Byggahus.se

Ajax alarm systems

1. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Det ska komma en "ny" Hub som klarar Wing. Det radioprotokoll som MotionCam kommer prata för att skicka bilder. Själva larmen från detektorn till hub skickas fortfarande via Jeweller. Skriver "ny" då spec'en i övrigt inte skiljer från nuvarande hub (det lilla som man hört).
    Vad jag förstår (när jag pratat med Ukrainarna o läser mellan raderna) har man blivit försenade och jag har svårt att tro att dessa kommer till Sverige innan årsskiftet.

Sen är jag personligen skeptisk till MotionCam. Lågupplösta stillbilder är samma lika som funnits i andra system i 10 år nu och inget som det kilar i byxan för direkt.
    Ser hellre att Ajax lägger lite mer energi på de kameraintegrationer som finns. Tex automatiska snapshots vid larm som sparas i meddelandeloggen som man pratade om tidigare.

Redigerat 24 jul 17:44
    • Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle hellre ha färre enheter än fler. Jag tror man kan se om det är någon där eller ej även på en 640*480-bild.
    Någon där=åtgärd
    Ingen där=ta det lugnt och fortsätta med vad man håller på med.
    Oavsett hur hög upplösning och hur skarp bilden är så gör det ju inte inbrottet ogjort. Chansen att identifiera buset och få tillbaka godset tror inte jag är speciellt stor även om man har en 4k-video på busen.

3. 4
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag köper delvis det du säger. Tycker det hade varit bra om Ajax kunde integreras med någon annan kameraleverantör, utan de behöver inte göra allt själv. Dock är det viktigast för mig att det är smidigt och att, om larmet skulle gå, att jag på ett enkelt sätt kan avgöra om det är en tjuv eller min katt som är på bild. Mina krav på kameran är inte super höga, jag behöver inte ha full-hd för att identifiera tjuv eller katt.

Nu är situationen som den är och Ajax har inga egna kameror. Därför får jag sätta en kamera bredvid rörelsedetektorn. Vad rekommenderar ni?

Mina kravlista:
    - Det går på något sätt att spara bilderna lokalt gärna på en hårddisk antingen kopplad till en separat dator eller till "huvudenheten" (liknade Arlo)
    - Jag vill INTE betala per månad (extra för cloudtjänst eller likande)
    - Kamerorna behöver inte gå på batteri, jag har inga problem att dra el till varje kamera (även om det hade varit smidigt om kamerorna har batteri).
    - Kamerorna ska gärna integreras med Ajax larmet (bästa vore om kamerorna bara är på när larmet är aktiverat)
    - Kamerorna behöver inte vara full-hd, utan tillräckligt högupplösning för att identifiera tjuv eller katt
    - Kamerorna ska gärna vara små och snygga

Mvh
    4fun

4. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag kör UniFi billiga g3 flex. Uppfyller alla dina krav. Egen server, ström och data via PoE

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag har satt in en dahua-kamera som jag tror uppfyller det du skriver. Den sparar filmerna på ett sd-kort i kameran, men man kan ju ha en separat dvr om man vill. Man kan se streamen i ajax-appen eller dahuas app. Finns olika varianter, med wifi, poe osv. Med en ajax plug kan du låta dem vara på endast när larmet är på.

• Laddar…
  6. 4
    Medlem Nivå 6
    Hej,

PoE, har jag tyvärr inte hemma utan kör har TP Link Decp M9 mesh nätverk. Förstår jag det rätt att jag måste köpa en speciell swich för att köra de här kamrorna?
    Om jag behöver en speciell swich, vad rekomenderar du ?

Har aldrig hört talas om Dahuas och läste på nu lite snabbt. Kan man bara lagra informationen SD kortet eller Cloud? Om man har inbrott känns det som det första tjuven gör att plocka ner kamrorna (och kanske tar med sig SD-kortet). Går det lagra filmerna på en lokal server som jag kan gömma i huset?

Mvh
    4fun

7. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Dahuas lilla Imou Cue fungerar bra med Ajax, riktigt prisvärd.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja, du kan ju ha en sån lösning där du har en centralenhet som lagrar. Finns färdiga paket. Sen finns deras moln också, men det ville du ju inte ha.

Som jag ser på kamera så kan det kvitta om tjuven tar sd-kortet. Poängen för mig är att se att det _inte_ är inbrott så jag slipper skicka väktare.

Filmer tror jag inte hjälper polisen att ta tjuven det minsta. Jag har haft inbrott och det var ju ingen jätteinsats som gjordes så att säga.

9. M
    Medlem · Nivå 8
    Du får köpa en PoE Switch som kan ge ström över nätverket och sedan antingen deras inspelningslåda eller installera deras äldre version på en dator eller nas. Du kan även använda annna mjukvara för att spara video

• Laddar…
  10. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Ja, du kan lagra vart du vill. Server, NVR etc
    Själv så lagrar jag mina Dahua på flera ställen samtidigt, lokalt på en NVR, externt på en server på firman som också skickar upp klippen på Dropbox

• Laddar…
  11. 4
    Medlem Nivå 6
    Vilken centralenhet rekomenderar du?

12. 4
    Medlem Nivå 6
    Förstår inte alls vad du menar. NVR etc... Kunde lika gärna vara kinesiska :thinking:
    Vad föreslår du att jag ska köpa?

• Laddar…
  13. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    NVR Network Video Recorder i grund o botten en hårddisk för kameror.
    Brukar säljas med plats upp till 4, 8, 16 osv kameror

Eftersom som vi är i Ajax-tråden skulle jag säga Dahua NVR4104-P-4KS2 som fungerar bra ihop med Ajax

14. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag skulle rekommendera att du börjar med en kamera med sd-kort. Sen kan du efter en tid utvärdera om du behöver en nvr eller något annat eller klarar dig med bara sd-kortet.

15. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Jag kör en Dahua NVR 4104, köpte för 110 dollar på Aliexpress.
    Satte i en WD Purple 3TB. Spelar ständigt in i 1080P.

Kör fyra kameror, funkar bra både med Ajax och Dahuas egna app.

• Laddar…