9 925 läst ·
214 svar
10k läst
214 svar
90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Ja faktiskt. Det kanske inte inses av alla, men för de som vistas lite längre perioder på annan ort än där man är skriven blir man väl medveten om problemen. Det blir tjafs om man behöver besöka vården, det går inte att beställa postorder mot faktura, man behöver kolla posten, osv.Alfredo skrev:
Plus inte minst hantera arga åsikter från den som flyttar in på den gamla adressen... 😆
Var skulle du annars kvittera ut posten? 🤔B b8q skrev:
Anarkistist i ett svenskt perspektiv kanske, men verkligheten i (de flesta?) andra länder.SågspånPappspikEternit skrev:
Vi kan väl enas om att vi helt enkelt är oense. Fram tills påhittet med lägenhetsnummer kunde man dela adress med tiotals, eller fler, mer eller mindre okända människor och jag minns inte att det upplevdes som det minsta problematiskt eller att det förekom någon debatt kring att det skulle vara ett problem.Solhemsgatan skrev:
Jag har gjort det i rätt långa perioder tidigare och upplevde inga större problem.C cpalm skrev:
De få gånger det var aktuellt var det helt problemfritt. Men det kan säkert skilja. Jag har bara mina ytterst begränsade erfarenheter att gå på.C cpalm skrev:
Betalar de mesta med kort så det störde inte mig. För posten har man eftersändning om det behovet finns.C cpalm skrev:
Kanske samma region/län?Alfredo skrev:
Här är det jätteproblem, ständigt tjafs, de kommunicerar med brev till folkbokföringsadressen och 1177.se funkar inte alls.
Ja, men var har jag skrivit att det är en timme i veckan??useless skrev:
Det tar betydligt mindre än en timme som du påstod, några minuter handlar det om. Det är en påse vi pratar om, inte en säck. Du förstorar verkligen detta.useless skrev:
Nej.
Så om du skickar flera brev till en adress där du får tillbaka dom med beskedet felaktig adress, så fortsätter du att skicka till den adressen?
Det kanske finns sådana personer, och företag/myndigheter (som också är människor) men ni tillhör nog inte någon majoritet när det gäller det.
Shhhh. @djungelkatt kanske hör dig...Nissens skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Man kan gå in spärra sin adress på Skatteverket. Kommer inte ihåg om man kan hindra andra att bokföra sig på adressen.Snigla skrev:
Har för mig att man kunde klicka i nån ruta på skattemyndigheten om just "inflyttningar" på adressen.. minns inte om det gjorde att de inte kunde flytta in några nya utan tillåtelse.. eller om jag bara skulle bli notifierad om någon annan försökte.. 🤔
Jag klickade iaf i den rutan för några år sedan, efter rekommendation (jag visste inte ens att den fanns) 🤓
https://www.skatteverket.se/privat/...dring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html?q=Adress
Man ger lämpligen skatteverket i uppdrag att registrera om fritidshuset till bostadshus. Enklast är kanske att man kan göra det själv.Alfredo skrev:
Men mitt huvudförslag är alltså att folkbokföring ska vara frivilligt.
Det är öven ett supereffektivt verktyg för att hålla befolkningen i schack. Det kan gå fort att drabbas av en repressiv regim.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är även en guldgruva för en fientlig ockupationsmakt.
Om man vill gå i skolan får man (eller ens föräldrar om man är ung) lämpligen registrera sig hos den lokala skolmyndigheten. För äldreboende är det redan så att man själv måste ansöka om det.SågspånPappspikEternit skrev:
Beskattning baseras på folkbokföringsort, likaså skolplacering av barn och andra sociala förmåner och rättigheter.
Skulle vi inte ha folkbokföring alls skulle den byråkratiska bördan (vadå "börda", är det så himla jobbigt att ändra adress när du flyttar?) övergå till stat, region och kommun som skulle ha ett bövla elände att beskatta folk och hålla reda på vem som skulle gå i skolan var, tilldelas plats på äldreboende eller få försörjningsstöd. För att nämna några exempel.
Det räcker med en webbsida som man loggar in på.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, antingen tillämpar man lagar eller så avskaffar man dom. Att ha otillämpade lagar tycks mig inte så ändamålsenligt.SågspånPappspikEternit skrev:
Men hur stort är problemet med folk som skriver sig på andras fritidshus?
Redigerat: