

- 1 hub
- 2 branddeckare
- 2 glaskross
- 8 magnetkontakter
- 1 utomhussirèn
- 1 keypad
- 2 övervakningskameror

Ang. kamerorna, jag vill att de blir aktiva när det antingen går ett inbrottslarm eller brandlarm.

Tack på förhand!
Om du köper combiprotect istället för glaskrossensorn så får du ju mer funktioner. Den reagerar även på såväl rörelse som glaskross. Ibland vid inbrott så lyfter de ju ut fönstret och då reagerar ju inte sensorn. Men det gör i sådana fall rörelsesensorn.

• Gilla
Ahej
  • Laddar…
Lucky2015
A Ahej skrev:
Hej,

- 1 hub
- 2 branddeckare
- 2 glaskross
- 8 magnetkontakter
- 1 utomhussirèn
- 1 keypad
- 2 övervakningskameror

Tack på förhand!
Angående kameror. Köp en kamera som klarar rtsp, då kan du se dem även i Ajax appen. Ett tips är IMOU kamerorna som är grymt prisvärda.

• Gilla
Ahej
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Såg en notis om att man i den senaste firmwaren skulle kunna avaktivera enheter. Ingen aning om när den släpps dock.
Såg det också i ett mail och i förrgår fick jag notis att firmware var uppdaterat såg jag får in och kolla.

Hej,

Ny användare av Ajax. Slängde ut mitt gamla Jablotronsysten (JA-60) och inser att det hänt lite på designfronten :).
Saknar dock en funktion från mitt gamla system och det är möjligheten att ställa in inpasseringsfördröjning i två steg. Eller är det en funktions som finns och som jag bara inte hittat?
Har magnetkontakt med fördröjning på entrédörr, dock sitter det en PIR som tar en då man kliver innanför dörren. På gamla larmet så ignorerades denna så länge som fördröjningen tickade för magnetkontakten. Om någon tog sig in utan att passera dörr så var där ingen fördröjning på nämnda PIR.
Som jag tolkar Ajax så måste jag ha fördröjning på både magnetkontakt och PIR, vilket gäller även om någon tar sig in utan att passera dörren.

Har jag förstått det rätt att det inte går att ha direktlarmande och innpasseringsfördröjning beroende av senario hos annan detektor?

Lucky2015
N Nuno skrev:
Hej,

Ny användare av Ajax. Slängde ut mitt gamla Jablotronsysten (JA-60) och inser att det hänt lite på designfronten :).
Saknar dock en funktion från mitt gamla system och det är möjligheten att ställa in inpasseringsfördröjning i två steg. Eller är det en funktions som finns och som jag bara inte hittat?
Har magnetkontakt med fördröjning på entrédörr, dock sitter det en PIR som tar en då man kliver innanför dörren. På gamla larmet så ignorerades denna så länge som fördröjningen tickade för magnetkontakten. Om någon tog sig in utan att passera dörr så var där ingen fördröjning på nämnda PIR.
Som jag tolkar Ajax så måste jag ha fördröjning på både magnetkontakt och PIR, vilket gäller även om någon tar sig in utan att passera dörren.

Har jag förstått det rätt att det inte går att ha direktlarmande och innpasseringsfördröjning beroende av senario hos annan detektor?
Det stämmer. Det går inte. Hade samma problem själv. Men jag ställde ner känsligheten på rörelsesensorn. Men om du har möjlighet kan du ju flytta den till annan del av rummet så den inte kommer åt din dörr.

Man kan ju undra hur de tänkte när larmet skapades. Verkar sakna en del basala funktioner. Bara en sådan sak att det inte fanns någon möjlighet till varning under inpasseringsfördröjning i början. Känns som ganska basala larmfunktioner.
Men men, får fokusera på fördelarna istället (även om gammellarmet aldrig strulade eller falsklarmade).

Bor i suterränghus och har ingen möjlighet att flytta PIR till en vägg som inte tar dörren också.

Lucky2015
N Nuno skrev:
Man kan ju undra hur de tänkte när larmet skapades. Verkar sakna en del basala funktioner. Bara en sådan sak att det inte fanns någon möjlighet till varning under inpasseringsfördröjning i början. Känns som ganska basala larmfunktioner.
Men men, får fokusera på fördelarna istället (även om gammellarmet aldrig strulade eller falsklarmade).

Bor i suterränghus och har ingen möjlighet att flytta PIR till en vägg som inte tar dörren också.
Men skulle en sån här passa bättre istället för en vanlig rörelsesensor? Den läser av en smalare yta. Vet inte hur det ser ut hos dig men kanske värt att kika på?

https://ajax.systems/products/motionprotect-curtain/

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Men skulle en sån här passa bättre istället för en vanlig rörelsesensor? Den läser av en smalare yta. Vet inte hur det ser ut hos dig men kanske värt att kika på?

[länk]
Tyvärr inget alternativ. De fönster som ska bevakas sitter på samma vägg som ytterdörren. Sen har vi katt, vet inte om den sensorn klarar det. Ett alternativ vore att har MK+ på fönstren, men det undviker jag helst rent estetiskt.
Får helt enkelt ge den som kommer in några sekunder i tystnad.

4
Jag aktiverar nästan alltid mitt alarm igenom keypad och sedan stänger jag ytterdörren.

Samtidigt har jag en altandörr på baksidan. Vill att larmet ska notifiera mig om altandörr är öppen när larmet slås på (för att jag inte ska glömma stänga altandörren)

om jag ställer in servicen att larmet inte går att slå på om dörrarna är öppna så går det inte att slå på larmet med keypaden (för entrén är öppen)

Går det här att lösa på något sätt ?

4 4fun skrev:
Jag aktiverar nästan alltid mitt alarm igenom keypad och sedan stänger jag ytterdörren.

Samtidigt har jag en altandörr på baksidan. Vill att larmet ska notifiera mig om altandörr är öppen när larmet slås på (för att jag inte ska glömma stänga altandörren)

om jag ställer in servicen att larmet inte går att slå på om dörrarna är öppna så går det inte att slå på larmet med keypaden (för entrén är öppen)

Går det här att lösa på något sätt ?

Om du larmar på utan att öppna ytterdörren? Då känns det som att det skulle fungera (så långe som altandörren är stängd).

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.