Eller så inför man hos Skatteverket det gamla "På socknen" för då finns personen åtminstone.😎

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C
C cbrolin skrev:
En felaktig adress är mycket värre än ingen adress alls! En felaktig adress döljer problemet.
Håller på ett hypotetiskt plan med om det, men det jag försöker påpeka är att som systemet fungerar idag är det tvärtom. Just av anledningen att "problemet" är dolt så länge ingen reagerar. Systemet uppmuntrar till fenomenet.

C cbrolin skrev:
Hur kan myndigheter nå någon som har fel adress?
Man kan vittja brevlådan, eller ha någon som gör det åt en. Man kan kvittera ut posten på postkontoret (har jag för mig). Man man ställa om mycket så att det går till typ Kivra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan vittja brevlådan, eller ha någon som gör det åt en. Man kan kvittera ut posten på postkontoret (har jag för mig). Man man ställa om mycket så att det går till typ Kivra.
Hur fungerar det med c/o-adress, skulle det fungera?

P
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det kan ju vara så att man vill ansöka om bostadsbidrag. Att det då är massa"spökmänniskor" skrivna på adressen gör att man kanske inte får bidraget.
Är inte bostadsbidrag personliga?

P pmd skrev:
Är inte bostadsbidrag personliga?
Ja och nej men rätten till dem påverkas bland annat av om man bor själv eller delar bostadskostnaden med andra.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Det borde inte vara nödvändigt att ha en av staten registrerad bostadsadress. För post duger väl Poste Restante?

Folkbokföringssystemet är ett fantastiskt bra verktyg för att eliminera oliktänkande när fascisterna har tagit makten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att det är speciellt betungande att ta hand om den posten. Finns det några andra problem som jag missat?
Det kan bli lite besvärligt efter några år. Posten måste ju lagras, eller är det lagligt att destruera andras post?

P
Och i detta fall är det ingen lägenhet. Utan ett fritidshus.
Ett fritidshus taxeras som alla andra småhus, men om vi inför egen taxeringsklass för fritidshus så skulle riksdagen kunna lagstifta om att ingen får folkbokföra sig på en adress för fritidshus.

Nissens
P pmd skrev:
Det kan bli lite besvärligt efter några år. Posten måste ju lagras, eller är det lagligt att destruera andras post?
Man kan skriva ”retur avsändaren” och lägga den på en brevlåda.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller på ett hypotetiskt plan med om det, men det jag försöker påpeka är att som systemet fungerar idag är det tvärtom. Just av anledningen att "problemet" är dolt så länge ingen reagerar. Systemet uppmuntrar till fenomenet.
Därför borde systemet ändras.
C cpalm skrev:
Ytterligare ett argument till att ändra systemet. Jag vill inte att någon obehörig tar hand om min post. Därför har jag låsbar brevlåda som normalt är låst. Vill myndigheterna att de felplacerade ska vittja brevlådor och i bästa fall sortera posten som finns däri så att alla brev kommer fram eller i värsta fall bryta sönder låsta brevlådor och strunta i sorteringen så att brev med rätt adresser inte kommer fram?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte heller problemet. Innan påhittet med lägenhetsnummer kunde en massa för varandra okända människor vara skrivna på samma adress och jag har inget minne av att någon såg detta som ett problem. Varifrån kommer idén om att man numera "äger" sin adress?
Man äger sin adress på samma sätt som man äger sitt personnummer. Vill du att andra ska nyttja ditt personnummer också? Registreringsnummer på bilen?

I tråden har det tagits upp en massa olägenheter för den som drabbas av att andra skriver sig på fel adress. Dessutom fortplantar sig problemet till andra ställen, tex bostadsbidrag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Foliehatten3
Nissens Nissens skrev:
Man kan skriva ”retur avsändaren” och lägga den på en brevlåda.
Jp. Men inte så skoj att göra det på 99 brev då och då😮‍💨

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan vara värt att köpa en stämpel med den texten.😉

• Haha
Foliehatten3
  • Laddar…
Nissens
Jag hade nog strukit över den felaktiga adressen, lagt de 99 breven i en påse dör det stod ”retur avsändaren” på påsen. Betydligt mindre jobb då.

Alternativt skaffat en stämpel med texten på. 😊

Men visst vore det störande

Edit: ser att jag var 2:a med stämpeln. 😊

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett fritidshus taxeras som alla andra småhus, men om vi inför egen taxeringsklass för fritidshus så skulle riksdagen kunna lagstifta om att ingen får folkbokföra sig på en adress för fritidshus.
Det har funnits skilda taxeringskoder för permanentbostäder och fritidshus tidigare, men det togs bort till förmån för nuvarande system där allt är småhus. Att allt är småhus, med fri användning, stämmer bättre överens med människors levnadssätt. Vad som är permanent- respektive fritidsboende ska inte avgöras av fastighetstaxeringen, utan av hur den aktuella ägaren väljer att använda sitt hus.
Att reglera detta hårdare bara för att komma åt skenskrivningar och felaktiga postadresser är ingen bra idé. En fastighetsägare ska inte behöva ansöka om att taxera om sitt hus bara för att få bo i det, exempelvis. Det blir en oerhörd massa extra statlig administration parat med medborgerlig irritation.
Givetvis är det också irriterande om det dyker upp felaktigt folkbokförda på ens fritidshusadress, men då bör det problemet adresseras direkt (pun intended). Det finns trots allt lagstiftning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.