755 262 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
1 dörrsensor per dörr. Men man får med 1 stor och en liten magnet. Använd den som passar bäst.MarkusTe skrev:
Det finns ingen inbyggd sirén.
Oklart med brandlarmen.
Är inte 2000 meter räckvidd på signalen till centralen?MarkusTe skrev:
Okej, såg att ett brandlarm täcker upp till 2000m i öppet utrymme, blir ett till varje våning.
Gur fungerar dörr sensorerna? Gissar att det är 1kit till varje dörr?
Är det inbyggd siren till inbrottslarmet eller behöver man köpa en extern?
Är brandlarmen seriekopplade så att alla larmar om ett går igång?
Det är inbyggd siren i brandlarmet och sirenen börjar tjuta också på inbrottslarmet, vet dock inte om brandlarmen piper ihop, inte testat.
Dörr magneterna fungerar galant man får även med så man kan koppla in en extra magnet med en liten kabel, samt att det medföljer en mindre magnet så man inte behöver ha båda stora delarna utan bara en av dom.
Det är tyvärr ingen inbyggd siren utan måste köpas separat, inomhus siren låter jättemycket trotts sin lilla storlek och räcker gott och väl till ett hus.
X Xcelera skrev:Är inte 2000 meter räckvidd på signalen till centralen?
Det är inbyggd siren i brandlarmet och sirenen börjar tjuta också på inbrottslarmet, vet dock inte om brandlarmen piper ihop, inte testat.
Dörr magneterna fungerar galant man får även med så man kan koppla in en extra magnet med en liten kabel, samt att det medföljer en mindre magnet så man inte behöver ha båda stora delarna utan bara en av dom.
Det är tyvärr ingen inbyggd siren utan måste köpas separat, inomhus siren låter jättemycket trotts sin lilla storlek och räcker gott och väl till ett hus.
Så är det nog. Är det en allts en inbyggd siren i central enheten? Eller menar du att det börjar tjuta i den sirenen man får köpa till?
Ja 2000 meter i öppen terräng, har min central på vinden och jag har lägsta nivån på vattensensorn som ligger 2 våningar ner, så man får försöka placera så centralt som möjligt om det är stort huskodrod skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Jag skulle inte vara orolig bara för att den visar på låg mottagning mellan hub och detektor i ett vanligt hus.X Xcelera skrev:
Gjorde ett test av räckvidden tidigare med en mkt som jag helt enkelt promenerade iväg med. Staplarna för mottagningen verkar vara med mycket god marginal. Redan vid N i Murkelvägen (se bild) visade den på lägsta mottagning, men jag kunde gå ett par hundra meter till i tätbebyggt område innan den började tappa de "öppningar/stängningar" jag testade.
Mitt hus är den lilla gråa pluppen högst upp på bilden. Vid den blåa markeringen började den tappa sändningar, men gick jag bara tillbaka 20m så jag hamnade på andra sidan den långa huslängan gick alla larm fram. Så räckvidden imponerar.
Kikade lite på prisskillnad mellan Ajax och SPC i min installation. Prisskillnaden blev inte så stor...
Jag kan mycket väl ha missat tillbehör/delar som behövs till SPC (vilket är en av nackdelarna, enbart att sätta ihop en lista på prylar är halvsvårt).
SPC tilltalar nörden i mig, men trevligt med ett plug-n-playsystem som Ajax också.
Beslutsångest...
Jag kan mycket väl ha missat tillbehör/delar som behövs till SPC (vilket är en av nackdelarna, enbart att sätta ihop en lista på prylar är halvsvårt).
SPC tilltalar nörden i mig, men trevligt med ett plug-n-playsystem som Ajax också.
Beslutsångest...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle utan tvekan valt spc-systemet, Ajax känns som leksaker i jämförelse. Har du dessutom möjlighet till trådade sektioner har du höjt säkerheten rejält!
Ett larm är ett larm och jag är tveksam till att koppla upp ett larm mot appar och liknande, vem vet vilka buggar och möjligheter för intrång utefrån som följer med dessa
Ett larm är ett larm och jag är tveksam till att koppla upp ett larm mot appar och liknande, vem vet vilka buggar och möjligheter för intrång utefrån som följer med dessa
Jo, paketerbjudanden som gör totalsumman lägre finns med både SPC och Ajax. Valde dock att ta rena komponenter för att få en så jämn jämförelse som möjligt.J Jambalaya skrev:
Fast jag vill ha koppling mot app, vilket båda systemen klarar. Det är nog lite säkrare med trådat men framförallt så slipper man byta batterier.Andreas La Motte skrev:
Jag skulle utan tvekan valt spc-systemet, Ajax känns som leksaker i jämförelse. Har du dessutom möjlighet till trådade sektioner har du höjt säkerheten rejält!