C
Alfredo Alfredo skrev:
Omständligt?
Ja faktiskt. Det kanske inte inses av alla, men för de som vistas lite längre perioder på annan ort än där man är skriven blir man väl medveten om problemen. Det blir tjafs om man behöver besöka vården, det går inte att beställa postorder mot faktura, man behöver kolla posten, osv.

Plus inte minst hantera arga åsikter från den som flyttar in på den gamla adressen... 😆

B b8q skrev:
Postkontor??? Vilket århundrade lever du kvar i?
Var skulle du annars kvittera ut posten? 🤔

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en intressant och snudd på anarkistisk tanke att människor inte ska behöva vara folkbokförda alls.
Anarkistist i ett svenskt perspektiv kanske, men verkligheten i (de flesta?) andra länder.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Självklart ska man äga sin adress.
Vi kan väl enas om att vi helt enkelt är oense. Fram tills påhittet med lägenhetsnummer kunde man dela adress med tiotals, eller fler, mer eller mindre okända människor och jag minns inte att det upplevdes som det minsta problematiskt eller att det förekom någon debatt kring att det skulle vara ett problem.

C cpalm skrev:
Det kanske inte inses av alla, men för de som vistas lite längre perioder på annan ort än där man är skriven blir man väl medveten om problemen.
Jag har gjort det i rätt långa perioder tidigare och upplevde inga större problem.

C cpalm skrev:
Det blir tjafs om man behöver besöka vården
De få gånger det var aktuellt var det helt problemfritt. Men det kan säkert skilja. Jag har bara mina ytterst begränsade erfarenheter att gå på.

C cpalm skrev:
det går inte att beställa postorder mot faktura, man behöver kolla posten, osv.
Betalar de mesta med kort så det störde inte mig. För posten har man eftersändning om det behovet finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
De få gånger det var aktuellt var det helt problemfritt. Men det kan säkert skilja. Jag har bara mina ytterst begränsade erfarenheter att gå på.
Kanske samma region/län?
Här är det jätteproblem, ständigt tjafs, de kommunicerar med brev till folkbokföringsadressen och 1177.se funkar inte alls.

C cpalm skrev:
Kanske samma region/län?
Nej inte ens nära.

C cpalm skrev:
de kommunicerar med brev till folkbokföringsadressen
Ja man måste givetvis ha posten eftersänd eller på annat sätt "omhändertagen".

Nissens
useless useless skrev:
Du skrev "..hade nog strukit över den felaktiga adressen, lagt de 99 breven i en påse". Det tolkar jag som att du tycker det är en acceptabel lösning?
Ja, men var har jag skrivit att det är en timme i veckan??
useless useless skrev:
Sortera, stryka adressen på 99 brev och ta sig till ett ställe där man kan lämna en hel påse. Det lär ta betydligt mer än några minuter iallafall.
Det tar betydligt mindre än en timme som du påstod, några minuter handlar det om. Det är en påse vi pratar om, inte en säck. Du förstorar verkligen detta.

Nej.

Så om du skickar flera brev till en adress där du får tillbaka dom med beskedet felaktig adress, så fortsätter du att skicka till den adressen?

Det kanske finns sådana personer, och företag/myndigheter (som också är människor) men ni tillhör nog inte någon majoritet när det gäller det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det tar betydligt mindre än en timme som du påstod, några minuter handlar det om.
Ännu fortare går min metod som är att långtidsförvara posten åt mottagarna i en hög ovanpå komposten.

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ännu fortare går min metod som är att långtidsförvara posten åt mottagarna i en hög ovanpå komposten.
Jag har ett minst lika snabbt sätt som dessutom är helt omöjligt att spåra.

Ledtråd:
Jag har en Keddy. 😊

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har en Keddy.
Shhhh. @djungelkatt kanske hör dig...

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
Shhhh. @djungelkatt kanske hör dig...
Eller birgitt

• Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Har för mig att man kunde klicka i nån ruta på skattemyndigheten om just "inflyttningar" på adressen.. minns inte om det gjorde att de inte kunde flytta in några nya utan tillåtelse.. eller om jag bara skulle bli notifierad om någon annan försökte.. 🤔

Jag klickade iaf i den rutan för några år sedan, efter rekommendation (jag visste inte ens att den fanns) 🤓
Man kan gå in spärra sin adress på Skatteverket. Kommer inte ihåg om man kan hindra andra att bokföra sig på adressen.
https://www.skatteverket.se/privat/...dring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html?q=Adress

Nissens
H HEM2121 skrev:
Man kan gå in spärra sin adress på Skatteverket.
Here we go again. 😂😂

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kommer inte ihåg om man kan hindra andra att bokföra sig på adressen.
Det är bara att läsa sidan du själv länkar till.

En ledtråd är att du funderar på vad tråden handlar om.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Blir inte det lite irriterande om man bosätter sig där? Ska man då fortsätta att vara folkbokförd där man inte längre bor? Det är visst brottsligt att göra så har jag hört...
Man ger lämpligen skatteverket i uppdrag att registrera om fritidshuset till bostadshus. Enklast är kanske att man kan göra det själv.

Men mitt huvudförslag är alltså att folkbokföring ska vara frivilligt.

P
Det finns många anledningar för stat, region och kommun att veta var folk befinner sig stadigvarande.
Det är öven ett supereffektivt verktyg för att hålla befolkningen i schack. Det kan gå fort att drabbas av en repressiv regim.

Det är även en guldgruva för en fientlig ockupationsmakt.
Beskattning baseras på folkbokföringsort, likaså skolplacering av barn och andra sociala förmåner och rättigheter.
Skulle vi inte ha folkbokföring alls skulle den byråkratiska bördan (vadå "börda", är det så himla jobbigt att ändra adress när du flyttar?) övergå till stat, region och kommun som skulle ha ett bövla elände att beskatta folk och hålla reda på vem som skulle gå i skolan var, tilldelas plats på äldreboende eller få försörjningsstöd. För att nämna några exempel.
Om man vill gå i skolan får man (eller ens föräldrar om man är ung) lämpligen registrera sig hos den lokala skolmyndigheten. För äldreboende är det redan så att man själv måste ansöka om det.
Då ska den anmälda ändringen ändå införas i taxeringsregistret = administrativt krångel.
Det räcker med en webbsida som man loggar in på.
Man kan ju börja med att tillämpa befintlig lagstiftning. Det finns möjligheter. Det är upp till 6 månaders fängelse i straffskalan för folkbokföringsbrott, faktiskt.
Ja, antingen tillämpar man lagar eller så avskaffar man dom. Att ha otillämpade lagar tycks mig inte så ändamålsenligt.
Men hur stort är problemet med folk som skriver sig på andras fritidshus?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.