9 925 läst ·
214 svar
10k läst
214 svar
90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Varför tycker du det är ok att lägga ner en timme i veckan på att hantera någon annans post?Nissens skrev:
Nej så är det inte. Försöker du skämta? Min fru har exempelvis samma rätt till den adress hon bor på som jag har men hon har ingen rätt till mitt personnummer. Tanken att man ska äga en adress ser jag som rätt befängd.C cbrolin skrev:
Ett personnummer är kopplat till en fysisk individ, en adress är kopplad till en plats. Två väldigt olika saker.
Har jag sagt det?useless skrev:
Var?
Och vad skulle ta en timme i veckan?
Jag är sannolikt oerhört mycket snabbare än du att hantera posten om det skulle ta en timme i veckan för dig.
Du tror inte att avsändarna med tiden slutar skicka till en adress som returnerar posten?
Men hur?C cbrolin skrev:
I ett försök att sammanfatta:
HIndret idag är att det är brottsligt att anmäla en felaktig adress. Ett brott med ganska högt straffvärde på pappret till och med. Ändå är det många som begår brottet, av mer eller mindre legitima orsaker:
- Man saknar bostad
- Man är "förhindrad" att anmäla sin adress vid t.ex. inneboende eller andrahandsboende
- Man vill fuska till sig bostadsbidrag
- Man vill komma åt någon fördel med att vara skriven i en annan kommun - vård, dagis, skola, politiska uppdrag
- Man vill ge sken av att man finns i Sverige när man egentligen befinner sig utomlands - t.ex. bidragsfusk?
- Man vill "gömma" sig av en eller annan anledning
Problemet vi diskuterar är att du kan drabbas av att någon okänd skriver sig på "din" adress.
Idag får man anmäla detta till myndigheterna som drar igång en utredning, kvarnarna mal och utredningen kan vara svår, men till slut verkar det ändå leda till man "blir av" med den okände.
Alt. 1: Detta duger inte så vi behöver införa ett hinder - man måste aktivt bli "insläppt" av fastighetsägaren.
Invånarens anmälningsplikt ställs då mot fastighetsägarens vetorätt, vilket i sig är en juridisk utmaning.
Blir det en konflikt måste ärendet utredas.
Vad är fastighetsägarens ansvar i sammanhanget?
Vilka uppgifter gäller under ärendets gång? "Ägaren" av nuvarande adress kanske inte heller vill ha personen skriven där längre.
Om invånaren skall hamna i "karantän" under tiden, hur säkerställer man då att det inte får orimliga konsekvenser för personen i fråga?
Alt. 2: Erbjud alternativa "parkeringsplatser" för att styra bort problemet från drabbade fastighetsägare.
Funkar inte juridiskt idag. Eftersom ingen de facto bor på "parkeringsplatsen" är det automatiskt ett brott att skriva sig där, vilket myndigheterna är skyldiga att utreda. Ergo kommer det inte att vara ett lockande alternativ.
Avkriminaliserar man detta ger man samtidigt upp hela grundidén om att det är tvingande att uppge sin faktiska hemvist.
Redigerat:
Vad vore problemet med en egen taxeringsklass för fritidshus? Det finns väl inga nackdelar med det?SågspånPappspikEternit skrev:
Det har funnits skilda taxeringskoder för permanentbostäder och fritidshus tidigare, men det togs bort till förmån för nuvarande system där allt är småhus. Att allt är småhus, med fri användning, stämmer bättre överens med människors levnadssätt. Vad som är permanent- respektive fritidsboende ska inte avgöras av fastighetstaxeringen, utan av hur den aktuella ägaren väljer att använda sitt hus.
Fördelen är den jag redan beskrivit. Ett försök att mantalsskriva sig på en fritidshusadress skulle helt enkelt vara ogiltigt och inte registreras.
Men, som jag också redan skrivit, jag finner ingen större anledning till att man måste vara skriven någonstans. Det är en byråkratisk börda på medborgarna som vi gärna kan ta bort.
Ansöka? Det räcker väl med att anmäla ändringen?SågspånPappspikEternit skrev:
Den lagstiftning som du hänvisar till (vilken?) tycks inte fungera.SågspånPappspikEternit skrev:
Blir inte det lite irriterande om man bosätter sig där? Ska man då fortsätta att vara folkbokförd där man inte längre bor? Det är visst brottsligt att göra så har jag hört...P pmd skrev:
Redigerat:
Självklart ska man äga sin adress. Men givetvis gäller det för dig och din fru och barn.Alfredo skrev:
Nej så är det inte. Försöker du skämta? Min fru har exempelvis samma rätt till den adress hon bor på som jag har men hon har ingen rätt till mitt personnummer. Tanken att man ska äga en adress ser jag som rätt befängd.
Ett personnummer är kopplat till en fysisk individ, en adress är kopplad till en plats. Två väldigt olika saker.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det innebär ytterligare administrativt krångel i fastighetstaxeringen att dela in hus i permanentboende och fritidshus. Ett krångel som funnits tidigare, men på goda grunder tagits bort.P pmd skrev:
Det är en intressant och snudd på anarkistisk tanke att människor inte ska behöva vara folkbokförda alls. Tyvärr tror jag inte på tanken. Det finns många anledningar för stat, region och kommun att veta var folk befinner sig stadigvarande. Beskattning baseras på folkbokföringsort, likaså skolplacering av barn och andra sociala förmåner och rättigheter.P pmd skrev:
Skulle vi inte ha folkbokföring alls skulle den byråkratiska bördan (vadå "börda", är det så himla jobbigt att ändra adress när du flyttar?) övergå till stat, region och kommun som skulle ha ett bövla elände att beskatta folk och hålla reda på vem som skulle gå i skolan var, tilldelas plats på äldreboende eller få försörjningsstöd. För att nämna några exempel.
Då ska den anmälda ändringen ändå införas i taxeringsregistret = administrativt krångel.P pmd skrev:
Som den inskränkta människa jag är, hänvisar jag till folkbokföringslagen:P pmd skrev:
https://lagen.nu/1991:481
Länken ovan går till lyxversionen med kommentarer och referenser till domar, bland annat.
Man kan ju börja med att tillämpa befintlig lagstiftning. Det finns möjligheter. Det är upp till 6 månaders fängelse i straffskalan för folkbokföringsbrott, faktiskt.
Du skrev "..hade nog strukit över den felaktiga adressen, lagt de 99 breven i en påse". Det tolkar jag som att du tycker det är en acceptabel lösning?Nissens skrev:
Sortera, stryka adressen på 99 brev och ta sig till ett ställe där man kan lämna en hel påse. Det lär ta betydligt mer än några minuter iallafall.Nissens skrev:
Nej.Nissens skrev: